لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

«افزایش» مصرف نوشیدنی‌ الکلی «در استان‌های جنوبی ایران»


مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اعلام خبر «افزایش» مصرف نوشیدنی‌های الکلی در استان‌های جنوبی ایران گفت که استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه٬ در جایگاه سوم کشور قرار دارد.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، در خبرگزاری کار ایران، ایلنا٬ ظفر پریسای در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری٬ از این که مصرف نوشیدنی‌های الکلی در این استان رو به «رشد» است٬ اظهار تاسف کرد.

به گفته وی٬ بررسی‌های «کارشناسی» نشان می‌دهد که تهران در زمینه مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران در جایگاه نخست قرار دارد.

آقای پریسای همچنین افزود که مصرف نوشیدنی‌های الکلی در استان‌های جنوبی مثل چهارمحال و بختیاری و بوشهر نیز همچون کهگیلویه و بویراحمد «رو به رشد» است.

این مقام مسئول علت افزایش مصرف الکل در استان کهگیلویه و بویراحمد را «ارزان بودن، دسترسی به بنادر جنوبی و وجود گسترده باغات در مناطق مختلف» عنوان کرد.

در حالی که وی برای کاهش مصرف نوشیدنی‌های الکلی در این استان خواستار انجام «کار فرهنگی» شده٬ طبق گزارش خبرگزاری ایلنا، کهگیلویه و بویراحمد «رتبه‌های اول در بیکاری و محرومیت کشور را نیز به خود اختصاص داده است».

تازه‌ترین نتایج پیمایش ملی شیوع‌شناسی اعتیاد در ایران نیز از رشد مصرف نوشیدنی‌های الکلی و مصرف «همزمان چند ماده» حکایت دارد.

در شهریورماه سال جاری٬ معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام کرد بر اساس نتایج این پیمایش که آمار و اعداد آن اعلام نشده٬ الکل پس از سیگار پر‌مصرف‌ترین ماده در ایران است.

به گفته محسن روشن‌پژوه٬ «با توجه به ملاحظات شرعی و قانونی انتظار می‌رفت میزان مصرف الکل پایین‌تر باشد٬ اما مصرف الکل در کشور بالاتر از انتظارات بود.»

بنا به آمارهای رسمی در ایران حدود ۱۳۰ هزار معتاد به الکل (یک‌ میلیون مصرف‌ کننده) وجود دارد.

مجازات مصرف نوشیدنی‌ الکلی در ایران ۸۰ ضربه شلاق است، و پس از دو بار اجرای این حد، تکرار مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند به اعدام نیز منجر شود.

با وجود این محدودیت‌ها و مجازات‌ها٬ گزارش‌ها از مصرف سالانه حدود ۶۰ میلیون لیتر نوشیدنی‌ الکلی در ایران حکایت دارد.

XS
SM
MD
LG