لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۳

یک فرمانده سپاه: فعالیت نظامی تازه گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در غرب ایران


فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران با اشاره به فعالیت نظامی جدید گروه‌های کرد مسلح مخالف جمهوری اسلامی اعلام کرد که این نهاد «اشراف اطلاعاتی» خود بر شمال عراق را نسبت به قبل «هفتاد درصد» افزایش داده و بر این گروه‌ها «مسلط» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد پاکپور، این فرمانده سپاه، روز شنبه، ۳۰ بهمن، در یک نشست خبری همچنین تاکید کرد که اگر نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، از «حد و حدودی» که برایشان تعیین شده جلوتر بیایند «نابود می‌شوند».

آقای پاکپور با اشاره به فعالیت نظامی گروه های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در غرب ایران گفت که این گروه ها با حمایت «سازمان‌های فرامنطقه‌ای و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس» دوباره «وارد فاز نظامی شده‌اند».

وی اضافه کرد: «در شمال غرب کشور و در آن سوی مرزها، کنسولگری های زیادی ایجاد شده تا گروهک‌های مرده را زنده کرده و علیه ما بشورانند.»

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت که دولت عراق بر مناطق شمال این کشور تا مرز با ایران در منطقه سردشت «حاکمیتی ندارد» و جمهوری اسلامی «با عناصر غیردولتی» طرف است.

وی مدعی شد که سپاه پاسداران «اشراف اطلاعاتی» خود بر «آن سوی مرز» را نسبت به قبل «حدود هفتاد درصد» افزایش داده و بر «عناصر تروریستی آن سوی مرزها مسلط» است.

حزب دموکرات کردستان ایران به رهبری مصطفی هجری روز چهارم مرداد سال جاری اعلام کرده بود که حضور نیروهای نظامی خود را در «بیشتر نقاط» خاک کردستان ایران «در سطحی وسیع‌تر و در راستای یک تاکتیک دفاعی»‌ افزایش دادە است.

در همین حال مناطق غربی ایران در ماه‌های گذشته صحنه درگیری‌های متعددی میان نیروهای نظامی کشور با اعضای این حزب، گروه پژاک و دیگر گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی بوده است.

پس از این درگیری، در تابستان گزارش‌هایی از گلوله‌باران مناطق مرزی بین «اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران» منتشر شد و نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، «نگرانی عمیق» خود را از اقدام ایران ابراز کرد.

پیش از این برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی عربستان سعودی را به ایجاد «پایگاه» در عراق برای حمایت از احزاب کرد متهم کرده‌اند، اما این اتهام عموما از سوی احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی رد شده است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران روز شنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اخیرا عناصر داعش در استان دیاله اقداماتی انجام داده اما هنوز تحرکی علیه مرزهای کشور در این زمینه مشاهده نکرده ایم.»

وی اضافه کرد: «حتما داعش دوست دارد کشور ما را هم ناامن کند اما از حد و حدودی که مقرر کردیم جلوتر نمی‌آیند و اگر بیایند منهدم می‌شوند، همان طور که در سال گذشته و امسال آمدند و منهدم شدند و حتی برخی نیز بازداشت شدند.»

پیش از این تعدادی از فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی خبر داده اند که ۴۰ کیلومتری مرز ایران و عراق به عنوان «خط قرمز» برای نزدیک شدن گروه حکومت اسلامی (داعش) به مرزهای ایران اعلام شده است.

مسئولان جمهوری اسلامی مدت‌هاست که از برخورد با گروه‌های «تروریستی» وابسته به گروه حکومت اسلامی در ایران خبر می‌دهند، اما تاکنون جزئیات دقیقی از عملیات انجام شده و افراد دستگیر یا کشته شده ارائه نکرده‌اند.

وزیر اطلاعات ایران روز شنبه، ۲۳ بهمن، اعلام کرد که نیروهای این وزارتخانه هشت فرد غیرایرانی را که به گفته او از اعضای «جریان‌های تکفیری تروریستی» هستند، دستگیر کرده‌اند که قصد «برهم زدن» مراسم ۲۲ بهمن و انجام «عملیات تروریستی» در تهران و چند شهر دیگر ایران را داشتند.

محمود علوی پیشتر در آذرماه هم گفته بود که نیروهای امنیتی «یکی از سرکردگان گروه داعش» را در «نواحی مرزی» ایران شناسایی کرده و کشته‌اند.

او از این «عضو ارشد گروه داعش» با نام «ابوعایشه کردی» یاد کرده و گفته بود که «به همراه تعدادی دیگر از عوامل انتحاری در مرز کشور» شناسایی و کشته شده است.

در این زمینه مقام‌های امنیتی ایران در اواخر مردادماه سال جاری با تأیید وقوع دو درگیری بین نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی استان کرمانشاه با تیم‌های «وابسته به داعش» در این استان، اعلام کردند که در این درگیری‌ها چهار نفر از «افراد وابسته داعش» کشته شده و شش نفر دیگر دستگیر شدند.

آقای پاکپور در سخنان روز شنبه خود همچنین خبر داد که رزمایش نیروی زمینی سپاه پاسداران با عنوان «پیامبر اعظم ۱۱» در منطقه مرکزی و شمال شرق کشور و در دو مرحله از دوم اسفندماه آغاز می‌شود.

وی گفت که در این رزمایش «راکت‌های پیشرفته و مدرن و دقیق‌زن» در منطقه مرکزی کشور تست خواهد شد.

آقای پاکپور همچنین گفت که نیروی زمینی سپاه در عملیات‌های خود از هواپیماهای بدون سرنشین از جمله «پهپادهای انتحاری» استفاده می‌کند.

در روزهایی ابتدایی بهمن‌ماه نیز رزمایش چهار روزه نیروی زمینی سپاه در منطقه غرب ایران برگزار شد.

XS
SM
MD
LG