لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

دیدار ‌ده‌ها نماینده مجلس با خاتمی «در سالگرد پیروزی لیست امید»


ده‌ها نماینده مجلس روز دوشنبه، نهم اسفند، به بهانه سالگرد پیروزی لیست امید در جریان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به دیدار محمد خاتمی، رئیس‌ جمهور اسبق ایران، رفتند.

محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، پس از وقایع انتخابات ۱۳۸۸ با محدودیت‌هایی چون ممنوع‌التصویری، منع شرکت در مجالس و مناسبت‌ها و حتی ممنوعیت خروج از کشور مواجه شده است. در چنین وضعیتی دیدار حدود ۵۰ تن از نمایندگان مجلس با وی از اهمیت برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در ابتدای این دیدار محمدرضا عارف طی سخنانی با «گرامیداشت سالگرد هفتم اسفند» به نقش‌آفرینی تعدادی از شخصیت‌ها از جمله آقای خاتمی اشاره کرده و گفت: «برای اصلاح طلبان مشارکت گسترده مردم در انتخابات یک اصل مهم است و تجربه نشان داده است که هر زمان زمینه حضور سلایق مختلف در انتخابات فراهم شود مشارکت مردم چشمگیر خواهد بود و این مشارکت باعث ارتقا و کارآمدی نظام می‌شود.»

آقای عارف، رئیس فراکسیون امید به تأثیرگذاری فراکسیون متبوع خود در مجلس اشاره کرد و گفت: فراکسیون امید به عنوان یکی از فراکسیون‌های محوری و تأثیرگذار در مجلس بعد از عبور از برخی فراز و نشیب‌ها اکنون از انسجام و هماهنگی خوبی بین اعضای آن برخوردار است.

به گفته سخنگوی فراکسیون امید، جمعی از نمایندگان مجلس که اکثر قریب به اتفاق آنها از اعضای فراکسیون امید بودند در سالگرد انتخابات هفت اسفند و بعد از درگذشت هاشمی رفسنجانی به دیدار محمد خاتمی رفتند.

بهرام پارسایی درباره مباحثی که در این جلسه مطرح شد، اظهار کرد: در این دیدار که حدود ۵۰ تن از نمایندگان مجلس حضور داشتند، برخی از نمایندگان مجلس از جمله آقای عارف به بیان دیدگاه‌ها و برخی دغدغه‌هایشان درباره مسائل داخلی پرداختند و بر ضرورت همدلی و هماهنگی برای رفع مشکلات جامعه تاکید داشتند.

محمد خاتمی، رئیس ‌جمهور اسبق ایران، به تازگی با ابراز امیدواری به «تحقق آشتی ملی و همبستگی درونی» در ایران گفته بود که «الان بهترین موقعیتی است که می‌توان برای همبستگی همه نیروها در مسیر منافع ملی و دفع و رفع تهدیدها و توطئه‌ها فراهم آورد».

ولی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، در پاسخی غیرمستقیم و تند، طرح محمد خاتمی را یک‌سره «بی‌معنی» خوانده و هشدار داد که «مردم با فتنه‌گران عاشورای ۸۸ آشتی» نخواهند کرد.

در پی این واکنش آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور و برخی از چهره‌های اصولگرا از جمله محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس نهم، و محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، نیز از این طرح انتقاد کرده و رسانه‌های اصولگرا از جمله روزنامه کیهان خواستار «عذرخواهی و توبه» آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان شدند.

از سوی دیگر دیدار نمایندگان مجلس با محمد خاتمی در حالی رخ می‌دهد که جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد، از موضع سرسختانه رهبر جمهوری اسلامی در برابر آقای خاتمی خبر داده است.

کریمی قدوسی طی یک سخنرانی در شهر قم گفت: «بعد از فوت آقای هاشمی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری نزد رهبری رفت و اصرار کرد که آقای خاتمی برای بحث آشتی ملی به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای برود.»

به گفته کریمی قدوسی، آیت‌الله خامنه‌ای هرگونه دیدار با آقای خاتمی را رد کرده و تاکید کرده است به دلیل آن که رئیس‌ جمهوری اسبق بعد از وقایع ۸۸ راه خود را جدا نکرد «مطلقا نمی‌تواند بازگردد».

وقایع انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که در ادبیات رهبر جمهوری اسلامی و جناح اصولگرا «فتنه» نامیده می‌شود در طول هفت سال گذشته همچنان یک مسئله در معادلات سیاسی گروه‌های مختلف باقی مانده است، به گونه‌ای که میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران معترضان به نتیجه این انتخابات، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

در این ارتباط، درخواست‌ها برای پایان حبس خانگی آنان بدون نتیجه مانده است و محمد خاتمی به عنوان مغز متفکر و رهبر اصلاحات همواره مورد انتقادهای تند قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG