لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

انتقاد یک مقام دفتر ریاست جمهوری از «جو سازی»‌ احمدی نژاد


محمود احمدی نژاد روز دوم فروردین در اهواز به حسن روحانی و همچنین اصولگرایانی که او را به «انحراف» متهم می‌کنند، حمله کرد.
محمود احمدی نژاد روز دوم فروردین در اهواز به حسن روحانی و همچنین اصولگرایانی که او را به «انحراف» متهم می‌کنند، حمله کرد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران روز یکشنبه ششم فروردین، سخنرانی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، در اهواز را «ساختار شکن» و «جوسازی» دربرابر نظر رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر نامزد نشدن او در انتخابات ریاست جمهوری دانست.

حمید ابوطالبی در چند توئیت، آقای احمدی نژاد را متهم کرد که در دو دوره ریاست جمهوری خود اقدام به «تخریب دستاوردهای انقلاب و شخصیت های نظام، بحران آفرینی، ایجاد و تعمیق شکاف در کشور، نابودی فرهنگ و اقتصاد ملی، تعمیق شکاف فقیر و غنی، نابودی سرمایه ها و مدیریت کشور و تبدیل عقلانیت ساختاری به عوام گرایی» کرده است.

وی همچنین با اشاره به خانه نشینی ۱۱ روزه محمود احمدی نژاد، او را متهم کرد که اقدام به «تهدید امنیت کلان سیاسی کشور، مقابله ساختارشکن با نظام و تعمیق شکاف دولت - نظام کرده است.

بسیاری از اصولگرایان، ماجرای موسوم به «خانه‌نشینی ۱۱ روزه» محمود احمدی‌نژاد در فروردین ۹۰ و پس از مخالفت علنی آیت الله علی خامنه ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، با کناره‌گیری حیدر مصلحی، وزیر وقت اطلاعات، را سرپیچی از دستور ولایت فقیه تعبیر می‌کنند.

آقای ابوطالبی همچنین سخنرانی محمود احمدی نژاد در اهواز را « جوسازی دربرابر نظر حکیمانه عدم حضور، سخنرانی ساختارشکن وتحریک ملی - قومی با دمیدن دربحران های خودساخته» توصیف کرد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران در پایان نوشت:«اگرسیاستمدار نیستیم ... و راه و رسم حضور در قدرت را نمی دانیم، حداقل ارزیابی درستی ازنتایج اقدامات خود داشته باشیم. هشیارباشیم. قدرت ارزش آن را ندارد که برای به چنگ آوردن آن، کشور و امنیت ملی آن را ساختارشکنانه به مخاطره بیندازیم».

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، روز دوم فروردین در یک سخنرانی در اهواز به حسن روحانی و همچنین اصولگرایانی که او را به «انحراف» متهم می‌کنند، حمله کرد.

وی گفت: «کسانی که فکر می کنند ملت نمی فهمند، نفهم ترین افراد روی زمین هستند. این چه سلطنتی است که در وجود بعضی ها پیدا شده،... بسیج شدید تا به ملت بگویید یارانه ها بد است و انجام ندهید؟ ۹۷ درصد چیزی را می خواهند، تو چرا خلاف ملتی؟ ۸۰ میلیون نفر نمی‌فهمند، تو می فهمی، همین ملت تو را بالا آورد».

درهمین حال، حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری ایران، با انتشار یک نظرخواهی در توییتر خود از مخاطبان پرسید که سخنرانی آقای احمدی نژاد در اهواز را «بیشتر» علیه چه کسی می دانند، رئیس جمهور، رهبر جمهوری اسلامی و یا اصولگرایان.

در این میان،‌ علی اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری اش، روز شنبه پنجم فروردین، در اعتراض به این نظرخواهی، تلویحا اعلام کرد که مخاطب سخنان آقای احمدی نژاد، حسن روحانی بوده است.

وی افزود:‌«کسی باور ندارد که آقای آشنا به عنوان یک همکار نزدیک و دیرباز رئیس جمهور کنونی، تا این اندازه دچار کند ذهنی شده باشد که از سخنان روشن و شفاف دکتر احمدی نژاد در شهر اهواز، پی به مخاطب اصلی این سخنان نبرده باشد».

آیت‌الله خامنه‌ای روز پنجم مهر ۹۵،‌ گفته بود که به آقای احمدی‌نژاد گفته است که «صلاح نیست» در انتخابات پیش رو شرکت کند.

در این حال، محمود احمدی نژاد در بیانیه‌ای ضمن حمایت از نامزدی حمید بقایی اعلام کرد «مصمم» است «وظایف سیاسی و اجتماعی خود» را به گونه‌ای انجام دهد که برخلاف سال ۹۲ «افراد صالح» از«دایره انتخاب» حذف نشوند.

درهمین حال، محمدرضا میرتاج الدینی، معاون پارلمانی آقای احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری اش، روز یکشنبه در نامه ای خطاب به او نوشت که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، «همان روش شکست‌خورده سال ۹۲ را برگزیده‌اید».

وی اعلام کرد که آقای احمدی نژاد در سال ۹۲، برای اینکه شورای نگهبان را «در تنگنا» قرار دهد تا صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی را رد نکند، اعضای دولت خود را از نامزدی منع کرده بود.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، محمود احمدی نژاد «دست در دست» نامزد مورد نظر خود، اسفندیار رحیم مشایی، در ستاد انتخابات کشور حضور یافت.

آقای رحیم مشایی در این انتخابات رد صلاحیت شد.آقای احمدی نژاد گفته بود که این موضوع را از طریق رهبر جمهوری اسلامی پیگیری خواهد کرد اما آیت الله خامنه‌ای دستوری برای تائید صلاحیت آقای مشایی صادر نکرد.

XS
SM
MD
LG