لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

دولت سوریه: منطقه جوبر در دمشق بازپس گرفته شد


منطقه جوبر در شرق دمشق روز یکشنبه پس از حمله هوایی.
منطقه جوبر در شرق دمشق روز یکشنبه پس از حمله هوایی.

تلویزیون دولتی سوریه روز دوشنبه ۳۰ اسفند اعلام کرد نیروهای دولتی، مناطقی از دمشق را که روز یکشنبه به دست نیروهای مسلح مخالف افتاده بود، دوباره به کنترل خود در آورده‌اند.

نیروهای مسلح مخالف دولت سوریه از طریق تونل‌ به شرق دمشق رخنه کرده بودند.

شبه‌نظامیان جبهه النصره که شاخه‌ای از القاعده است، روز یکشنبه توانسته بودند در یک عملیات غافگیرانه به منطقه «العباسيين» در نزدیکی جوبر در شرق دمشق، نفوذ کنند.

در دو سال گذشته، این یکی از بزرگ ترین عملیات گروه‌های مخالف بشار اسد در دمشق محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تلویزیون دولتی سوریه به نقل از یک مقام نظامی این کشور که نامی از وی نبرد، اعلام کرد: ارتش «همه مناطقی را که تروریست‌ها به آن نفوذ کرده بودند، بازپس گرفت.»

این شبکه همچنین به نقل از سفیر روسیه گفت که یکی از ساختمان‌های سفارت روسیه در درگیری‌ها مورد اصابت خمپاره قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش کرد که بامداد دوشنبه درگیری‌های سنگینی در دمشق در جریان بود.

این خبرگزاری افزود: بامداد دوشنبه آسمان دمشق شاهد پرواز جنگنده‌ها بود.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، می‌گوید صبح دوشنبه درگیرهای شدیدی در منطقه جوبر و الغابون در جریان بود.

رامی عبدالرحمن، رئیس این گروه، گفت: از سپیده‌‌دم دوشنبه، حملات هوایی سنگینی به مناطق تحت کنترل مخالفان در جوبر صورت گرفت و نیروهای دولتی و متحدانش در نهایت ابتکار عمل را درست گرفتند.

یکی از فرماندهان گروه «فيلق الرحمن» که همراه جبهه النصره در حمله به دمشق شرکت داشت، به رویترز گفت: این عملیات پس از دست رفتن مناطق قابون و برزه در نبرد با نیروهای دولتی انجام شد تا فشار نظامی دولت را خنثی کند.

گروه فيلق الرحمن شاخه‌ای از ارتش آزاد سوریه ‌به‌شمار می‌آید. نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی ایران و روسیه و شبه نظامیان گروه حزب الله لبنان، در طول ۱۸ ماه گذشته پیروزی‌های چشمگیری به‌دست‌ ‌آورده‌اند. حمایت مسکو و تهران و نیز حزب االله لبنان از حکومت بشار اسد انتقاد شماری از کشورهای عربی و نیز غربی را به دنبال داشته است.

در این میان، نیروهای مخالف دولت هنوز کنترل مناطق پر جمعیت «غوطه شرقی» در حومه‌های شرقی دمشق را در دست دارند. شورشیان همچنین مناطقی از جنوب، شرق و شمال شرق دمشق را در دست دارند.

XS
SM
MD
LG