لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

اعتراض ترکیه به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران‎


اعتراض‌ها و واکنش‌های پی‌درپی ِ مقام‌های آنکارا و تهران به سخنان دیگری ادامه دارد؛ سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز دوم اسفند در واکنش به گفته‌های هم‌تای ایرانی خود که «صبر ایران در برابر ترکیه حدی دارد» پاسخ داده که این سخنان «نه قابل‌قبول است، نه قابل درک».

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، حسین مفتی‌اغلو، سخنگوی وزارت خارجه آن کشور به سخنان بهرام قاسمی، که صبر ایران در مقابل ترکیه «حدی دارد» پاسخ داده‌است.

آقای مفتی‌اغلو گفته است این گفته‌ها «برای یک کشور نه قابل‌قبول است و نه قابل درک؛ آن‌هم از طرف کشوری که از فرستادن پناهجویانِ در جست‌وجوی سرپناه، به میدان جنگ، هم دریغ نمی‌کند [و در چنین حالتی] دیگران را مسئول تنش‌ها و بی‌ثباتی‌های منطقه می‌داند».

او افزوده است که ایران «باید گام‌هایی سازنده بردارد و به جای متهم کردن کشورهای منتقدِ خود، سیاست‌های منطقه‌ای خود را بازبینی کند».

ساعاتی پیش از این گفته‌ها بود که آقای قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با انتقاد از آنکارا اظهار داشت ترکیه باید «در گفتار و بیانی که در مورد ایران مطرح می‌کند، با ذکاوت بیشتری عمل کند».

روز سه‌شنبه، وزارت خارجه ایران، سفیر ترکیه در تهران را، در اعتراض به گفته‌های وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس امنیتی مونیخ، احضار کرده بود.

پیش از آن وزیر خارجه ترکیه، در مونیخ، ایران را با «فرقه‌گرایی» و تلاش برای «تضعیف عربستان سعودی و بحرین» متهم کرد.

سخنانی که خود با واکنش‌ دولت تهران روبه‌رو شده بود و بهرام قاسمی، ترکیه را کشوری توصیف کرده بود که «در سودای خام بازگشت به امپراطوری» است و با دست زدن به «اقدامات مداخله‌گرایانه، غیرقانونی، غیرمشروع و حمایت از گروه‌های تروریستی» موجب «خونریزی و افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه» می‌شود.

اما این تنها وزیر خارجه ترکیه نبود که در مونیخ اتهام‌ها، انتقادها و اعتراضاتی را متوجه سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه کرده بود و مقام‌های عربستان و اسرائیل نیز به‌شدت به ایران تاختند. وزیر دفاع اسرائیل، ایران را «چالش اصلی خاورمیانه» و وزیر خارجه عربستان نیز این کشور را «بزرگ ترین حامی تروریسم» توصیف کرده بودند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز گفته بود مناقشه‌های منطقه راه‌حل نظامی ندارند و برای راه حل سیاسی نیز نباید هیچ بازیگری نادیده گرفته شود.

ایران، از مهم‌ترین حامیان بشار اسد در سوریه است. ترکیه و عربستان از مهم‌ترین مخالفان اسد. عربستان و ایران در یمن نیز از طرف‌های مخالف و درگیر با یکدیگر حمایت می‌کنند.

ایران، اسرائیل را به‌عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های آن بارها موجودیت آن را هدف سخنان تهدیدآمیز خود قرار داده‌اند. دولت اسرائیل نیز منتقد سرسخت توافق اتمی‌ست و با روی کار آمدن دونالد ترامپ، نخست‌وزیر آن کشور اعلام کرده «وقت رسیدگی به ایران است».

ایران با ایالات متحده روابط دیپلماتیک ندارد و رهبر جمهوری اسلامی، بارها به واشینگتن تاخته‌است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز حکومت ایران را «دولت شماره یک حامی تروریسم» توصیف کرده‌است. اسرائیل، عربستان سعودی و ترکیه، جملگی متحدان آمریکا در غرب آسیا هستند.

XS
SM
MD
LG