لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

ناتو و اوکراین از محور‌های مذاکرات ترامپ و مرکل در واشینگتن 


دونالد ترامپ،رئیس جمهوری آمریکا وآنگلا مرکل،صدر اعظم آلمان
دونالد ترامپ،رئیس جمهوری آمریکا وآنگلا مرکل،صدر اعظم آلمان

گزارش‌ها حاکی است که مبارزه با تروریسم، صلح اوکراین و سازمان پیمان اتلانیتک شمالی، ناتو از محورهای کلیدی گفت و گوهای سه شنبه دونالد ترامپ،رئیس جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در واشینگتن خواهد بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های کاخ سفید روز جمعه گفته اند، انتظار می رود در دیدار روز سه شنبه موضوع تقویت ناتو،همکاری برای مبارزه با تروریسم، و اقدامات عملی برای حل بحران اوکراین از محورهای اصلی مذاکرات رهبران دو کشور باشد.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در این زمینه تاکید کرده است، هردو طرف مشتاقانه در انتظار برگزاری این دیدار هستند.

وی اضافه کرده است: رییس جمهوری منتظر است در دیدار باصدر اعظم در خصوص علائق و منافع مشترک در این دیدار گفت وگو کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های کاخ سفیدمی گویند، دونالد ترامپ در این دیدار از آنگلا مرکل خواهد خواست تا سهم آلمان خود را در هزینه‌های ناتو بپردازد و الگویی برای دیگر کشورها در افزایش هزینه‌های دفاعی باشد.

این گزارش می گوید، آلمان تاکنون در برابر این خواست مقاومت کرده است.

۲۸ کشور عضو ناتو در سال ۲۰۱۴ متعهد شده اند که دو درصد از در آمد ناخالص داخلی خود را طی ده سال به بودجه دفاعی اختصاص دهند.

آسوشیتدپرس می گوید، تنها آمریکا و چهار عضو دیگر ناتو تعهدات خود در این خصوص را اجرا کرده اند.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود از ناتو انتقاد کرده بود. وی در مصاحبه‌ای باروزنامه تایمز، چاپ لندن، «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» را در کوتاهی از اقدامات بیشتر در نبرد با تروریسم، سازمانی «از کار افتاده» توصیف کرده بود.

پیمان آتلانتیک شمالی در آوریل سال ۱۹۴۹ در واشینگتن امضا شد. این پیمان در حال حاضر ۲۸ عضو دارد که بیشتر اعضای آن را کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند.

مساله اوکراین

آسوشیتدپرس می گوید، مساله صلح در اوکراین از دیگر محورهای مذاکرات دونالد ترامپ و آنگلا مرکل خواهد بود.

مایک پنس، معاون اول رییس جمهوری آمریکا و دیگر مقام‌های این کشور پیشتر بر ضرورت اجرای توافق صلح در سال ۲۰۱۵ بین دولت اوکراین و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه تاکید کرده اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های کاخ سفیدگفته اند، دونالد ترامپ مشتاق است تا از دیدگاه آنگلا مرکل در خصوص ولادیمیر پوتین آگاه شود.

مایک پنس در سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ از مسکو خواسته بود که به پیمان صلح مینسک احترام بگذارد و از بار خشونت و درگیری در شرق اوکراین بکاهد.

پنس گفته بود: «بدانید که آمریکا همواره و در عین حال که به دنبال زمینه‌های مشترک با روسیه می‌گردد، از روسیه بازخواست خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG