لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

روحانی به اردوغان: با نقض تمامیت ارضی سوریه و عراق مخالفیم


حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه ۱۱ اسفند،‌ گفت:‌ تهران با هرگونه «نقض تمامیت ارضی کشورهای منطقه به ویژه در سوریه و عراق مخالف است.»

به گزارش پایگاه اطلاع ر‌سانی ریاست‌جمهوری ایران، حسن روحانی با اعلام این موضوع در دیدار با رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه، در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در اسلام آباد، «کمک به ثبات منطقه» را یکی از محورهای مهم همکاری‌های دو کشور دانست و گفت: «جمهوری اسلامی ایران بر حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه اصرار دارد.»

سخنان رئیس جمهوری ایران در شرایطی ابراز می‌شود که شماری از کشورهای عربی و غربی،‌ تهران را متهم به دخالت در امور منطقه به ویژه در عراق، سوریه و یمن می‌کنند. ایران این اتهام‌ها را رد کرده است.

وی با اعلام اینکه «حل سیاسی مشکلات و اختلافات می‌تواند در نهایت به ثبات و امنیت منطقه منجر شود» اضافه کرد: «مبارزه با تروریسم هدف اصلی در مواجهه با مسائل منطقه است.»

حسن روحانی در شرایطی بر لزوم مبارزه با تروریسم در منطقه تاکید کرد که ایران متهم به حمایت از برخی از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه است. با این همه،‌ مقام‌های ایرانی با رد انتقادها در این زمینه می‌گویند که به جنبش های رهایی بخش کمک می‌کنند.

رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به استقبال تهران از گفت‌‌و گو و احترام متقابل برای حل اختلافات گفت: «باید تلاش کنیم تا جنگ و خونریزی و مداخله قدرت‌های خارجی در منطقه هر چه زودتر متوقف شود.»

او در این ارتباط به لزوم متوقف شدن کشتار مردم در یمن، ‌برقراری آتش بس فوری و گفت وگوی یمنی - یمنی اشاره کرد.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود روابط ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم در منطقه را رو به گسترش دانست و بر همکاری آنها در زمینه اقتصادی تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز بر ضرورت همکاری آنکارا و تهران در زمینه حل و فصل مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

او همچنین با مثبت ارزیابی کردن مناسبات دو کشور گفت: «ترکیه برای نهایی کردن قرارداد تجارت ترجیحی با ایران اهتمام دارد و متعهدیم که هدف ۳۰ میلیارد دلاری در روابط اقتصادی با ایران را محقق کنیم.»

رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به ضرورت همکاری‌های مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور، افزود: «سیاست اصلی ترکیه گسترش مناسبات با ایران است.»

خبر پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران در شرایطی انتشار یافت که که مقام‌های تهران و آنکارا طی هفته‌های گذشته انتقادهایی شدیدی علیه هم مطرح کرده‌اند.

در آخرین مورد، داوود چاووش‌ اوغلو،‌ وزیر خارجه ترکیه، در کنفرانس امنیتی مونیخ که چندی قبل برگزار شد،‌ ایران را به «فرقه‌گرایی»، تلاش برای «تضعیف عربستان سعودی و بحرین» و «تبدیل عراق و سوریه به دو کشور شیعه» متهم کرد.

در مقابل، محمد جواد ظریف‌،‌ وزیر امور خارجه ایران، گفت که مقام‌های ترکیه «کم‌حافظه» و «قدرناشناس» هستند و فراموش کرده‌اند که مقام‌های تهران هنگام کودتای نافرجام تیرماه برای حمایت از آن‌ها «تا صبح نخوابیدند.»

با این همه،‌ وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه پیش از دیدار آقایان روحانی و اردوغان، در واکنش به گفته‌های آقای ظریف در مورد «بیدار بودن در شب کودتا»، اعلام کرد که «هیچ وقت شب کودتا را فراموش نمی‌کنم که ظریف تا صبح همراه ما بیدار بود و آن شب تا صبح چهار بار با من تماس گرفت و ما همیشه قدردان این توجه ارزشمند خواهیم بود.»

وی به خبرگزاری دولتی «ایرنا»‌ گفت: بین دو طرف «تفاهم و اشتراک در مورد طیف وسیعی از موضوع‌های مختلف» وجود دارد؛ «با وجود این، دو کشور برای تقویت بیشتر روابط دوستانه خود، نیازمند تماس و گفت‌وگوهای بیشتر درخصوص موضوع‌های مختلف برای جلوگیری از ایجاد فضای سوءتفاهم هستند.»

وزیر خارجه ترکیه افزود: هم تهران و آنکارا در مورد ضرورت آتش‌بس در سوریه، «اشتراک نظر» دارند.

ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد در جنگ داخلی سوریه‌ است. ترکیه از مهم‌ترین مخالفان اسد و پشتیبانان شماری از شورشیان مخالف او به شمار می‌رود. در حال حاضر نیروهای نظامی هر دو کشور در سوریه حضور دارند. اما تهران می‌گوید نیروهای مستشاری ایران در سوریه حضور دارند.

XS
SM
MD
LG