لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

ژنرال ارشد پنتاگون: طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای مقابله با داعش مد نظر داریم


ژنرال دانفورد می‌گوید گزینه‌هایی که برای مقابله باد داعش مد نظر است، به گونه‌ای نیست که «با حل یک مشکل، مشکل دیگری ایجاد کند».
ژنرال دانفورد می‌گوید گزینه‌هایی که برای مقابله باد داعش مد نظر است، به گونه‌ای نیست که «با حل یک مشکل، مشکل دیگری ایجاد کند».

در حالی که از شهر الباب خبر می‌رسد یک بمب‌گذاری انتحاری به مرگ نزدیک به ۳۰ تن منجر شده، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تأکید کرد که پنتاگون در حال بررسی «طیف وسیعی از گزینه‌ها» برای مقابله با گروه حکومت اسلامی، داعش، است.

روز جمعه، ششم اسفند، انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه سوسیان در شمال شرق الباب به کشته شدن ۲۹ تن انجامید که بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از ناظر حقوق بشر سوریه، بیشتر آنها از شورشیان مخالف اسد بودند.

آن طور که سازمان ناظر حقوق بشر سوریه گزارش کرده، انفجار انتحاری روز جمعه به دو پست فرماندهی شورشیان خسارت وارد کرده و به زخمی شدن جدی شمار زیادی از شورشیان منجر شده است.

الباب در نزدیکی مرز ترکیه، آخرین منطقه تحت کنترل داعش در استان حلب بود و شورشیان مخالف اسد که از حمایت ترکیه برخوردارند، پس از هفته‌ها درگیری آن را از دست نیروهای حکومت اسلامی، داعش، خارج کردند.

در این میان در شرایطی که رئیس‌جمهور آمریکا مقام‌های نظامی کشور را مأمور کرده ظرف یک ماه طرحی را برای شکست داعش ارائه کند، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تأکید کرد که پنتاگون به‌زودی «طیف وسیعی از گزینه‌ها» را برای مقابله با داعش به دونالد ترامپ ارائه خواهد کرد.

ژنرال جوزف دانفورد که روز پنج‌شنبه در مؤسسه بروکینگز سخن می‌گفت در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال اعزام نیروی نظامی به سوریه یادآور شد که پنتاگون مأمور شده گزینه‌هایی را برای تسریع شکست داعش و دیگر گروه‌های افراطی به دونالد ترامپ ارائه کند و «ما طیف وسیعی از گزینه‌ها را ارائه می‌کنیم تا او از میان آنها انتخاب کند».

او در عین حال خاطر نشان کرد که این گزینه‌ها به گونه‌ای نیست که «با حل یک مشکل، مشکل دیگری ایجاد شود».

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود در این باره یادآور شده که ایالات متحده در حال حاضر ۵۰۰ نیروی نظامی در آمریکا دارد که بیشتر کماندوهای ویژه‌ای هستند که به کار آموزش و کمک به ائتلافی از مخالفان اسد که با داعش نبرد می‌کنند، مشغولند.

این گزارش می‌نویسد که پیشتر در روز چهارشنبه ژنرال چهار ستاره، جوزف وُتل که هدایت مرکز فرماندهی مرکزی آمریکا را برعهده دارد، به خبرنگاران گفته بود که ممکن است به شمار بیشتری از نیروهای نظامی در سوریه نیاز باشد.

او یادآور شده بود که شخصاً تمایلی به افزایش نیروی رزمی ندارد، اما «ممکن است لازم باشد آمریکا بار بزرگ‌تری را به دوش به گیرد».

«رفتار ایران تغییری نداشته است»

ژنرال دانفورد در نشست روز پنج‌شنبه مؤسسه بروکینگز به پرسشی در مورد نفوذ ایران در سوریه نیز پاسخ داد.

او یادآور شد که از زمان اخطار مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا به ایران، تغییری در رفتار ایران مشاهده نکرده و از دیدگاه او مهم‌ترین چیزی که ایران به منطقه صادر می‌کند، «نفوذی بدخواهانه» است.

آقای فلین که اخیراً با کناره‌گیری از پست مشاور امنیت ملی جای خود را به ژنرال هربرت مک‌مستر داد، روز ۱۵ بهمن در واکنش به آزمایش اخیر موشکی ایران هشدار داد که دولت آمریکا دیگر اقدامات تحریک‌آمیز ایران را که تهدیدی برای منافع آمریکا هستند، تحمل نخواهد کرد.

او تصریح کرد که «جامعه بین‌الملل تاکنون بیش از حد رفتارهای بد ایران را تحمل کرده، و روزهای چشم‌پوشی بر اقدامات خصمانه و تهاجمی ایران در قبال آمریکا و جامعه بین‌الملل به پایان رسیده است».

در هفته‌های اخیر مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، هم هشدار داده که ایران باید بداند در آمریکا رئیس‌ جمهور و دولت دیگری مستقر شده، و در عزم رئیس‌ جمهور تازه آمریکا تردید نکند.

خود آقای ترامپ هم در اظهار نظری در صفحه توئیتری خود گفته بود که ایران «متوجه نیست که اوباما تا چه حد با آنها مهربان بوده است؛ اما من این طور نیستم».

XS
SM
MD
LG