لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

نایب رییس مجلس ایران: فساد ماحصل عملکرد مدیران و مسوولان است نه آمریکا


مسعود پزشکیان٬ نایب‌ رییس مجلس شورای اسلامی
مسعود پزشکیان٬ نایب‌ رییس مجلس شورای اسلامی

مسعود پزشکیان٬ نایب‌ رییس مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که مشکلات و گرفتاری‌ها در ایران ماحصل عملکرد مقام‌ها٬ مدیران و مسئولان جمهوری اسلامی است نه آمریکا.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ آقای پزشکیان این مطلب را شامگاه چهارشنبه ۱۱ اسفند در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه شیراز بیان کرده است.

وی گفته که «مشکلات کشور را نباید گردن این‌ و آن انداخت و ما خودمان باعث بسیاری از مشکلات شده‌ایم».

این نماینده مجلس افزود: «فقر و بیکاری، رانت، رشوه و فساد در کشور با عملکرد ضعیف ما مسئولان به وجود آمده و اگر اجازه می‌دادیم تمام افراد حرف‌های‌شان را بزنند، این وضعیت مملکت نبود».

پزشکیان درباره محدودیت‌‌ بیان و اظهار‌نظر در جمهوری اسلامی گفته که «مملکت با بی‌منطقی درست نمی‌شود» و «فردی که اجازه صحبت به طرف مقابل خود نمی‌دهد بی‌گمان از روی جهل و نادانی این کار را می‌کند».

وی بی‌آنکه به نام فرد یا جریانی اشاره کند گفته است: «اگر کسی مدعی حق‌گویی است باید به طرف مقابل خود نیز اجازه حرف زدن بدهد و کسانی که جسارت ندارند که بگذارند بقیه حرف بزنند، چطور می‌خواهند افراد را هدایت کنند».

سایت «انصاف‌نیوز» هم گزارش داده که مسعود پزشکیان در این دانشگاه گفته است: «زمان شاه می‌گفتند ما هیچ چیز نمی‌خواهیم، این صداوسیما را یک ساعت به ما بدهید ما مملکت را اسلامی می‌کنیم. الان که تماما دست ماست، چه کار کرده‌ایم؟ ما راه انقلاب را نرفتیم. حرف ما با عمل ما یکی نیست».

این نماینده به اعتراض‌های دانشجویی به عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی نیز اشاره کرده و افزوده است: «اینکه امروز نمی‌توانیم برویم در دانشگاه و با دانشجو رودررو حرف بزنیم، ایراد از ما است و باید ببینیم چه غلطی کرده‌ایم که امروز دانشجو ما را هو می‌کند».

پزشکیان در پاسخ به پرسشی درباره فساد‌های موجود در ایران هم گفته که «مقصر خود ما هستیم و به دلیل ضعف‌های حاکمیتی دچار این مشکلات شده‌ایم و نباید آن را به گردن آمریکا یا هر کشور دیگری بیندازیم».

وی این پرسش‌ها را مطرح کرده که «آخر مگر ما خواب بودیم که این‌ همه اختلاس در کشور روی داد؟ قوه قضائیه کجا بود؟ این گرفتاری‌ها را ما در کشور درست کرده‌ایم نه آمریکا و خودمان نیز باید آن را حل کنیم».

شفافقیت بین‌المللی که وضعیت فساد در کشورهای مختلف را دنبال می‌کند در گزارش سال ۲۰۱۶ خود، ایران را در رده ۱۳۱ قرار داد که رتبه‌ای بسیار پایین از نظر شفافیت مالی و اقتصادی است.

فساد مالی از دیدگاه این سازمان به معنی «سوء‌استفاده» از موقعيت سياسی و دولتی‌ با هدف دستيابی به منافع مادی و شخصی ا‌ست.

ایرنا٬ خبرگزاری دولتی ایران هم با پوشش بخش دیگری از سخنان پزشکیان در دانشگاه شیراز٬ به نقل از وی نوشته که «نمی‌شود در این مملکت به مردم بگوییم پول نداریم٬ اما برای نماینده و وزیر و وکیل بیمه تکمیلی و بهترین حقوق و مزایا و مسکن را فراهم کنیم».

این نماینده مجلس همچنین گفته است: «نمی‌شود در جامعه‌ای بسیاری از افراد جمعیت بیکار باشند و افرادی با کاری معادل دیگری ۱۰۰ میلیون تومان بگیرند و دیگران ۵۰۰ هزار تومان و این بی‌عدالتی و بی‌انصافی قابل‌ استمرار نیست».

«فساد»٬ «تبعیض»٬ «بی‌عدالتی» در کنار بیکاری و بسیاری دیگر از مشکلات مردم ایران به گفته بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی به نقاط ضعف این نظام تبدیل شده است.

در ایران سال‌هاست که بسیاری از مقام‌های پیشین و کنونی جمهوری اسلامی از «فساد» و «ناکار‌آمدی» سخن می‌گویند و نسبت به تاثیر «مخرب» این مسائل بر آینده نظام حاکم اسلامی در ایران هشدار می‌دهند٬ اما همواره بر حجم و دامنه انواع فساد در این نظام افزوده می‌شود.

XS
SM
MD
LG