لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

ابوبکر بغدادی «از موصل گریخته و در بیابان پنهان شده‌است»


تصاویر منتشرشده از ابراهیم عواد ابراهیم علی محمد البدری‌، موسوم به ابوبکر بغدادی
تصاویر منتشرشده از ابراهیم عواد ابراهیم علی محمد البدری‌، موسوم به ابوبکر بغدادی

مقام‌های ایالات متحده و عراق می‌گویند بر این باور هستند که خلیفه خودخوانده گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، نفرات خود را در نبرد موصل رها کرده و جایی در بیابان‌ پنهان شده‌است.

ارتش عراق، شبه‌نظامیان متحد دولت و پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور، با حمایت ائتلافی به رهبری آمریکا، از مهر‌ماه عملیات برای بازپس‌گیری موصل از تصرف گروه موسوم به حکومت اسلامی را آغاز کردند.

در مسجد جامعی در این شهر بود که، فرد موسوم به ابوبکر بغدادی، در جریان پیش‌روی‌های گسترده داعش در عراق و سوریه در سال ۲۰۱۴، ادعای خلافت کرد.

عملیات موصل اکنون به مناطق غربی این شهر کشیده شده؛ که آخرین مناطق در تصرف داعش و در عین‌حال پرازدحام‌ترین بخش شهر است.

مقام‌های آمریکایی و عراقی به خبرگزاری‌ها گفته‌اند بغدادی «به بیابان گریخته و در حال حاضر در تلاش برای نجات جان خودش است».

این اظهارات به‌طور مستقل، توسط خبرگزاری‌ها، قابل تائید نیستند. در گذشته نیز گزارش‌هایی در مورد زخمی شدن و یا حمله به محل حضور بغدادی منتشر شده‌بود.

مقام‌ها گفته‌اند فقدان مکالمات درون‌گروهی و منتشرنشدن پست‌های گروه در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، توئیتر و دیگر جاهایی که حضور داشته‌اند، این احتمال را به وجود آورده که بغدادی از موصل -که همچنان پرجمعیت‌ترین شهری‌ست که به تصرف داعش درآمده- خارج شده‌است.

برای نمونه هیچ اثری از «توضیحات» یا نوشته‌ها و پست‌های معمول داعش، در جریان تصرف بخش شرقی موصل به‌دست نیروهای دولتی عراق، نیست. خود بغدادی نیز طی چهار ماه گذشته هیچ پیام و سخنرانی منتشر نکرده‌است. عملا دو هفته پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل، گفته‌ها و پیام‌های او نیز متوقف شده‌اند.

ارتش عراق و حامیان آن، در عملیات اخیر در غرب موصل موفق شده‌اند پیش‌روی‌های قابل ملاحظه‌ای انجام داده و مراکز عمده اداری و مالی شهر را به کنترل خود درآورند. در صورتی که نیروهای عراقی موفق به پاکسازی مرکز شهر قدیمی موصل شوند، عملا قادر خواهند بود حکومت اداری دولت مرکزی را بار دیگر بر موصل برقرار سازند.

ابوبکر بغدادی به ندرت تماس یا مکالمه رادیویی قابل ردگیری انجام می‌دهد و معمولا محل حضور خود را به‌طور ناگهانی عوض می‌کند.

نام اصلی او ابراهیم عواد ابراهیم علی محمد البدری‌، زاده سال ۱۹۷۱ (۴۶ ساله)، احتمالا در نزدیکی سامرا در عراق است.

او پس از حمله آمریکا به عراق، فعالیت‌های مسلحانه خود را با کمک به تشکیل گروه «جیش اهل سنت» آغاز کرد. به «شورای مجاهدین» پیوست، گروهی که بعدا نام خود را به «دولت اسلامی عراق» و در سال ۲۰۱۳ به «دولت اسلامی در عراق و شام» تغییر داد و بغدادی به عنوان «خلیفه» آن انتخاب شد.

در سال ۲۰۱۱ وزارت خارجه آمریکا جایزه‌ای ۱۰ میلیون دلاری برای یافتن او تعیین کرد. این جایزه در سال ۲۰۱۶ به ۲۵ میلیون دلار افزایش یافت که برابر با جایزه مشابهی برای یافتن ایمن الظواهری، رهبر القاعده است.

XS
SM
MD
LG