لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

روسیه حضور نیروهایش در مرز مصر و لیبی را تکذیب کرد


ایگور کُناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه
ایگور کُناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه

در حالی که منابع دیپلماتیک مصری و آمریکایی از حضور نیروهای ویژه روس در پایگاه سیدی برانی مصر، واقع در مرز با لیبی و احتمال حمایت این نیروها از یکی از فرماندهان نظامی در درگیری‌های لیبی خبر می‌دهند، وزارت دفاع روسیه این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های رویترز و ایتارتاس، ایگور کُناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، با انتشار بیانیه‌ای گفت که روسیه هیچ نیروی ویژه‌ای به پایگاه یادشده در مصر نفرستاده است.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این مورد گفت که «من در این باره چیزی نشنیده‌ام و اگر این موضوع نظامی است بهتر است از ارتش بپرسید».

این واکنش مسکو در حالی مخابره می‌شود که مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود در روزهای اخیر گفتند که ایالات متحده نیروهای تکاور روس و پهپادهای روسی را در سیدی بَرّانی در حدود صد کیلومتری مرز مصر با لیبی مشاهده کرده‌ است.

نیروهای امنیتی مصر نیز با ارائه اطلاعات بیشتر در این مورد گفته‌اند که «تکاورهای روس» اعزام‌شده به این منطقه شامل یک یگان ۲۲ نفره می‌شود و روسیه در اوایل ماه فوریه از یک پایگاه دیگر مصر در شرق این منطقه به نام مَرسی مطروح هم استفاده کرده بود.

منابع و مقام‌های دیپلماتیک آمریکایی گفته‌اند که هرگونه حضور نظامی روسیه در این منطقه می‌تواند بخشی از پشتیبانی روسیه از خلیفه حَفتر، فرمانده نظامی لیبیایی، باشد.

کشور لیبی هم‌اینک دو پارلمان رقیب دارد و پارلمان مستقر در برقه که از حمایت خلیفه حفتر، از فرماندهان نظامی لیبی، برخوردار است از پذیرش حاکمیت دولت مستقر در پایتخت سر باز می‌زند.

اعضای تیپ دفاعی بنغازی (بی‌دی‌بی) روز سوم ماه مارس جاری، حدود دو هفته پیش، با حمله به نیروهای خلیفه حفتر در چندین بندر نفتی شکست‌هایی را بر افراد خلیفه حفتر وارد آوردند.

تیپ دفاعی بنغازی عمدتاً از شبه‌نظامیانی تشکیل شده که در پی عملیات نظامی خلیفه حفتر علیه اسلام‌گرایان، از بنغازی در شرق لیبی رانده شده‌اند.

شورشیان مسلح لیبی در سال ۲۰۱۱ میلادی با حمایت ائتلاف بین‌المللی موفق شدند دولت وقت لیبی را سرنگون کنند و چند روز بعد نیز معمر قذافی رهبر پیشین این کشور را دستگیر کرده و به قتل رساندند.

وضعیت این کشور از آن زمان دچار آشفتگی و درگیری گروه‌های متخاصم و رقیب شده است.

XS
SM
MD
LG