لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

قطع دوباره برق در اهواز و چند شهر خوزستان؛ مسئولان: وضع عادی شده است


بحران ریزگردها در روز شنبه، باعث قطعی آب و برق مدارس و اداره‌های ۱۱ شهر خوزستان و تعطیلی مدارس و ادارات شده بود.
بحران ریزگردها در روز شنبه، باعث قطعی آب و برق مدارس و اداره‌های ۱۱ شهر خوزستان و تعطیلی مدارس و ادارات شده بود.

در پی بارندگی یکشنبه شب و قطع برق در شهر اهواز و برخی از شهرهای استان خوزستان، مقام‌های این استان روز دوشنبه ۲۵ بهمن از بازگشت شرایط به وضعیت عادی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، محمود دشت بزرگ، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان خوزستان، گفت: «به دلیل بارش سنگین باران در سطح استان شاهد قطعی برق پراکنده و غیرهمزمان به میزان ۴۰۰۰ مگاوات بودیم که هم اکنون شرایط در حوزه انتقال و فوق توزیع به حالت طبیعی بازگشته است».

وی همچنین اشاره کرد که به دلیل برخورد صاعقه یکی از خطوط انتقال استان خوزستان، آسیب دیده و از مدار خارج شده بود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان خوزستان درباره دلیل قطع برق این استان گفت که «به دلیل قرارگیری تجهیزات برق در فضای باز، شرایط جوی بر روی عملکرد سیستم به ویژه سیتم حفاظتی تاثیرگذار است».

پیش از این، بحران ریزگردها در روز ۲۳ بهمن، باعث قطعی آب و برق مدارس و اداره‌های ۱۱ شهر خوزستان و تعطیلی مدارس و ادارات، و همچنین اختلال در فعالیت واحدهای صنفی شده بود.

به نوشته خبرگزاری‌ها، برق اهواز و شهرستان‌های دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه، کارون، باوی، هندیجان و شادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر روز شنبه بین هشت تا ۱۴ ساعت قطع شده بود.

خبرگزاری ایسنا در ارتباط با قطع دوباره برق در برخی از مناطق استان خوزستان نوشت: علت قطعی برق روز شنبه از سوی وزارت نیرو، رطوبت شدید، مه گرفتگی و گرد و خاک انباشته شده روی تاسیسات برقی اعلام شد.

این خبرگزاری اشاره کرد که در چند سال اخیر بارش‌های نیمه دوم سال در خوزستان یا به بروز مشکلات تنفسی انجامیده یا موجب آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر شهری شده و تردد را دچار مشکل کرده است و اخیرا نیز بارش باران یکی از علل قطعی برق و به دنبال آن قطعی آب و تلفن و اینترنت در اهواز و دیگر شهرستان‌های استان اعلام شده است.

تشکیل کمیته ویژه در مجلس برای بررسی علل قطع آب، برق و گاز

مجید ناصری‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، روز دوشنبه از تشکیل کمیته ویژه‌ای در قوه مقننه برای بررسی علل قطع آب، برق و گاز در استان خوزستان خبر داد.

وی به خبرگزاری تسنیم گفت: قرار است اعضای این کمیته با سفری به استان خوزستان تحقیقات میدانی از منطقه انجام دهد و گزارشی درباره علت و یا علل قطع آب، برق و گاز در شهرهای این استان به کمیسیون انرژی مجلس ارائه کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: گزارش نهایی کمیته ویژه پیگیری مشکلات استان خوزستان پس از بررسی در کمیسیون انرژی مجلس، تقدیم هیات ‌رئیسه مجلس می‌شود که هیات‌رئیسه نیز بنا به صلاحدید، آن را در صحن مجلس قرائت می‌کند.

جمعی از نمایندگان استان خوزستان روز ۲۴ بهمن در اعتراض به قطعی آب، برق و گاز در این استان، به جایگاه هیات ‌رئیسه مجلس رفتند و اعتراض خود را به نایب رئیس مجلس و اعضای هیات‌رئیسه اعلام کردند.

این نمایندگان در بیانیه‌ای خواستار «تشکیل جلسه اضطراری هیات دولت» در این استان شدند و اعلام کردند: «دولت فقط به عذرخواهی از مردم خوزستان و تصویب اعتبارات صوری اکتفا نکند و مردم این استان را به طور ویژه در یابد».

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و مهر، در این بیانیه که در مجلس قرائت شد، آمده که «بیش از یک دهه است که ریزگردها زندگی مردم در ۲۳ استان ایران به ویژه استان خوزستان را مختل کرده است» و اضافه شده که در روزهای اخیر شاهد بودیم که «تمامی خدمات از جمله آب، برق و تلفن همراه برای ساعت‌های طولانی قطع بود و همه مردم استان خوزستان را به ستوه آورد».

در این بیانیه، علت پدیده ریزگرد «پیامد سیاست‌های غیرکارشناسی انتقال آب از سرشاخه‌ها و ساخت سدهای فراوان روی رودخانه‌های استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری» دانسته شده و افزوده شده است که رویدادهای روز شنبه استان خوزستان «تمامی پروازها و تولید نفت را تا میزان زیادی تحت تأثیر خود قرار داد».

در این میان، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، روز شنبه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که کمیته بحران این استانداری «یک هزار میلیارد ریال برای بهبود وضعیت تجهیزات برقی استان خوزستان و همچنین به منظور رفع مشکلات قطعی برق ناشی از ریزگردها در این استان» اختصاص داده است.

موضوع ریزگردها در استان خوزستان در شرایطی خبرساز شده است که وقوع پدیده گرد و غبار در تعدادی از استان‌های غربی و شرق ایران در سال‌های گذشته بارها باعث تعطیلی مدارس و ادارات، لغو پروازها و بستری شدن تعدادی از شهروندان در مراکز درمانی شده است.

معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست، روز ۲۲ مهر با تاکید بر اینکه حدود۷۰ درصد از گرد و غبار در ایران «منشأ خارجی »دارد، گفته بود که به دلیل نبود بودجه کافی، در مقابله با این پدیده« پیشرفت لازم» رخ نداده است.

خانم ابتکار در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، افزوده بود که منشأ حدود ۷۰ درصد از گردوغبار در ایران کشورهای خارجی از جمله عراق و عربستان هستند.

به گفته او، «اخیرا نیز گردوغبار ازکانون‌های کشورهای ترکمنستان و افغانستان، استان خراسان رضوی را نشانه گرفته‌اند».

در همین حال، به گزارش خبرگزاری میزان، جواد کاظم نسب، نماینده اهواز در مجلس، با تاکید بر اینکه هیات دولت باید به خوزستان بیاید گفت: «من اراده قوی برای حل معضل ریزگردها نمی‌بینم».

وی با اشاره به اینکه با گذشت ۱۳ سال از بروز پدیده ریزگردها کاری برای حل مشکل آن انجام نشده است، افزود: «اگر آب بین حوزه‌ها را نبرند، حق آب تالاب‌ها را ببرند و نظارت کنند مشکل حل خواهد شد».

این نماینده مجلس با اشاره به گل آلود بودن آب آشامیدنی در اهواز اضافه کرد: «آبی که از لوله‌ها می‌آید به قدری گل‌آلود است، که حتی برای حمام کردن هم مناسب نیست و مردم آب آشامیدنی خود را جداگانه خرید می‌کنند».

پیش از این، آلوده بودن آب آشامیدنی در برخی از شهرهای استان خوزستان مانند اهواز و آبادان انتقاد برخی از مقام‌های محلی و نیز رسانه‌ها را به دنبال داشت.

قطع برق در شهر اراک

در همین حال، محمد الله داد، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی، روز دوشنبه گفت: بارش برف سنگین موجب قطع برق در برخی از مناطق کلانشهر اراک شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی اشاره کرد که نیروهای عملیاتی توزیع برق استان مرکزی برای رفع نواقص قطعی اقدام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، بارش برف سنگین موجب تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات شهرستان‌های اراک، خنداب، شازند، کمیجان، خنداب و فراهان شده است.

XS
SM
MD
LG