لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

حسن روحانی: ۱۰ دولت بعد نیز نخواهند توانست همه مشکلات را حل کنند


حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران:دولت بعدی نیز نمی‌تواند مشکلات را به پایان برساند
حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران:دولت بعدی نیز نمی‌تواند مشکلات را به پایان برساند

ساعاتی پس از انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از مشکلات اقتصادی، رییس‌جمهوری ایران اعلام کرد که «۱۰ دولت بعد نیز نخواهند توانست همه مشکلات را حل کنند» اما دولت مسیر «درستی» را انتخاب کرده که به سمت کاهش مشکلات است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی روز دوشنبه ۳۰ اسفند در مراسم رونمایی از «۶۰ داروی جدید» در شرکت داروسازی رازک گفت که «مشکلات در کوتاه‌مدت حل نمی‌شود» اما نباید در برابر آن تسلیم شد.

آقای روحانی تاکید کرد که «نباید بگذاریم برخی از قلم‌ها، افراد و زبان‌ها بذر یاس و ناامیدی را در دل جوانان بنشانند».

وی در عین حال گفت که دولت «راه درستی را انتخاب کرده» اما «این راه هنوز به نهایت نرسیده» و «دولت بعدی نیز نمی‌تواند مشکلات را به پایان برساند».

آقای روحانی اضافه کرد: «در واقع ۱۰ دولت بعدی نیز نخواهند توانست همه مشکلات را حل کنند اما اگر در راهی، یکصد مشکل را به۹۰ یا ۸۰ مشکل کاهش دهید، این مسیر درست است».

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:55 0:00
لینک مستقیم

آقای روحانی در پیام نوروزی خود به مناسبت سال جدید نیز از دستاوردهای دولتش در عرصه مهار تورم، رشد اقتصادی و اشتغال در سال ۹۵ دفاع کرد و آن را «در مقایسه با ۲۵ سال گذشته بی‌نظیر خواند».

با این حال، ساعاتی پیش از سخنان آقای روحانی، رهبر جمهوری اسلامی سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال» نامگذاری کرد و گفت که در این باره «فاصله زیادی میان کارهای انجام شده با انتظارات مردم و رهبری وجود دارد».

در روزهای پایانی سال ۹۵ و پس از ابراز تردید آیت‌الله خامنه‌ای درباره درست بودن آمارهای اقتصادی دولت، امامان جمعه شهرهای ایران نیز از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کرده بودند.

مقامات دولت حسن روحانی بارها اعلام کرده‌اند که از بین بردن تاثیرات منفی اقدامات دولت محمود احمدی‌نژاد سالها زمان می‌برد.

در همین حال مجید انصاری معاون حقوقی رییس‌جمهوری ایران روز ۲۵ اسفند درباره تاثیر اقدامات دولت گفته بود که دو سال نخست دولت «صرف آواربرداری» مربوط به اقدامات دولت سابق شده است.

وی اعلام کرده بود که تخریب‌ها علیه حسن روحانی پس از «رأی بالای» وی در یک «نظرسنجی رسمی» بیشتر شده است.

یک روز پیش از آن نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، ابراز تردید صداوسیما علیه آمارهای اقتصادی نهادهای رسمی از طریق مصاحبه با تعدادی از مردم و بدون ارائه عدد و رقم را «سخیف» خوانده و گفته بود که یک «تیم سیاسی ویژه» در این نهاد برای «تخریب» دولت «برنامه‌های حساب‌شده» تهیه می‌کند.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه خود با اشاره به تاثیرات توافق اتمی وین گفت: «اگر تورم سال ۹۲ ادامه می‌یافت امروز چه وضعی داشتیم؟»

وی اضافه کرد: «اگر هیچ هواپیمایی وارد کشور نمی‌شد و هواپیماها با عمر ۲۰ تا ۳۰ سال همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دادند، تا ۱۰ سال آینده باید چه می‌کردیم؟»

وی خطاب به منتقدان گفت که «به هرحال تحرک ایجاد شده است؛ چرا واقعیت را به مردم نمی‌گوییم؟»

آقای روحانی تاکید کرد: «مگر برجام ارث پدر خاصی است؛ دیپلمات‌ها خادمان شمایند و پرورش یافتگان دانشگاه‌های ما هستند؛ حال اگر تلاش‌های آنها نبود به کجا می رسیدیم؟»

وی اضافه کرد: «می‌گویند همه اشکالات رفع نشده است؛ ما هیچ وقت نه معجزه را ادعا کردیم و نه گفتیم همه مشکلات یک‌شبه حل می‌شود».

رییس‌جمهوری ایران پیش از این بارها اعلام کرده بود که توافق اتمی وین «سایه جنگ را از سر ایران دور کرده» و اگر این توافق نبود ایران نمی‌توانست پس از مدتی «حتی یک بشکه نفت» صادر کند.

وی روز ۲۹ مهر در واکنش به انتقادها از خرید هواپیماهای جدید گفته بود: «می‌رویم هواپیما بخریم عده‌‌ای می‌گویند... بروید اتوبوس بخرید. باشد اتوبوس هم می‌خریم اما خدا را شکر اتوبوس را می‌سازیم».

موضوع خرید هواپیماهای جدید و دیگر قراردادهای خارجی انتقاد تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

آقای روحانی روز دوشنبه همچنین گفت که رکود، دو سال پیش از دولت او به وجود آمده و اثرات آن در دولت او آشکار شده است.

وی با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره اشتغال گفت که سالانه ۸۰۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل وارد بازار کار می‌شوند و اگر سالانه ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شود باز هم ۵۰۰ هزار نفر به بیکاران افزوده می‌شود.

آقای روحانی یکم آبان امسال نیز در هشداری مشابه گفته بود که سال ۹۵ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی شغل وارد بازار کار شدند اما دولت توان پاسخگویی به این تعداد متقاضی را ندارد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در آبان ماه با هشدار نسبت به افزایش بیکاری و پیامدهای آن اعلام کرده بود تا سال ۱۴۰۰ بیش از چهار میلیون بیکار در کشور وجود خواهد داشت.

خبرگزاری مهر روز دوشنبه به نقل از آمار مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ بیکاری در پائیز به ۱۲ و سه دهم درصد رسیده که نسبت به تابستان چهار دهم درصد کاهش داشته است.

XS
SM
MD
LG