لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

اتهام‌زنی متقابل آمریکا و روسیه در مورد نقض یک پیمان موشکی


یکی از آزمایش‌های قبلی روسیه در سایت آزمایش موشکی «کاپوستین یار» در منطقه آستراخان
یکی از آزمایش‌های قبلی روسیه در سایت آزمایش موشکی «کاپوستین یار» در منطقه آستراخان

در حالی که یک مقام آمریکایی می‌گوید روسیه با عملیاتی‌ کردن یک موشک کروز یکی از پیمان‌های کنترل تسلیحاتی را نقض کرده، مسکو این اتهام را «نادرست» خوانده و به نوبه خود آمریکا را به نقض این پیمان متهم می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، نوشت که یکی از مقام‌های دولت دونالد ترامپ که نخواسته نامش فاش شود روسیه را متهم کرد که با عملیاتی‌ کردن یک موشک کروز، «پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد» را نقض کرده است.

پیمان یادشده در سال ۱۹۸۷ یعنی در اواخر دوره جنگ سرد امضا شده است و دولت باراک اوباما از سه سال پیش روسیه را متهم کرده بود که با تولید و آزمایش نوعی از موشک کروز این پیمان را زیر پا گذاشته است.

حال به نوشته آسوشیتدپرس، یک مقام دولت ترامپ می‌گوید که طبق برآورد آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا این موشک سال پیش عملیاتی شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز که نخستین منبعی است که عملیاتی شدن این موشک را گزارش کرد می‌نویسد که روس‌ها دو گردان موشکی را از نوع موشک‌های ممنوعه کروز مستقر کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، یکی از این گردان‌ها در سایت آزمایش موشکی «کاپوستین یار» مستقر شده و گردان دیگری نیز در ماه دسامبر از این محل به پایگاه دیگری در روسیه منتقل شده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، احتمال می‌رود که این اتهامات روز چهارشنبه توسط جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، در نشست ناتو در بروکسل مطرح شود.

در همین حال، جان مک‌کین، سناتور پرنفوذ جمهوری‌خواه، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که عملیاتی‌ کردن موشک‌های کروز زمین به هوای دارای کلاهک اتمی «تهدید نظامی قابل توجهی را متوجه نیروهای ایالات متحده در اروپا و هم‌پیمانان عضو ناتو می‌کند.»

جان‌ مک‌کین در این بیانیه همچنین افزود که به باور او ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، با این کار قصد دارد «ترامپ را امتحان کند».

در واکنش به این گزارش‌ها، روز چهارشنبه لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل پارلمان روسیه، گفت که «اتهامات ایالات متحده آمریکا مبنی بر این‌ که روسیه پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده نادرست است.»

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، آقای اسلوتسکی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: «واشینگتن سعی دارد با این اتهامات تقصیر را به گردن دیگران بیندازد. در اصل خود واشینگتن است که با عملیاتی‌ کردن دفاع موشکی در کشورهای اروپای شرقی پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده است.»

این مقام روسی در پایان گفت که آمریکا اگر ادعایی در مورد نقض این پیمان دارد باید طبق روال درج‌شده در مفاد پیمان آن را مطرح کند و روسیه آماده خواهد بود این ادعاها را بررسی کند.

این اتهامات دوطرفه در حالی مطرح می‌شود که کاخ سفید هم‌اینک در مورد پرسش‌های مربوط به تماس‌های برخی مقام‌های آمریکایی با روسیه با چالش‌هایی مواجه است.

در همین حال، روز سه‌شنبه ارتش آمریکا جنگنده‌های ارتش روسیه را متهم کرد که به‌ روشی «غیر حرفه‌ای و غیر ایمن»، در اطراف یک ناوشکن ایالات متحده در دریای سیاه پرواز کرده‌اند؛ روسیه این گزارش را نیز رد کرده‌ است.

XS
SM
MD
LG