لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

پلیس سوئد: یک مرد ازبک‌تبار مظنون اصلی حمله استکهلم است


پلیس سوئد فرد بازداشت شده در ارتباط با هجوم خودرو به سمت پیاده‌رو و فروشگاهی در پایتخت این کشور را یک مرد ۳۹ ساله ازبک‌تبار معرفی کرد. منابع پلیس اطمینان دارند این فرد، راننده کامیونی است که با ارتکاب به این اقدام کشته شدن چهار تن را رقم زده است.

بر پایه گزارش رویترز، در جریان هجوم این کامیون حمل آبجو به سوی مردم ۱۵ تن نیز مجروح شده‌اند و مقام‌های سوئدی این حادثه را تروریستی می‌دانند.

در ارتباط با این حمله روز شنبه ۱۹ دان الیسون، رئیس پلیس ملی سوئد در نشستی خبری تأکید کرده که «هیچ چیز نشان دهنده آن نیست که ما فردی اشتباه را در اختیار داریم و برعکس ظن ما در تحقیقاتی که در جریان است، تقویت شده است».

گرچه تا کنون اطلاعاتی در مورد جنسیت، تبار و سن فرد بازداشت شده مخابره شده، اما هنوز نام این مرد اعلام نشده است.

رویترز همچنین به نقل از رئیس پلیس ملی سوئد نوشت که هنوز احتمال دست داشتن افراد بیشتری در این حادثه رد نشده است.

اظهارات مقام‌های پلیس نشانگر آن است که فرد بازداشت شده برای مقام‌های امنیتی شناخته‌شده بود اما ارتباطی میان او و گروه‌های افراطی کشف نشده است.

در این زمینه خبرگزاری رویترز به اظهارات رئیس پلیس امنیت سوئد استناد می‌کند که در کنفرانس خبری روز شنبه اعلام کرده «سال گذشته اطلاعاتی [در مورد این فرد] به دست ما رسید اما هیچ ارتباطی با حلقه‌های افراطی مشاهده نشد».

در عین حال به نقل از رئیس پلیس امنیت سوئد گزارش شد که «مشابهت‌هایی روشن» میان این حادثه و حمله‌ای که اخیراً با توسل به یک خودرو در لندن صورت گرفت و کشته شدن شش عابر پیاده را در پی داشت دیده می‌شود.

مقام‌های پلیس همچنین می‌گویند در جریان بازرسی کامیونی که از آن برای حمله استفاده شده، به دستگاه مشکوکی دست یافته‌اند که جزو قطعات خودرو نیست، اما هنوز مشخص نیست آیا این وسیله گونه‌ای از بمب دست‌ساز باشد یا نه.

توسل به خودرو برای ارتکاب حملات و خشونت‌های خیابانی، از جمله روش‌هایی است که گروه القاعده در سال ۲۰۱۰ به هوادارانش توصیه کرده بود و در سال‌های اخیر هم گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت برخی حملات را که با توسل به این روش انجام شده، بر عهده گرفته است.

گرچه در مورد حمله روز جمعه استکهلم، هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را به عهده نگرفته، اما گروه داعش اخیراً با پذیرش مسئولیت در مورد حمله لندن، فرد مهاجم را از سربازان خود توصیف کرد.

دو حمله عمده دیگر هم که در سال گذشته در نیس و برلین صورت گرفت و به ترتیب ۸۶ و ۱۲ کشته بر جا گذاشت، با همین روش صورت گرفت و داعش در مورد این دو حمله هم ادعای مسئولیت کرد.

علاوه بر این در سال‌های گذشته، برخی فلسطینی‌ها هم برای ارتکاب حملات و خشونت‌های خیابانی علیه شهروندان اسرائیلی متوسل به چنین حملاتی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG