لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

سخنگو: اوباما هرگز برای شنود شهروندان آمریکا دستور صادر نکرد


این نخستین بار نیست که دونالد ترامپ سلف خود را مسئول گرفتاری‌های اخیرش معرفی می‌کند.
این نخستین بار نیست که دونالد ترامپ سلف خود را مسئول گرفتاری‌های اخیرش معرفی می‌کند.

ساعاتی پس از اتهام‌زنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا، به رئیس جمهور پیشین یعنی باراک اوباما، سخنگوی آقای اوباما رسما اعلام کرد که این اتهام بی‌پایه و «کاملا کذب» است و او هرگز دستوری برای شنود شهروندان آمریکا صادر نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کوین لوئیس، سخنگوی باراک اوباما، روز شنبه، ۱۴ اسفندماه، در بیانیه‌ای کوتاه تکذیب کرد که رئیس جمهور پیشین برای شنود مکالمات دونالد ترامپ دستوری داده است.

او در این بیانیه می‌گوید: «پرزیدنت اوباما یا دیگر مقامات کاخ سفید [در زمان او] هرگز دستور شنود شهروندان آمریکا را صادر نکردند.»

روزنامه بریتانیایی گاردین در نکته‌ای اشاره کرده است که در این بیانیه وجود شنود تکذیب نشده، فقط دستور از سوی اوباما برای این کار تکذیب شده است.

رئیس جمهوری آمریکا، بامداد شنبه در چند توییت رئیس جمهور پیش از خود را متهم کرد که در ماه اکتبر ۲۰۱۶ یعنی یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری سخنان آقای ترامپ را شنود می‌کرده است.

آقای ترامپ گفت که این امر در اواخر دوره کارزار انتخاباتی او رخ داده، اما شواهد و مدارکی برای اثبات مدعای خود ارائه نکرد. کاخ سفید هنوز هم مدارکی در اثبات این اتهام در اختیار رسانه‌ها نگذاشته است.

دونالد ترامپ در این باره در یکی از چندین پیام توئیتری خود نوشت: «رئیس جمهور اوباما به چه سطحی تنزل کرده که حین روند بسیار مقدس انتخابات تلفن‌های من را شنود می‌کرده است؟ این رسوایی [در مقیاس] نیکسون/واترگیت است. چه آدم بد (یا مریضی)!»

پیش از بیانیه رسمی سخنگوی باراک اوباما، بن رودز، معاون مشاور امنیت او، نیز در توییتی تند در پاسخ به آقای ترامپ گفته بود: «هیچ رئیس جمهوری قانونا نمی‌تواند دستور شنود صادر کند. این محدودیت‌ها را برای آن گذاشته‌اند که از شهروندان آمریکا در برابر آدم‌هایی مثل تو محافظت کنند.»

جف سشنز، دادستان کل آمریکا و از نزدیکان و حامیان آقای ترامپ که در کارزار انتخاباتی او هم نقشی مهم داشت، روز پنج‌شنبه، ۱۲ اسفند، پس از انتشار گزارشی در رسانه‌ها مجبور شد که از خود برای نظارت بر تحقیقات درباره «ارتباط ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ» با روسیه سلب صلاحیت کند.

در گزارش روزنامه واشینگتن ‌پست آمده بود که دادستان کل‌ آمریکا در زمان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶، دو بار با سفیر روسیه در ماه‌های ژوئیه و سپتامبر دیدار داشته است. این در حالی است که آقای سشنز در جلسه تعیین صلاحیتش در سنای آمریکا قاطعانه منکر هرگونه ارتباط با روسیه در طول مبارزات انتخاباتی شده بود.

همین امر باعث شد تا نانسی پلوسی رهبر دموکرا‌ت‌ها در مجلس نمایندگان، و چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا خواستار استعفای جف سشنز به خاطر «قسم دروغ» بشوند.

سخنگوی دادستان کل در واکنش گفته است «قطعا (در گفته‌های سشنز) هیچ سخن گمراه‌کننده‌ای وجود نداشت». جف سشنز نیز خود پیشتر گفته بود کناره‌گیری او از نظارت بر تحقیقات، به‌معنی «پذیرفتن هیچ عمل اشتباهی نیست».

اما این نخستین بار نیست که دونالد ترامپ سلف خود را مسئول گرفتاری‌های اخیرش معرفی می‌کند.

آقای ترامپ هفته گذشته هم در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض‌ها در نقاط مختلف آمریکا علیه قانونگذاران جمهوری‌خواه گفت: «به نظر او، پرزیدنت اوباما در این اعتراض‌ها نقش دارد، زیرا افراد وابسته به او قطعا در این اعتراض‌ها دخالت دارند.»

دونالد ترامپ بعدا شواهدی در این باره ارائه نکرد، باراک اوباما هم به آن واکنشی نشان نداد.

در همین حال روزنامه گاردین به نقل از مقامی آمریکایی که به نامش اشاره نکرد می‌گوید که «هیچ شواهد و مدارکی برای اثبات این ادعا» که اوباما دستور شنود از ترامپ را داده است وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG