لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

قرائت یک بیانیه در مجلس: دولت، مردم خوزستان را دریابد


نمایی از آلودگی هوا در اندیمشک
نمایی از آلودگی هوا در اندیمشک

نمایندگان استان خوزستان و ۵۰ نماینده دیگر مجلس در بیانیه‌ای خواستار «تشکیل جلسه اضطراری هیئت دولت» در این استان شدند و اعلام کردند: «دولت فقط به عذرخواهی از مردم خوزستان و تصویب اعتبارات صوری اکتفا نکند و مردم این استان را به طور ویژه دریابد.»

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و مهر، در این بیانیه که در مجلس قرائت شد، آمده که «بیش از یک دهه است که ریزگردها زندگی مردم در ۲۳ استان ایران به ویژه استان خوزستان را مختل کرده است» و اضافه شده است که در روزهای اخیر شاهد بودیم که «تمامی خدمات از جمله آب، برق و تلفن همراه برای ساعت‌های طولانی قطع بود و همه مردم استان خوزستان را به ستوه آورد.»

بحران ریزگردها در روز شنبه ۲۳ بهمن، باعث قطعی آب و برق مدارس و اداره‌های ۱۱ شهر خوزستان و تعطیلی مدارس و ادارات، و همچنین اختلال در فعالیت واحدهای صنفی شد.

بنا بر گزارش‌ها، بر اثر شدت وجود ریزگردها، مه سنگین و رطوبت بالای هوا چهار نیروگاه برق خوزستان از مدار خارج شدند و برخی تصفیه‌خانه‌های آب نیز از کار افتادند.

فارس در این مورد نوشت که آب، برق و گاز و همچنین برخی تأسیسات استان خوزستان به مدت ۱۸ ساعت قطع شده بود.

به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا، برق اهواز و شهرستان‌های دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه، کارون، باوی، هندیجان و شادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر قطع شده بود.

پیش از این و در روز هشتم بهمن نیز پس از وقوع توفان گرد و غبار در ۱۰ شهر استان خوزستان، برق و آب و اینترنت در اهواز قطع شد و اداره‌ها و مدارس این شهر تعطیل شدند.

در بیانیه نمایندگان استان خوزستان و ۵۰ نماینده دیگر مجلس علت پدیده ریزگرد «پیامد سیاست‌های غیرکارشناسی انتقال آب از سرشاخه‌ها و ساخت سدهای فراوان روی رودخانه‌های استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری» دانسته شده و افزوده شده است که رویدادهای روز شنبه استان خوزستان «تمامی پروازها و تولید نفت را تا میزان زیادی تحت تأثیر خود قرار داد.»

فارس همچنین گزارش داد که نمایندگان استان خوزستان روز یکشنبه با حضور در جایگاه هیئت رئیسه مجلس به قطعی آب، برق و گاز در این استان اعتراض کردند.

در این حال، عباس پاپی‌زاده، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس، از رفع موقت مشکلات در این استان خبر داد و در عین حال گفت: اقدامات وزارت نیرو در رفع مشکلات استان خوزستان «ضعیف و نامنظم» بود.

این نماینده مجلس با اشاره به بحران چند سال اخیر ریزگردها برای استان خوزستان و «بی‌توجهی دولت» افزود: «اگر در این شرایط در مقابل تهدید خارجی نیز قرار بگیریم به هیچ عنوان نمی‌توان واکنشی نشان داد، زیرا اغلب شهرستان‌های استان خوزستان با مشکل قطعی آب، برق، ایستگاه‌های پمپاژ و پروازهای هوایی مواجه شدند ضمن اینکه حمل و نقل نیز دچار اختلال شد.»

موضوع ریزگردها در استان خوزستان در شرایطی خبرساز شده است که وقوع پدیده گرد و غبار در تعدادی از استان‌های غربی و شرق ایران در سال‌های گذشته بارها باعث تعطیلی مدارس و ادارات، لغو پروازها و بستری شدن تعدادی از شهروندان در مراکز درمانی شده است.

در این میان، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، روز شنبه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که کمیته بحران این استانداری «یک هزار میلیارد ریال برای بهبود وضعیت تجهیزات برقی استان خوزستان و همچنین به منظور رفع مشکلات قطعی برق ناشی از ریزگردها در این استان» اختصاص داده است.

وی هدف از این اقدام را «عایق‌بندی شبکه برق استان خوزستان» دانست تا این استان در آینده با «مشکلات قطعی برق به دلیل بروز پدیده ریزگردها» مواجه نشود.

پیش از این، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، روز ۲۲ مهر، با تاکید بر اینکه حدود۷۰ درصد از گرد و غبار در ایران «منشأ خارجی »دارد، گفته بود که به دلیل نبود بودجه کافی، در مقابله با این پدیده« پیشرفت لازم» رخ نداده است.

خانم ابتکار در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، افزوده بود که منشأ حدود ۷۰ درصد از گردوغبار در ایران کشورهای خارجی از جمله عراق و عربستان هستند.

به گفته او، «اخیرا نیز گردوغبار ازکانون‌های کشورهای ترکمنستان و افغانستان، استان خراسان رضوی را نشانه گرفته‌اند.»

XS
SM
MD
LG