لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

اف‌بی‌آی تحقیقات درباره رابطه احتمالی بین کمپین ترامپ و روسیه را تایید کرد


جیمز کومی در نشست پرسش‌وپاسخ کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان
جیمز کومی در نشست پرسش‌وپاسخ کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان

رییس پلیس فدرال آمریکا روز دوشنبه ۳۰ اسفند تایید کرد که اف‌بی‌آی در حال تحقیق پیرامون دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده و هرگونه ارتباط و هماهنگی احتمالی بین دستیاران دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری، و روسیه است.

وی هرگونه شنود مکالمات دونالد ترامپ از سوی دولت اوباما را نیز رد کرد.

جیمز کومی در نشست پرسش‌وپاسخ کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفت: اف‌بی‌آی «در حال تحقیق درباره تلاش‌های دولت روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ است».

به گزارش خبرگزاری‌ها، وی افزود: «و در این زمینه پیرامون هرگونه ارتباط بین افراد وابسته به کمپین ترامپ و دولت روسیه نیز تحقیق می‌شود و اینکه آیا هماهنگی بین این کمپین و تلاش‌های روسیه وجود داشته است یا نه».

آقای کومی تصریح کرد: «از آنجایی که این تحقیقات در جریان است و محرمانه بوده، لذا نمی‌توانم چیز بیشتری درباره کاری که داریم انجام می‌دهیم و اینکه چه کسانی زیر ذره‌بین هستند بیان کنم».

رییس اف‌بی‌ای افزود: «این کار بسیار پیچیده بوده و امکان آن وجود ندارد که یک جدول زمانی درباره پایان تحقیقات ارائه دهم».

وی در عین حال گفت: «برای جامعه اطلاعاتی قضاوت در این باره سخت نیست که روس‌ها می‌خواستند به ترامپ کمک کنند و به کلینتون ضربه بزنند».

همراه با آقای کومی، مایکل راجرز رییس آژانس امنیت ملی نیز در این جلسه حاضر شده است.

پیش از شروع جلسه، رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ادعای دونالد ترامپ درباره شنود مکالمات تلفنی‌اش از سوی دولت باراک اوباما را رد کرد.

با این حال، دوین نونز که کمیته زیر نظر او یکی از چند کمیته در حال تحقیق در این زمینه است، گفت که سایر اشکال جاسوسی از او و دستیارانش از دستور کار خارج نشده است.

جیمز کومی نیز در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان دمکرات این کمیته تاکید کرد که نه اف‌بی‌ای و نه وزارت دادگستری هیچ اطلاعاتی در اختیار ندارند که ادعای شنود مطرح شده توسط ترامپ را تایید کند.

وی اظهار داشت: «در ارتباط با توئیت‌های رییس‌جمهوری درباره اتهام شنود از وی توسط دولت پیشین، من هیچ اطلاعاتی ندارم که این توئیت‌ها را تایید کند».

آقای کومی افزود: «ما در اف‌بی‌آی دقیقا این را بررسی کرده‌ایم. وزارت دادگستری از من خواسته است تا این موضوع را با شما به اشتراک بگذارم که پاسخ آنها و زیرمجموعه‌هایش نیز همین است: وزارت دادگستری هیچ اطلاعاتی که این توئیت‌ها را تایید کند در اختیار ندارد».

ساعاتی پیش از آغاز به کار این جلسه، دونالد ترامپ به طور تلویحی خواستار بررسی تماس‌های کمپین هیلاری کلینتون شد. وی در توئیتی نوشت: «پس درباره تماس‌های صورت گرفته با کمپین کلینتون و روس‌ها چه؟ همچنین، آیا صحت دارد که کمیته دمکرات‌ها به اف‌بی‌آی اجازه نمی‌دهد که در این زمینه تحقیق کند؟»

دونالد ترامپ روز ۱۴ اسفند در یک رشته توئیت جنجالی باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، را متهم کرد که در جریان رقابت‌های انتخاباتی اخیر، دستور شنود مکالمات تلفنی او را داده است.

دونالد ترامپ در یکی از توئیت‌های خود نوشته بود: «رییس‌جمهور اوباما به چه سطحی تنزل کرده که حین روند بسیار مقدس انتخابات تلفن‌های من را شنود می‌کرده است. این رسوایی [در مقیاس] نیکسون/واترگیت است. چه آدم بد (یا مریضی!)»

XS
SM
MD
LG