لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

احمدی‌نژاد: آن آقایی که مُرد فرمان حمله به من را صادر کرد


محمود احمدی‌نژاد همراه با حمید بقایی، معاون اجرایی دولت دهم.
محمود احمدی‌نژاد همراه با حمید بقایی، معاون اجرایی دولت دهم.

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه ۱۶ فروردین با حمله به دولت حسن روحانی عنوان کرد که دولت یازدهم جمهوری اسلامی به‌ویژه در عرصه سیاست خارجی دستاوردی نداشته و تنها امتیازات بزرگی را به خارجی‌ها داده است. وی در عین حال بدون نام بردن از هاشمی رفسنجانی، او را متهم کرد که فرمان حمله به دولتش را صادر کرد.

آقای احمدی‌نژاد که برای نخستین بار پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود در سال ۱۳۹۲ در یک کنفرانس خبری حاضر شده بود، دولت کنونی را به «ثروت‌اندوزی»، «تهمت‌زنی‌های بی‌پایه» و «عدم ارائه اطلاعات درست درباره توافق هسته‌ای» متهم کرد و در مقابل، با حمایت مجدد از حمید بقایی، معاون اجرایی پیشین خود، وعده داد که در صورت پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، اخلاق سیاسی در کشور برقرار می‌شود.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) و سایت خبری «انتخاب» این کنفرانس خبری را پوشش داده‌اند که در بخشی از آن آقای احمدی‌نژاد بدون نام بردن از شخص خاصی می‌گوید: «آن آقایی که مُرد فرمان حمله به من را صادر کرد».

یکی از مخالفان اصلی رییس‌جمهوری پیشین ایران اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بود که دی‌ماه پارسال درگذشت. آقای احمدی‌نژاد اما فراتر از این رفت و افزود: «رژیم صهیونیستی سال ۸۹ فرمان حمله به من را صادر کرد و یک نفر در داخل علیه من این حملات را سازماندهی کرد».

وی در ادامه دولت حسن روحانی را مورد حمله قرار داد و گفت: «ثروت دولت من در مجموع به اندازه یک وزیر این دولت نمی‌شود... اگر در دولت من یکی شام اضافه‌تر می‌داد پولش را از او می‌گرفتیم. می‌گویند ۱۲ میلیارد از پول را به بیت‌المال باز گرفتیم. این ۱۲میلیارد کجا بود؟ نکند خانه من را در نارمک فروختید و من خبر ندارم».

در روزهای اخیر محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی، عنوان کرده بود که دیوان محاسبات «حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان» از «تخلفات» دولت محمود احمدی‌نژاد در زمینه فروش نفت را مسترد کرده است.

به گفته وی، این ۱۳ هزار میلیارد تومان بخشی از یک تخلف بزرگ‌تر به میزان ۴۸ هزار میلیارد تومان است که نهادهای مختلفی مانند نیروی انتظامی در آن نقش دارند.

اما محمود احمدی‌نژاد با رد مسئله تخلف مالی در دولت خود خواستار اثبات این مسئله شده است. او اظهار داشت: «ما هم بلدیم ولی اعتقاد نداریم که این گونه رفتار کنیم عده‌ای تهمت می‌زنند ۱۲ هزار میلیارد بردند، خب بیایید اثبات کنید اگر سند دارید، چقدر اتهام زدند، تمامی اتهامات تاریخ را به ما زدند آیا اثبات شد. نکند خیال کردند قوه قضائیه طرف ماست، اتفاقا طرف ما نیست سند آن هم کنار من نشسته است، او پنج ماه در زندان اطلاعات دولت یازدهم بود و آفتاب را ندید».

اشاره وی به بازداشت حمید بقایی در خرداد سال ۱۳۹۴ به اتهام اختلاس بود. بقایی اگرچه دی‌ماه همان سال آزاد شد، اما قوه قضاییه ایران اعلام کرده که پرونده او همچنان باز است.

محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش سیاست خارجی دولت حسن روحانی و توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را به انتقاد گرفت و اظهار داشت: «در سیاست خارجی علی‌رغم باز بودن دستان‌شان با دادن امتیازات بزرگ متاسفانه دستاوردی نداشتیم».

وی افزود: « مشکل، اطلاعاتی است که درباره [توافق هسته‌ای] به مردم داده‌اند. هر دو طرف اطلاع‌رسانی درستی درباره آن نداشتند و ادعاهایی درباره نتایج این سند بیان کردند که واقعیت نداشت. گفتند تحریم‌ها برداشته می‌شود و روابط با کشورهای متخاصم بهتر می‌شود ولی این ظرفیت‌ها در سند وجود ندارد. مثلا گفتند تحریم جدید اعمال نمی‌شود اما تحریم جدید اعمال شد. وقتی به سند رجوع کردند، دیدند این سند چنین اختیاری به ایران نداده است».

اشاره آقای احمدی‌نژاد به تصمیم قانون‌گذاران آمریکا برای تصویب تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران موسوم به داماتو است. مقامات آمریکا می‌گویند این قانون که از سال‌ها قبل اعمال می‌شد، ارتباطی به تحریم‌های هسته‌ای ایران ندارد و از این رو تمدید آن ناسازگار با توافق هسته‌ای نیست.

تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و اوج گرفت تا جایی که دارایی‌های حاصل از فروش نفت کشور نیز در خارج از ایران بلوکه شد.

XS
SM
MD
LG