لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

آسوشیتدپرس: مدیر پیشین کمپین ترامپ برای منافع روسیه کار می‌کرده است


پل منافورت مدیر پیشین کارزار انتخاباتی ترامپ (راست) و اولگ دریپاسکا میلیاردر و صاحب بزرگ صنایع آلومینیوم روس
پل منافورت مدیر پیشین کارزار انتخاباتی ترامپ (راست) و اولگ دریپاسکا میلیاردر و صاحب بزرگ صنایع آلومینیوم روس

خبرگزاری آسوشیتدپرس در یک گزارش اختصاصی می‌نویسد پل منافورت، مدير سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، حدود یک دهه پیش با همکاری یک میلیاردر روس در راستای منافع ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، فعالیت می‌کرد و طرح سیاسی بلندپروازانه‌ای را برای تضعیف مخالفان حکومت روسیه در سراسر جمهوری‌های اتحاد شوروی سابق پیشنهاد داده بود.

این خبرگزاری می‌افزاید وجود این طرح با ادعاهای دولت ترامپ و آقای منافورت که می‌گویند او هیچگاه برای منافع روسیه فعالیت نکرده در تناقض است.

برپایه این گزارش، پل منافورت در یک طرح استراتژیک محرمانه در ژوئن ۲۰۰۵ پیشنهاد داده بود که سیاست داخلی، امور اقتصادی و رسانه‌ها در داخل آمریکا، اروپا و جمهوری‌های اتحاد شوروی سابق را به نفع حکومت ولادیمیر پوتین تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به نوشته این خبرگزاری، این در شرایطی بود که مناسبات مسکو و واشینگتن در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش به سردی می‌گرایید. او این طرح را به اولگ دریپاسکا میلیاردر و صاحب بزرگ صنایع آلومینیوم روس و از نزدیکان ولادیمیر پوتین ارائه داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول افراد مطلع از این توافق بین دو طرف و بر اساس اسنادی که در مورد این قرارداد مبادله شده است، می‌افزاید در نهایت آقای منافورت قراردادی به ارزش ۱۰ میلیون دلار در سال از آغاز سال ۲۰۰۶ امضا کرد.

به گفته یک منبع مطلع، او حداقل تا سال ۲۰۰۹ این قرارداد را با اولگ دریپاسکا حفظ کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی است بخشی از اسناد مربوط به طرح ارائه شده از سوی آقای منافورت را به دست آورده که یادداشت تفاهم و قبض‌های مربوط به نقل‌وانتقال بین‌المللی پول به ارزش میلیون‌ها دلار بین دو طرف را شامل می‌شود. ولی مشخص نیست آقای منافورت طبق این قرارداد چه فعالیتی انجام داده است.

این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که اف‌بی‌آی و دو کمیته مجالس قانونگذاری آمریکا در حال تحقیق درباره مسئولان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ هستند.

هدف این تحقیقات بررسی هرگونه ارتباط بین مسئولان کارزار انتخاباتی و مشاوران دونالد ترامپ با دخالت‌های ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا است.

پل منافورت این تحقیقات را به عنوان اقدامی با انگیزه‌های سیاسی محکوم کرده و گفته که هیچگاه برای منافع روسیه فعالیت نکرده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید مدارکی که این خبرگزاری به‌دست آورده نشان می‌دهند مناسبات او با روسیه بسیار نزدیکتر از آن حدی بوده که قبلا گفته است.

پل منافورت در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری آسوشیتدپرس فرستاده است، فعالیت در چند کشور برای اولگ دریپاسکا را تایید کرده ولی گفته است که فعالیت‌های او به شکل غیرمنصفانه‌ای «زیان‌بار و مخرب» توصیف شده‌اند.

او در بخشی از بیانیه‌اش افزوده است: «من تقریبا حدود یک دهه پیش برای اولگ دریپاسکا کار می‌کردم و در کشورهایی که او سرمایه‌گذاری داشت به عنوان نماینده شخصی و اقتصادی او عمل می‌کردم. کار من برای آقای دریپاسکا شامل دفاع و یا نمایندگی از منافع سیاسی حکومت روسیه نمی‌شد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد اولگ دریپاسکا یکی از اولیگارش‌های روس است که در دوران ولادیمیر پوتین به ثروت سرشاری رسید و به شیوه‌ای در خارج از روسیه سرمایه‌گذاری می‌کند که در راستای منافع کاخ کرملین است.

اسناد دیپلماتیک آمریکا در سال ۲۰۰۶ او را به عنوان یکی از انگشت‌شمار اولیگارش‌هایی توصیف می‌کند که «پوتین همواره به آنها رجوع می‌کند و در سفرهای خارجی او را همراهی می‌کنند».

در سال ۲۰۰۸، حداقل سه سال پس از آغاز همکاری پل منافورت، یک سخنگوی دریپاسکا استخدام او را تکذیب کرد و هفته پیش یک سخنگوی دیگر دریپاسکا حاضر نشد به سئوال آسوشیتدپرس در مورد پل منافورت پاسخ دهد.

وقتی که روز چهارشنبه از سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، در مورد کار پل منافورت برای اولگ دریپاسکا سئوال شد، او پاسخ داد: «به نظر ما درست نیست در مورد فردی که جزء کارکنان کاخ سفید نیست اظهار نظر کنیم».

پل منافورت تا مارس پارسال بدون دریافت حقوق به‌عنوان مدیر کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ کار می‌کرد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد پس از افشای عملیات پنهانی لابی‌گری به رهبری آقای منافورت در واشینگتن به نفع ویکتور یانوکوویچ، ریيس‌جمهوری برکنار شده اوکراین و طرفدار مسکو توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ از او خواست که از مدیریت کارزار انتخاباتی‌اش استعفا دهد.

XS
SM
MD
LG