لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

حمایت احمدی نژاد از بقایی؛ «مراقبت» می کنم نامزدهای صالح حذف نشوند


حمید بقایی در کنار محمود احمدی نژاد (عکس از آرشیو)
حمید بقایی در کنار محمود احمدی نژاد (عکس از آرشیو)

محمود احمدی نژاد دربیانیه‌ای ضمن حمایت از نامزدی حمید بقایی اعلام کرد که« مصمم» است،« وظایف سیاسی و اجتماعی خود» را به گونه‌ای انجام دهد که برخلاف سال ۹۲ «افراد صالح» از«دایره انتخاب» کنار گذاشته نشوند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،رئیس جمهوری سابق ایران روز یک شنبه،۲۹ اسفند، اعلام کرد که توصیه رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر نامزد نشدن او در انتخابات پیش رو «به هیچ وجه مانع کاندیداتوری دیگر دوستان و برادران، یا نافی مسئولیت های» او «در قبال مسائل کشور و انقلاب نیست».

وی یادآوری کرد که تعدادی از اعضای دولت او از طریق برخی جناح‌ها به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مطرح شده اند و « اشکالی هم بر آن وارد نشده است».

آقای احمدی نژاد روز جمعه، ۲۰ اسفند،نیز با اعلام این که «فعلا به طور مستقیم» به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ وارد نمی‌شود، در عین حال گفته بود که «بقیه دوستان که منعی ندارند».

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، پنجم مهر، تأیید کرده بود که به آقای احمدی‌نژاد گفته که «صلاح نیست» وی در انتخابات پیش رو شرکت کند.

مهرداد بذرپاش، حمیدرضا حاجی‌بابایی،پرویز فتاح، رستم قاسمی و علی نیکزاد،اعضای دولت محمود احمدی نژاد، از جمله ۱۴ نامزد اولیه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

ائتلاف اصولگرای موسوم به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اوایل دی‌ماه امسال اعلام موجودیت کرد و چهره‌هایی چون محمدحسین رحیمیان، مهدی چمران، یحیی آل‌اسحاق، علیرضا مرندی و مرضیه وحید دستجردی از جمله اعضای مؤسس آن هستند.

آقای احمدی نژاد روز یک شنبه همچنین اعلام کرد که بیانیه قبلی‌اش درباره حمایت نکردن از هیچ نامزدی در انتخابات، به این دلیل بوده که درآذر ماه مطلع شده « یک جناح سیاسی اصرار دارد» از نام چند عضو دولت شدر انتخابات« بهره برداری» کند.

وی تاکید کرد که این اتفاقات قبل از اعلام نامزدی حمید بقایی رخ داده است.

آقای احمدی‌نژاد پیش از نامزدی حمید بقایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که در انتخابات آینده ریاست جمهوری از «فرد یا جناح و حزب و گروهی» حمایت نخواهد کرد.

حمید بقایی،معاون اجرایی محمود احمدی نژاد دردوره ریاست جمهوری اعلام کرده که «کاملاً مستقل از اشخاص، گروه‌ها، احزاب و جناح‌های سیاسی» قصد نامزد شدن در انتخابات را دارد.

آقای بقایی خرداد سال گذشته به اتهام «اختلاس» بازداشت و در دی ماه همان سال آزاد شد.درهمین حال برخی از تحلیلگران از احتمال رد صلاحیت آقای بقایی سخن گفته اند.

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه،روز یک شنبه،۱۵ اسفند،اعلام کرده بود که پرونده حمید بقایی همچنان مفتوح است اما این موضوع به تنهایی منجر به رد صلاحیت وی نخواهد شد و ممکن است نامزدی پرونده مفتوح داشته باشد و شورای نگهبان او را تائید صلاحیت کند.

در همین حال آقای احمدی نژاد در بیانیه خود اعلام کرد که «وظیفه» خود می داند«مراقبت» کند«تا اشتباهات سال ۹۲ یعنی حذف برخی انسانهای صالح از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری تکرار نشود».

وی اعلام کرد این «اشتباهات» عملا «دایره انتخاب مردم را محدود ساخت و کشور را از حرکت در مسیر پیشرفت برای سالها به عقب انداخت».

رئیس جمهوری سابق ایران تاکید کرد که« مصمم» است « وظایف سیاسی و اجتماعی خود را» به گونه‌ای انجام دهد که «مردم اطمینان یابند ، افراد صالح از دایره انتخاب آنان کنار گذاشته نخواهند شد».

به گفته آقای احمدی نژاد،«فشار بی‌سابقه بر مردم ، زندگی جمع کثیری از آنان را با آسیب‌های جبران ناپذیر مواجه ساخته و شرایط کشور را بسیار سخت کرده است».

درانتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ محمود احمدی نژاد «دست در دست» کاندیدای مورد نظر خود، اسفندیار رحیم مشایی، در ستاد انتخابات کشور حضور یافت.

آقای رحیم مشایی در این انتخابات رد صلاحیت شد.آقای احمدی نژاد گفته بود که این موضوع را از طریق رهبر جمهوری اسلامی پیگیری خواهد کرد اما آیت الله خامنه‌ای دستوری برای تائید صلاحیت آقای مشایی صادر نکرد.

آقای احمدی نژاد درپایان بیانیه خود اعلام کرد که با نامزدی حمید بقایی «فضای انتخاباتی و سیاسی از دو قطبی انحصاری دو جناح سابقه دار در حاکمیت خارج شده و اینک علاوه بر دو جناح سنتی ، حداقل یک فرد مستقل نیز در انتخابات حضور دارد».

وی تاکید کرد که با نامزدی آقای بقایی« دایره انتخاب مردم گسترده تر شده و از انحصار دو قطب سیاسی کشور خارج شده است».

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری،نیزروز دوشنبه، ۲۳ اسفند، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، اعلام کرده بود که مردم در انتخابات گذشته به محمود احمدی‌نژاد «نه به عنوان مظهر اصولگرایی» بلکه با هدف« اعمال جدی تر اصلاحات» رای داده اند.

XS
SM
MD
LG