لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

ترامپ: هفته آینده فرمان اجرایی جایگزین ممنوعیت ورود را صادر می کنم ‎


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۲۸ بهمن گفت، هفته آینده فرمان اجرایی تازه‌ای را برای جایگزینی با فرمان قبلی در خصوص ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور صادر خواهد کرد. در همین زمینه وزارت دادگستری آمریکا نیز می گوید، «به زودی» این فرمان صادر خواهد شد.

به گزارش رویترز، آقای ترامپ در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که فرمان اجرایی هفتم بهمن ماه با تصمیم «بد» دادگاه متوقف شد.

رییس‌جمهوری آمریکا روزهفتم بهمن با امضای یک فرمان اجرایی ورود اتباع هفت کشور ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، سومالی و یمن را به مدت ۹۰ روز به خاک ایالات متحده ممنوع کرد. برنامه ورود پناهندگان نیز تا ۱۲۰ روز معلق شده است، ضمن اینکه ممنوعیت ورود پناهندگان سوری «نامحدود» است.

به گزارش رویترز، این حکم در آغاز با ابهامات زیادی در خصوص وضعیت دارندگان ویزا و دارندگان کارت سبز (گرین کارت)همراه شد و موجی از سردرگمی مسافران را در سراسر دنیا به همراه داشت.

فرمان آقای ترامپ یک هفته بعد باحکم یک قاضی دادگاهی در سیاتل ایالت واشینگتن به طور موقت به حال تعلیق در آمد. در ادامه دادگاه استیناف سانفرانسیسکو روز پنجشنبه ۲۱ بهمن به اتفاق آرا به تعلیق فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به خاک این کشور رای داد.

فرمان تازه

دونالد ترامپ با این حال روز پنجشنبه تاکید کرده است: فرمان اجرایی تازه به نوعی مطابق با حکم دادگاه ترمیم خواهد شد.

رییس جمهوری آمریکا اضافه کرده است: ما می توانیم متناسب با تصمیم (دادگاه) فرمان اجرایی (جدیدی) داشته باشیم و همان چیز هایی که می خواستیم حتی در برخی از موردبیشتر، به دست بیاوریم.

در همین زمینه،وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه در شکایتی ۴۷ صفحه‌ای که تقدیم دادگاه کرده،نوشته است که در خواست بررسی شکایت علیه شکایت ایالت واشینگتن در دادگاه استیناف بزرگتر در منطقه ۹ را ندارد.

وزارت دادگستری با اشاره به «ایراد‌ها درحکم دادگاه استیناف» اضافه کرده است: به جای پیگیری شکایت در دادگاه استیناف،رییس جمهوری در صدد است تا به زودی یک فرمان اجرایی تازه صادر کندکه جایگزینی فرمان قبلی خواهد شد که در (فرمان جدید)آنچه که دادگاه استیناف به اشتباه در خصوص (نقض) قانون اساسی ابراز نگرانی کرده بود، حذف شده است.

وزارت دادگستری توضیح بیشتری در خصوص این تغییرات ارائه نکرده است.

اما هفته گذشته یک دستیار در کنگره امریکا به رویترز گفته بود که احتمالا در فرمان اجرایی تازه افرادی دارای گرین کارت یا اقامت دائم هستند،‌از ممنوعیت سفر به آمریکا مستثنی شده اند.

XS
SM
MD
LG