لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

ستاد انتخابات ایران از نامزدی بیش از ۲۸۷ هزار نفر برای انتخابات شوراها خبر داد


رییس ستاد انتخابات ایران خبر داد که ۲۸۷ هزار و ۴۲۵ نفر در انتخابات شوراها ثبت‌نام کرده‌اند که بیانگر افزایش ۱۴ درصدی نسبت به دوره قبل است. ۱۷ هزار و ۸۷۵ نامزد، یعنی ۶.۳ درصد نامزدها زن هستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی اصغر احمدی روز دوشنبه هفتم فروردین در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که ۵۴ هزار و ۸۸۸ نفر یعنی ۲۰ درصد ثبت‌نام کنندگان، نامزد انتخابات شوراهای شهر هستند.

به گفته آقای احمدی، ۲۳۲ هزار و ۵۳۷ نفر برای شوراهای روستاها نامزد شده‌اند که حدود ۸۰ درصد از ثبت‌نام کنندگان را شامل می‌شوند.

ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا از ۳۰ اسفند آغاز شد و تا ششم فروردین ۹۶ ادامه داشت.

رییس ستاد انتخابات ایران همچنین اعلام کرد که برای شوراهای شهر ۴۸ هزار و ۱۴۵ مرد و شش هزار و ۷۴۳ زن، و برای شوراهای روستا ۲۲۱ هزار و ۳۹۵ مرد و ۱۱ هزار و ۱۴۲ زن نامزد شده‌اند.

به گفته آقای احمدی، در هزار و ۲۴۴ شهر انتخابات شورا برگزار می‌شود و شش هزار و ۷۵۶ نفر عضو اصلی و دو هزار ۷۵۴ نفر عضو علی البدل انتخاب خواهند شد.

به این ترتیب برای هر کرسی شورای شهر حدود شش نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

رییس ستاد انتخابات همچنین گفت در حدود ۴۰ هزار روستا نیز انتخابات برگزار می‌شود که حدود ۱۲۶ هزار نفر به عنوان عضو اصلی و ۴۲ هزار و ۷۰۰ نفر به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب خواهند شد.

محسن هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، علی صوفی، وزیر تعاون و محسن مهرعلیزاده رییس سازمان تربیت بدنی در دولت محمد خاتمی، داریوش قنبری، نماینده مجلس هفتم، مرتضی الویری شهردار منتخب و ابراهیم اصغرزاده عضو شورای شهر اول تهران از جمله نامزدهای اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران هستند.

به این ترتیب برای هر کرسی شوراهای روستا حدود ۱ و سه دهم نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

نامزدهای زن ۶.۳ درصد کل نامزدها

رییس ستاد انتخابات کشور خبر داد که از نامزدهای انتخابات شوراها ۱۷ هزار و ۸۷۵ نامزد، یعنی ۶.۳ درصد زن و ۲۶۹ هزار و ۵۴۰ نفر مرد هستند.

به گفته آقای احمدی، در تهران سه هزار نفر نامزد شده‌اند که دو هزار و ۴۷۷ نفر مرد و ۵۲۳ نامزد زن هستند.

ثبت‌نام این تعداد از زنان برای انتخابات شوراها در حالی است که پیش از این مجمع زنان اصلاح‌طلب از «زنان شایسته» برای ثبت‌نام در انتخابات شوراها دعوت کرده بود.

آذر منصوری قائم‌مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش، نیز روز ۲۰ اسفند گفته بود که اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها، در تمام کشور ۳۰ درصد از لیست‌های انتخاباتی خود را به زنان اختصاص می‌دهند.

در انتخابات شوراهای شهر گذشته ۱۲ هزار زن نامزد شده بودند که تعداد آنها نسبت به کل نامزدها، چهار درصد بود.

دوم اردیبهشت نتایج نهایی تایید صلاحیت‌ها اعلام خواهد شد

نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است و هیات‌های نظارت بر پنجمین دوره انتخابات از حدود ۹۰ نماینده مجلس تشکیل شده که در بین آنها از نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب حضور دارند.

علیرضا رحیمی، رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران، روز ۲۸ اسفند ۹۵، خواستار آن شد که در انتخابات شوراها «تنش‌های احتمالی که ممکن است از بیرون به وجود آید عاقلانه مدیریت شود».

درباره نامزدهای انتخابات شورا از وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت احوال که به مراجع چهارگانه نظارتی مشهور هستند، استعلام خواهد شد.

در انتخابات گذشته شوراها برخی از نامزدها به دلیل پاسخ منفی این چهار نهاد رد صلاحیت شده بودند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز ۱۷ اسفند گفته بود که «متأسفانه نظارت در انتخابات شورای شهر حساب و کتاب ندارد و مصیبت است چون صلاحیت‌ها به خوبی رسیدگی نمی‌شود».

پس از این سخنان، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفت که این شورا درباره «نظارت بر انتخابات شوراها نه ادعایی دارد، نه فرصت و نه امکانات لازم را در اختیار دارد».

محسن هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، علی صوفی، وزیر تعاون و محسن مهرعلیزاده رییس سازمان تربیت بدنی در دولت محمد خاتمی، داریوش قنبری، نماینده مجلس هفتم، مرتضی الویری شهردار منتخب و ابراهیم اصغرزاده عضو شورای شهر اول تهران از جمله نامزدهای اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران هستند.

اکثر اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم تهران نیز درانتخابات نامزد شده‌اند.

حسین الله‌کرم، چهره شاخص گروه حزب‌الله و همچنین اکثر اعضای اصولگرای شورای شهر چهارم تهران در انتخابات شوراها نامزد شده‌اند.

XS
SM
MD
LG