لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

دی‌میستورا: انتظار دستیابی به موفقیت سریع در دور تازه مذاکرات سوریه ندارم


استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، روز چهارشنبه گفته است که انتظار ندارد در دور تازه مذاکرات صلح سوریه در روز پنجشنبه در ژنو موفقیتی سریع به دست بیاید. وی خواستار گفت وگو های سازنده طرف های درگیردر جنگ داخلی سوریه برای از سرگیری مذاکرات سیاسی شده است.

به گزارش رویترز، دور تازه مذاکرات صلح سوریه روز پنجشنبه پس از تقریبا یکسال توقف با میانجیگری سازمان ملل دوباره در ژنو از سرگرفته می شود.

استفان دی‌میستورا با این حال گفته است، روسیه از حکومت سوریه خواسته است در جریان مذاکرات ژنو از حملات هوایی به مناطقی که آتش بس در آنها برقرار است، خودداری کند و در مقابل کشورهای خارجی از شورشیان خواسته اند در این مدت دست به اقدامات تحریک آمیز نزنند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه گفته است: آیا انتظار دارم در این مذاکرات موفقیتی سریع روی دهد؟ نه من انتظار موفقیت سریع ندارم. اما انتظار دارم و مصمم هستم روحیه مثبت و فعال موجود را زنده نگهدار داریم.

طبق این گزارش ساعاتی پس از اظهارات استفان دی‌میستورا، نمایندگان گروه های مخالف حکومت بشار اسد خواستار مذاکره رو در رو با مقام های دولتی سوریه شده اند، اما گفته اندنمایندگان حکومت سوریه آمادگی مذاکره مستقیم با مخالفان را ندارند.

سالم المسلط، سخنگوی مخالفان در این مذاکرات گفته است که آنها مایل نیستند که دور تازه مذاکرات صلح سوریه در ژنو همانند دور قبلی بی حاصل برگزار شود.

طبق این گزارش، بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد ریاست هیات نمایندگان حکومت در این مذاکرات را بعهده دارد.

سالم المسلط با اشاره به بشار الجعفری گفته است: ما تجربه این رژیم را داریم. آنها اینجا نیامده اند تادر خصوص انتقال سیاسی مذاکره کنند، بلکه آمده اند تا زمان بخرند و جنایت های بیشتری در سوریه انجام دهند.

استفان دی‌میستورا با این حال ابراز امیدواری کرده است که طرف های حاضردر مذاکرات صلح سوریه در ژنو فضای این مذاکرات را برهم نزنند.

چند دور مذاکرات صلح سوریه در سال گذشته در ژنو نتیجه ای برای حل جنگ داخلی شش ساله در این کشور نداشته است.

جنگ داخلی در سوریه تاکنون صدها هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG