لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

مخالفت شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا در سوریه با حضور ترکیه در عملیات رقه


نیروهای دمکراتیک سوریه در شمال‌شرق رقه. سخنگوی این گروه گفته به نظر این گروه «طی چند هفته پیش‌رو، شهر در محاصره کامل قرار گیرد»
نیروهای دمکراتیک سوریه در شمال‌شرق رقه. سخنگوی این گروه گفته به نظر این گروه «طی چند هفته پیش‌رو، شهر در محاصره کامل قرار گیرد»

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی «نیروهای دمکراتیک سوریه» می‌گوید آن‌ها با حضور ترکیه در جریان آزادسازی رقه از تصرف گروه موسوم به حکومت اسلامی، مخالف هستند. همزمان سناتور مک‌کین در مورد تنش‌ها میان کـردهای سوریه و دولت ترکیه ابراز نگرانی کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها وزارت دفاع ایالات متحده، روز چهارشنبه، چند صد تن از تفنگداران دریایی آن کشور، مجهز به جنگ‌افزارهای سنگین، را برای کمک مستقیم به نیروهای محلی مورد حمایت واشینگتن در عملیات رقه در آرایش نظامی قرار داده‌است.

ترکیه مدت‌هاست که از طرح دیگری حمایت می‌کند، که عملا پیرامون انجام عملیات توسط نیروهای مورد حمایت آنکارا، با پشتیبانی ائتلاف و سربازان ترکیه است.

در حالی‌که به نظر می‌رسد یورش به نفرات داعش در رقه و عملیات در خود این شهر، در حال آماده‌سازی‌ست، اما گزارش‌ها حاکی از ادامه اختلافات در مورد نحوه انجام آن است.

خبرگزاری رویترز ۱۹ اسفند ماه از سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه، که عمدتا از شبه‌نظامیان کرد تشکیل شده، نقل کرده‌است که «ترکیه یک نیروی اشغال‌گر است و نمی‌توان به آن کشور اجازه داد تا بخش‌های بیشتری از سوریه را به اشغال خود درآورد».

طلال سلو گفته نیروهای دمکراتیک سوریه، در دیداری که با سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، جان مک‌کین داشتند، این پیام را به واشینگتن رسانده‌اند.

سناتور جان مک‌کین، خود از مقام‌های ارشد ایالات متحده است که به تازگی در مورد این موضوع ابراز نگرانی کرده‌است.

وب‌سایت هیل از سناتور مک‌کین نقل کرده که او «مطمئن نیست که دولت رئیس‌جمهوری ترامپ، از عمق بدبینی رئیس‌جمهوری [ترکیه، رجب طیب] اردوغان، به کردهای سوریه، باخبر باشد».

این سخنان در دیدار با ژنرال وتل، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مطرح شده، فرماندهی که به‌تازگی با هم‌تایان روس و ترک خود در آنتالیا دیدار و در مورد سوریه گفت‌وگو کرده‌است.

آنکارا شبه‌نظامیان کرد سوریه را شاخه‌ای از پ‌کا‌کا و یک گروه تروریستی می‌داند.

سناتور مک‌کین گفته در دیداری که اخیرا با رئیس‌جمهوری ترکیه داشته، «شدت مخالفت» اردوغان در مورد حضور شبه‌نظامیان عمدتا کـرد در عملیات رقه را دیده‌است: «مطمئن نیستم [در واشینگتن] دیدگاه درستی در مورد جدیت رویکرد اردوغان به این قضیه وجود داشته باشد. و در ضمن مطمئن نیستم ما به اندازه کافی نقش ترکیه در تلاش‌ها برای بازپس‌گیری رقه، به‌طور مشخص در مورد استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک، را محترم می‌شمریم».

طلال سلو، سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه، در بخشی از گفت‌وگوی خود با رویترز اظهار داشته که این گروه «تنها چند هفته» با ورود و تصرف مناطق اطراف رقه فاصله دارد: «ما فکر کنیم طی چند هفته پیش‌رو، شهر در محاصره کامل قرار گیرد».

در حال حاضر نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان حامی بشار اسد نیز به کرانه رود فرات در جنوب الباب و منبج رسیده‌اند؛ آنچه این احتمال را تقویت کرده که بخشی از این پیشروی‌ها، برای جلوگیری از افزایش تصرفات شورشیان مورد حمایت ترکیه است.

XS
SM
MD
LG