لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

واکنش صادق لاریجانی به بحث آشتی ملی؛ «آنها که خطا کردند از مسیر نادرست برگردند»


رئیس قوه قضائیه ایران طرح موضوع «آشتی ملی» را «نادرست» دانست و تأکید کرد که کسانی که سال ۸۸ به گفته او، «خطا کردند» باید از «مسیر نادرستشان» برگردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، صادق لاریجانی، روز دوشنبه ۲۵ بهمن، گفت که «آشتی ملی در جایی قابل طرح است که... تفرقه و اختلاف اساسی وجود داشته باشد ولکن چنین موضوعی را نمی‌بینیم».

او اضافه کرد: «عده‌ای در جریان فتنه از مردم جدا شدند؛ آنها باید به مردم برگردند؛ بحث آشتی ملی نیست؛ آنها خطا کردند و باید از مسیر نادرستشان برگردند؛ آنها باید مشکل خودشان را حل کنند».

آقای لاریجانی تأکید کرد که «تکرار همان حرف‌هایی که موجب آن حرکت‌های نادرست شد، چیزی را حل نمی‌کند».

رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند، و رهبران این اعتراض‌ها، از جمله میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی را «فتنه‌گر» می‌نامند.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، به تازگی با ابراز امیدواری به «تحقق آشتی ملی و همبستگی درونی» در ایران گفته بود که «الان بهترین موقعیتی است که می‌توان برای همبستگی همه نیروها در مسیر منافع ملی و دفع و رفع تهدیدها و توطئه‌ها فراهم آورد».

طرح این موضوع از سوی آقای خاتمی، واکنش برخی از چهره‌ها و رسانه‌های اصول‌گرا و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی را به دنبال داشت و از جمله روزنامه کیهان خواستار «عذرخواهی و توبه» آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان شد.

در این زمینه اما رئیس قوه قضائیه گفته است که مخالفتی با موضوع «آشتی» و «صلح» ندارد اما «مسئله امروز» موضوعاتی مانند «اشتغال و وضع معیشتی» است.

او روز ۲۲ بهمن نیز گفته بود که «ملت درباره اساس انقلاب اختلافی ندارند که بخواهند آشتی ملی کنند».

در همان روز اما حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، اعلام کرده بود که «با پیروی از مقام معظم رهبری در پی اجماع، آشتی و انسجام ملی هستیم».

روز دوشنبه مجید انصاری و محمود واعظی، دو عضو کابینه حسن روحانی اعلام کردند که اصلاح‌طلبان و سایر جریان‌ها برای تحقق شعار «آشتی ملی» باید رابطه خود با رهبر جمهوری اسلامی، را افزایش دهند.

در همین روز محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس نهم، نیز در یک نشست خبری گفت: «اگر به دنبال این هستند که قاضی با متهمان و مجرمان آشتی کند، بی‌معنا است و اگر مجرمی از جرائم خود پشیمان شده باشد باید عذرخواهی کند».

او اضافه کرد که اصلاح‌طلبان باید پیشنهادشان درباره «آشتی ملی» را «صریح‌تر» بیان کنند.

آقای باهنر، در روزهای گذشته نیز از آقای خاتمی خواسته بود ابتدا موضع خود را درباره اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «روشن کند» و «سپس به عنوان یک فعال سیاسی وارد عرصه شود».

در واکنش به طرح موضوع «آشتی ملی» برخی از کاربران شبکه‌های مجازی سخنان آقای خاتمی را به معنای عذرخواهی از رهبر جمهوری اسلامی و فراموش کردن موضوع اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دانسته‌اند.

در مقابل برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله عبدالله رمضانزاده و محمدرضا عارف از این طرح حمایت کرده‌اند، و مصطفی تاج زاده نیز گفته است که «آشتی ملی» یعنی «پذیرش تکثر از موضع برابری و یکسانی نه این‌که یکی از دیگری عذرخواهی کند یا توبه‌نامه بنویسد».

در این میان بحث «آشتی ملی» واکنش‌هایی را نیز در فعالان سیاسی خارج از کشور به همراه داشته و از جمله علی افشاری فعال سیاسی مقام آمریکا به رادیو فردا گفته است که فراخوان محمد خاتمی در این مورد «عملاً بیعت با رهبری است و [نه تنها] ظرفیتی برای آشتی ملی ندارد بلکه رافع تهدیدهای خارجی هم نیست».

این فعال سیاسی معتقد است که «آشتی ملی از طریق تحمیل اراده مردم به قدرت خودکامه حاصل می‌شود و نه با خواهش... [پس] حکومت باید گام اول را بردارد و به سیاست‌های ظالمانه خود خاتمه دهد».

بحث «آشتی ملی» در شرایطی مطرح شده که میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

در همین حال هزاران تن، از جمله شماری از فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی در ایران همزمان با فرا رسیدن ششمین سالگرد حصر خانگی میر حسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سران سه قوه، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان، خواستار پایان زندان خانگی آنان شدند.

XS
SM
MD
LG