لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

واکنش وزیر ترک به انتخابات هلند در ادامه تنش‌ دیپلماتیک


دولت ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان در صدد است تا قانون اساسی این کشور را تغییر بدهد.
دولت ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان در صدد است تا قانون اساسی این کشور را تغییر بدهد.

در ادامه تنش‌های دیپلماتیک میان هلند و ترکیه، آنکارا روز پنج‌شنبه، ۲۶ اسفندماه، به نتیجه انتخابات هلند نیز واکنش نشان داده و سوسیال دموکرات‌های این کشور را با فاشیست‌ها هم‌تراز دانست.

در همین حال جنجال این تنش به صنف قصاب‌های ترکیه نیز کشیده شد و ترکیه اعلام کرد که ۴۰ گاو هلندی را پس می‌فرستد.

بولنت تونج، رئیس اتحادیه گوشت قرمز ترکیه، در این باره به خبرگزاری آناتولی گفت که این گاوها در ترکیه «بسیار شناخته شده» هستند، اما «باعث مشکلات جدی» شده بودند.

تنش میان ترکیه با کشورهای اروپایی به‌ویژه هلند در روزهای اخیر بالا گرفته است.

دولت آنکارا در روز پنج‌شنبه نیز به نتایج انتخابات پارلمانی هلند واکنش نشان داد و با «فاشیست» خطاب کردن حزب آزادی به رهبری خیرت ویلدرز گفت که «تفاوتی میان فاشیست‌ها و سوسیال دموکرات‌های هلند نیست».

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز پنج‌شنبه گفت: «شما به سوسیال دموکرات‌ها و ویلدرس فاشیست نگاه کنید، تفاوتی وجود ندارد، ذهنیت مشابهی دارند.»

اتحادیه اروپا و کشورهایی مانند هلند و آلمان پیشتر به ترکیه هشدار داده بودند که ادبیات خود را اصلاح کند.

وزیر امور خارجه ترکیه یک روز پیش هم تهدید کرده بود که کشورش توافق با اتحادیه اروپا در زمینه مهاجرت را لغو خواهد کرد و طرح شش میلیارد دلاری با این اتحادیه در زمینه پناهندگان را مورد تجدید نظر قرار خواهد داد.

دولت ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان در صدد است تا قانون اساسی این کشور را تغییر بدهد، به همین خاطر تعدادی از اعضای ارشد دولت در هفته‌های اخیر برای جلب حمایت شهروندان ترک مقیم اتحادیه اروپا، برنامه‌هایی تبلیغاتی را تدارک دیده بودند، اما در چند مورد از جمله در آلمان و هلند از این برنامه‌ها جلوگیری شد.

این ماجرا خشم دولت ترکیه را به دنبال داشت و باعث شد تا تعدادی از اتباع ترکیه در هلند شورش‌هایی برپا کنند.

در انتخابات پارلمانی هلند که روز چهارشنبه برگزار شد، حزب حاکم «مردم برای آزادی و دموکراسی» بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست آورد.

حزب حاکم هلند که نخست وزیر کنونی این کشور هم از اعضای آن است، گرایش راست میانه دارد. اما حزب آزادی به رهبری خیرت ویلدرز به سیاست‌های ضدمهاجرتی مشهور است.

XS
SM
MD
LG