لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس، یک گام دیگر به نامزدی نهایی اصولگرایان نزدیک شد


آقای رئیسی سابقه کار اجرایی ندارد و در بیش از سه دهه گذشته در سمت‌های قضایی فعالیت کرده است.
آقای رئیسی سابقه کار اجرایی ندارد و در بیش از سه دهه گذشته در سمت‌های قضایی فعالیت کرده است.

دومین مجمع گروه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» موسوم به «جمنا» که از فراگیرترین تشکل‌های اصولگراست، روز پنجشنبه ۱۷ فروردین پنج نامزد اول برای انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده ایران را برگزید که ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، در صدر آنهاست.

به گزارش خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران که اخبار این تشکل سیاسی را به طور وسیعی پوشش می‌دهد، در این رای‌گیری سید ابراهیم رئیسی دو هزار و ۱۴۷ رای، علیرضا زاکانی هزار و ۵۴۶ رای، مهرداد بذرپاش هزار و ۴۰۴ رای، محمد باقر قالیباف هزار و ۳۷۳ رای و پرویز فتاح ۹۹۴ رای را کسب کردند.

گزارش ها حاکی است که سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی، از فهرست این گروه کنار گذاشته شده است، به این دلیلی که میثاق جمنا را امضاء نکرده است. مصطفی میرسلیم، نامزد اختصاصی جمعیت موتلفه اسلامی، نیز نتوانست جز پنج نفر نخست فهرست یاد شده قرار گیرد.

به نظر می رسد که برخی از نامزدهای اصولگرایان به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شوند.

ابراهیم رئیسی هنوز نامزد نهایی جبهه مردمی نیروی‌های انقلاب اسلامی در انتخابات نیست ولی با توجه به حجم گسترده اخبار درباره وی و انصراف برخی از نامزدهای سرشناس دیگر نظیر محمدباقر قالیباف، به احتمال زیاد وی نامزد نهایی بسیاری از تشکل‌های اصولگرا خواهد شد.

صولت مرتضوی، شهردار مشهد، که به نمایندگی از آقای رئیسی در مجمع «جمنا» شرکت کرده بود، در سخنانی اعلام کرد که تولیت آستان قدس رضوی در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد خواهد شد.

محمدحسن رحیمیان، رییس «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»، نیز گفت که قرار بود آقای رئیسی در نشست روز پنج‌شنبه شرکت کند، اما به دلیل وقوع زلزله در خراسان رضوی از این کار منصرف شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:08:24 0:00
لینک مستقیم

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر در مجلس دهم، در هفته جاری به سایت خبرآنلاین گفته بود ابراهیم رئیسی ابتدا قصد حضور در انتخابات را نداشت و حتی استمزاج کرده که اعلامیه بدهد و رسما اعلام کند که حضور ندارد اما «مرجع صدور حکم» این اجازه را نداده است.

به نظر می‌رسد اشاره وی به «مرجع صدور حکم»، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است.

حاجی دلیگانی دهم فروردین به سایت «انتخاب» گفته بود که آیت‌الله مصباح یزدی، پدرخوانده جبهه پایداری، خواستار حمایت از آقای رئیسی شده است.

وی گفته بود: «در جلسه‌ای که اعضای جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح‌یزدی داشتند، ایشان توصیه فرمودند که برای انتخابات ریاست‌جمهوری به سراغ آقای رئیسی بروید و اگر شرایطی فراهم شد که به صحنه رقابت انتخاباتی ورود پیدا کرد از وی حمایت کنید».

آقای رئیسی سابقه کار اجرایی ندارد و در بیش از سه دهه گذشته در سمت‌های قضایی از جمله معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور و دادستان ویژه روحانیت فعالیت کرده است.

وی که اسفند ۱۳۹۴ از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران برای تصدی سمت تولیت آستان قدس رضوی معرفی شد، به عنوان یکی از «قضات مرگ» در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ معروف است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۲۹ اردیبهشت امسال برگزار شود و گرچه حسن روحانی هنوز به طور رسمی نامزدی مجددش برای این پست را اعلام نکرده است ولی تشکل‌های موسوم به اصلاح‌طلب و «اعتدال‌گرا» او را کاندیدای نهایی خود معرفی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG