لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

پلیس راه مسئول تصادف زنجیره‌ای مرگبار در مشهد شناخته شد


محمدحسن اصولی صفار، بازپرس ویژه پرونده تصادف زنجیره‌ای آزادراه شهید شوشتری در مشهد، «قصور و کوتاهی پلیس در عدم اطلاع‌رسانی به مسافران» را دلیل اصلی این حادثه مرگبار دانسته و از تفهیم اتهام فرمانده پلیس‌ راه‌ استان رضوی و آزادی وی با قرار کفالت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای اصولی‌صفار گفت: «با توجه به اقرار صریح متهم (فرمانده پلیس راه‌ خراسان رضوی)، اظهارات و شواهد عینی در صحنه، شکایت مجروحین حادثه و تحقیقات میدانی بازپرس از صحنه تصادف، قصور و کوتاهی پلیس در عدم اطلاع‌رسانی به مسافرین و عدم نصب تابلوهای هشداردهنده مبنی بر وقوع تصادفات محرز بوده و بر همین اساس، متهم تفهیم اتهام شده و با قرار قانونی کفالت آزاد شده است.»

در حادثه تصادف زنجیره‌ای بیش از ۵۰ خودرو در روز چهارم فروردین در آزادراه شهید شوشتری مشهد، ۸۴ تن مصدوم شدند و یک دختر ۹ ساله نیز کشته شد.

پیش از این، خبرگزاری دولتی ایرنا از وقوع دو تصادف زنجیره‌ای در اتوبان شهید شوشتری (مشهد- باغچه و بالعکس) و یک تصادف زنجیره‌ای در جاده چناران - قوچان خبر داده بود.

به نوشته ایرنا، در این تصادف‌ها، بیش از ۱۳۰ خودرو با یکدیگر تصادف کردند، یک کودک خردسال کشته شد و ۸۹ تن دیگر به بیمارستان انتقال یافتند.

علت وقوع این حادثه «مه غلیظ» اعلام شده است.

پس از این رخدادها، دادسرای این استان رئیس پلیس راه و مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی را احضار کرد.

به نوشته ایسنا، محمدحسن اصولی صفار، بازپرس ویژه این پرونده، همچنین گفت که تحقیقات قضایی از مدیرکل راهداری خراسان رضوی ادامه دارد و پس از تکمیل تحقیقات، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محمدحسن اصولی صفار از مسئولان خواست با «رعایت وجدان کاری و حفظ حقوق مردم» اطلاع‌رسانی کنند و «بدون دلیل از متهم دفاع نکنند».

وی دفاع از متهم را «دخالت در امور قضایی» دانست و اشاره کرد که این موضوع «قابل تعقیب قضایی» است.

حوادث رانندگی در ایران سالانه هزاران نفر قربانی می‌گیرد. این آمار به ویژه در تعطیلات نوروز شتاب بسیاری پیدا می‌کند.

در این ارتباط،‌ به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ‌وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی،‌ روز ۹ فروردین خبر داد که در ایام نوروز ۹۶ در ایران،‌ هر ۷۱ دقیقه، یک نفر در اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داد.

همزمان پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور، گفت که از ابتدای سفرهای نوروزی ۲۲ هزار و ۵۰۸ مصدوم تصادفات رانندگی به بیمارستان منتقل شدند.

تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، نیز اعلام کرد که تعداد کشته‌های حوادث رانندگی در نوروز ۹۶، نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش یافته است.

در سال گذشته، در روز ۱۴ فروردین اعلام شد که در این تعطیلات ۳۸۰ نفر بر اثر تصادف خودرو جان باختند.

پیش از این پژوهشکده بیمه مرکزی ایران اعلام کرده بود در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین مرگ و میر در جاده‌ها را دارد.

آمار قربانیان تصادف‌های رانندگی در ایران تا ماه هشتم پارسال بیش از ۱۱ هزار نفر بود.

XS
SM
MD
LG