لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

دادستان زاهدان «بازداشت» یک امام جمعه اهل سنت را تایید کرد


عکسی که به گفته وب‌سایت «کمپین فعالین بلوچ» اعتراض مردم به بازداشت روحانی اهل سنت را نشان می‌دهد.
عکسی که به گفته وب‌سایت «کمپین فعالین بلوچ» اعتراض مردم به بازداشت روحانی اهل سنت را نشان می‌دهد.

پس از انتشار گزارش‌هایی از ناآرامی در شهرستان سرباز به دلیل بازداشت امام‌ جمعه اهل سنت «پشامگ»، دادستان زاهدان تایید کرد که وی بعد از «چندین بار تذکر» به دادگاه ویژه روحانیت «احضار» شده است.

علی موحدی راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین، در مصاحبه با خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، گفت که مولوی فضل الرحمن کوهی، امام‌ جمعه اهل سنت «پشامگ»، پس از «چندین بار تذکر» درباره «مراقبت از حفظ وحدت» به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده است.

در حالی که دادستان زاهدان تنها از احضار مولوی فضل‌الرحمان کوهی سخن گفته است، وب‌سایت سنی‌آن‌لاین اعلام کرد که وی روز دوشنبه، ۱۴ فروردین، توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد «بازداشت» شده و همچنان در بازداشت به‌ سر می‌برد.

دادستان زاهدان همچنین این امام جمعه را متهم کرد که افراد را «به عضویت در گروهک‌های تروريستی دعوت می‌کرد» و در ماه‌های اخیر «همواره سخنان تندی علیه امنیت داخلی و خارجی حاکمیت نظام» بیان کرده است.

وی به جزئیات سخنان این امام جمعه اهل سنت اشاره‌ای نکرد.

وب‌سایت «کمپین فعالان بلوچ» پیش از این سخنانی را از مولوی فضل‌الرحمن کوهی منتشر کرده که در آن از «برنامه سپاه برای اعطای کارت معافیت خدمت سربازی و پرداخت چهار میلیون پول برای علمای اهل سنت که تفریحی به سوریه می روند» انتقاد شده بود.

بر اساس این گزارش، این روحانی اهل سنت گفته بود که «هر عالم و مولوی که به سوریه برود او عالم و مولوی نیست، بلکه ظالم هست».

برخی از اهل سنت ایران در درگیری‌های داخلی سوریه و در حمایت از بشار اسد کشته شده اند. با این حال برخی وب‌سایت‌ها اعلام کرده اند که این افراد برای «دریافت پول» در سوریه می‌جنگند.

بر اساس گزارش سنی‌آن‌لاین، مولوی فضل‌الرحمان کوهی که مدیریت مدرسه دینی «انوارالحرمین» در «پشامگ» را نیز بر عهده دارد، پس از احضار تلفنی از سوی دادگاه ویژه روحانیت مشهد و مراجعه به این دادگاه، بازداشت شده است.

در همین حال وب‌سایت «کمپین فعالان بلوچ» خبر داد که تعدادی از مردم شهرستان سرباز در روزهای گذشته با برگزاری چندین تجمع به بازداشت این روحانی اهل سنت اعتراض کرده اند.

بر اساس این گزارش، در روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین، معترضان در مقابل فرمانداری سرباز تجمع کردند و تعدادی از معترضان نیز «با آتش زدن لاستیک و مسدود کردن جاده ترانزیتی ایرانشهر‌ـ‌چابهار» به بازداشت این روحانی اهل سنت اعتراض کردند.

به گفته این وب‌سایت، مولوی محمد امین آسکانی، از روحانیون اهل سنت این منطقه، روز سه‌شنبه در جمع تجمع‌کنندگان گفت که «مسئولین اطلاعات و فرماندار قول دادند و قسم یاد کردند» که این روحانی اهل سنت ظرف سه روز آزاد خواهد شد.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره محدودیت‌ها برای روحانیون اهل سنت در ایران منتشر شده است.

وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در اسفندماه گذشته گزارش داد که مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زهدان، جز سفر به تهران، «امکان سفرهای داخلی و خارجی» ندارد و دیگر روحانیون اهل سنت در نقاط دیگر ایران نیز اجازه سفر به استان سیستان و بلوچستان را «ندارند».

مولوی عبدالحمید در سال‌های گذشته بارها هنگامی که قصد خروج از کشور برای شرکت در نشست‌های مذهبی را داشته ممنوع‌الخروج شده است.

وی اما در اسفند ۹۵ برای شرکت در «کنفرانس مجمع فقهی» به مکه سفر کرده و در مصاحبه‌ای گفت که ایران و عربستان «دو کشور مهم، استراتژیک و تاثیرگذار در جهان اسلام و در سطح معادلات بین‌المللی» هستند و باید با همکاری سایر کشورهای اسلامی مشکلات مسلمانان را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کنند.

علی یونسی، دستیار ویژه رئیس ‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، اوایل شهریور ۹۵، خواستار استفاده از «همه اهرم‌های ملی، مردمی‌، قومی و مذهبی» در جهت تنش‌زدایی با کشورهای همسایه شد.

آقای یونسی گفته بود که اهل سنت ایران می‌توانند در «لابی سیاسی» با عربستان سعودی «مؤثر باشند».

اهل سنت در ایران از برخی حقوق اجتماعی از جمله امکان تصدی سمت‌های بالای دولتی و همچنین احداث مسجد در تهران محروم هستند.

XS
SM
MD
LG