لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

نامه ترامپ به رئیس‌جمهوری چین


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری چین می‌گوید از همکاری برای توسعه روابط ساختاری میان واشینگتن و پکن، استقبال می‌کند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده از زمان پیروزی در انتخابات و آغاز هدایت کاخ سفید، در چند مورد از سیاست‌های اقتصادی چین، و نیز آنچه «همکاری نکردن» پکن در حل مسئله کره شمالی می‌داند انتقاد کرده‌است. مقام‌های چین نیز در مواردی از گفته‌های آقای ترامپ، به‌طور مشخص در مورد مسئله تایوان انتقاد کرده‌اند.

دونالد ترامپ هنوز مستقیما باشی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین تماس نگرفته‌است.

در نامه‌ای که از سوی رئیس جمهوری آمریکا برای رئیس‌جمهوری چین فرستاده شده، ترامپ سال نوی چینی را (که در تقویم قمری مورد استفاده در شرق آسیا امسال از ۲۸ ژانویه آغاز شده) تبریک گفته‌است. او برای مردم چین، دوره پربرکتی در «سال خروس» آرزو کرده‌است.

به گفته کاخ سفید آمریکا، رئیس‌جمهوری آن کشور، در این نامه گفته «او از همکاری برای توسعه روابط ساختاری با شی [جین‌پینگ]، برای تامین منافع هر دو کشور ایالات متحده و چین، استقبال کرده‌است».

وزارت خارجه چین هنوز واکنشی به این نامه نداده‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌ها و منابعی می‌گوید، پس از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با نخست‌وزیر استرالیا، که ظاهرا کم‌تر از زمان برنامه‌ریزی‌شده طول کشیده و با انتقادهای شدید رئیس‌جمهوری آمریکا همراه شده، پکن در حال سنجش زمان و نحوه برقراری تماس تلفنی با آقای ترامپ است.

این منابع گفته‌اند، چین مایل نیست گزارش مشابهی از گفت‌وگوی تلفنی احتمالی دونالد ترامپ با شی جین‌پینگ منتشر شود. به‌ویژه که این موضوع می‌تواند بازتاب فرهنگی به‌مراتب بدتری در کشور چین داشته باشد، چراکه مردم آن اهمیت بسیار زیادی به «حفظ آبرو» می‌‌دهند.

البته بین مقام‌های ارشد دو کشور در این مدت تماس‌هایی برقرار شده‌است. برای نمونه یانگ جیه‌چی، مستشار دولت چین (یک مقام سیاسی بسیار ارشد در سلسله مراتب جمهوری خلق چین)، با مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ گفت‌وگو کرده‌است. بنا بر گزارش‌ها آقای یانگ به آقای فلین گفته کشورش امیدوار است بر سر مدیریت و کنترل مسائل حساس بین دو طرف همکاری به وجود بیاید.

XS
SM
MD
LG