لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

کره جنوبی: چند وزیر کابینه در قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی دست داشته‌اند


نهادهای امنیتی کره جنوبی معتقدند مظنونانی که به خاطر مشارکت در قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی تحت تعقیب هستند، تعدادی از مأموران دولتی شاغل در وزارت خارجه ووزارت امنیت آن کشور را شامل می‌شوند.

کیم جونگ نام چندی پیش در یک فرودگاه مالزی توسط گاز سمی مخرب اعصاب به نام «وی‌ایکس» مورد سوء قصد قرار گرفت. این ماده شیمیایی ظرف چند دقیقه می‌تواند قربانی را بکشد و در فهرست سلاح‌های کشتارجمعی سازمان ملل متحد قرار دارد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه در گزارشی نوشت که کره جنوبی در مورد حوادث همسایه دارای قدرت هسته‌ای با رژیم غیرقابل پیش‌بینی آن بسیار حساس است و نهادهای امنیتی در سئول تازه‌ترین گزارش‌ها و ارزیابی‌های خود را در مورد ترور برادر ناتنی رهبر کره شمالی در اختیار کمیته‌های ویژه پارلمان کره جنوبی قرار داده‌اند.

حکومت کره شمالی تاکنون نپذیرفته که قربانی این ترور کیم جونگ نام بوده است. اما دولت‌های کره جنوبی و آمریکا معتقدند که برادر ناتنی رهبر کره شمالی که از تسلط مطلق خانواده‌اش بر قدرت انتقاد کرده بود، توسط عوامل رژیم کره شمالی به قتل رسیده است.

لی چئول وو یکی از اعضای پارلمان کره جنوبی که در جریان گزارش نهادهای امنیتی این کشور قرار گرفته، گفته است که «از میان هشت مظنون این پرونده، چهار تن نفر از کارمندان وزارت امنیت و دو نفر از وزارت خارجه هستند».

او نتیجه‌گیری کرده که این قتل «یک مورد از تروریسم حکومتی و سازماندهی‌شده توسط وزارت خارجه و وزارت امنیت کره شمالی است».

پلیس مالزی در مجموع هشت شهروند کره شمالی را به عنوان مظنون و یا افرادی برای انجام بازجویی از آنها معرفی کرده است. یکی از آنها کارمند سفارت کره شمالی است که گمان می‌رود هنور در کوالالامپور باشد.

وزیر بهداشت مالزی روز یکشنبه گفت کیم جونگ نام به فاصله ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پس از آنکه دو زن به صورت او گاز سمی پاشیدند، جان خود را از دست داد. او قصد داشت به ماکائو قلمرو تحت کنترل چین برود، جایی که از سال‌ها پیش تحت حفاظت دولت چین در آنجا زندگی می‌کرد.

این دو زن که شهروندان اندونزی و ویتنام هستند، در بازداشت پلیس هستند و به مقامات سفارتخانه‌های خود در مالزی گفته‌اند فکر می‌کردند در یک شوخی تلویزیونی شرکت کرده‌اند.

کیم بیونگ کی، یکی دیگر از اعضای پارلمان کره جنوبی که گزارش‌های نهادهای امنیتی کشور در اختیار او قرار گرفته گفت عوامل رژیم کره شمالی در سه تیم عملیاتی جداگانه عمل کرده‌اند.

دو تیم، هر کدام متشکل از کارمندان وزارت خارجه و امنیت، مسئول پیدا کردن این زنان در ویتنام و اندونزی، و انتقال آنها به مالزی بوده‌اند و تیم سوم مسئولیت «پشتیبانی» را به عهده داشته است.

به گفته این عضو پارلمان، نهادهای امنیتی کره جنوبی می‌گویند مسئول سفارت کره شمالی در کوالالامپور با وزارت امنیت در ارتباط و بخشی از این واحد پشتیبانی بوده است.

پلیس مالزی گفته است که اگر این دیپلمات کره شمالی همکاری نکند ممکن است حکم بازداشت او را صادر کنند ولی با توجه به مصونیت دیپلماتیک او مشخص نیست پلیس بتواند چنین اقدامی بکند.

این عضو پارلمان کره جنوبی افزود که یک شهروند کره شمالی به نام ری جونگ چول که اکنون در بازداشت پلیس مالزی است، به احتمال فراوان عضو همین واحد پشتیبانی بوده است.

مقام‌های دولت مالزی تاکنون در مورد نقش شهروندان کره شمالی در این قتل اظهار نظری نکرده‌اند.

دو کشور مالزی و کره شمالی تا کنون روابطی دوستانه داشته‌اند اما تحقیقات در مورد این قتل و اصرار به عدم استرداد جنازه کیم جونگ نام به کره شمالی پیش از شناسایی اعضای خانواده، بین دولت‌های دو کشور بحران دیپلماتیک به وجود آورده است.

XS
SM
MD
LG