لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

هیئت بررسی حادثه پلاسکو: دستور تخلیه ساختمان پس از ریزش صادر شده است


اعضای هیئت ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو، ضمن تکرار انتقادهای گذشته درباره «کوتاهی» هفت نهاد از جمله شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان در ایمن‌سازی این مجتمع، اعلام کردند که دستور تخلیه ساختمان «دیرهنگام» و «پس از ریزش» صادر شده است.

اعضای این هیئت که از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور، برای بررسی ابعاد حادثه پلاسکو مأمور شده‌اند، روز شنبه ۱۹ فروردین، در یک نشست خبری تأکید کردند که «فرماندهی بحران» در این حادثه «طبق استاندارد» نبوده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این نشست خبری محمد هداوند، مسئول کمیته حقوقی هیئت ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو، اعلام کرد که بر اساس مقررات ملی ساختمان، مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش سه ساعت است، اما این مجتمع بعد از زمان استاندارد، یعنی پس از سه ساعت تخلیه شده است.

باقر مرتضوی، دیگر عضو این گروه نیز اعلام کرد که نیروهای آتش‌نشانی باید قبل از ساعت ۱۰:۵۰ دقیقه از ساختمان خارج می‌شدند، اما دستور تخلیه ساختمان دقایقی بعد از ساعت ۱۱ و ریزش آن صادر شده که «دیرهنگام بود».

به گفته آقای مرتضوی، حادثه پلاسکو «در حد وضعیت اضطراری درجه دو بود که با عملکرد نامناسب و فرماندهی خارج از استاندارد به یک بحران ملی تبدیل شده است».

پیش از این شهرداری تهران اعلام کرده بود که دستور تخلیه مجتمع پلاسکو و خروج آتش‌نشانان از آن، نیم ساعت قبل از ریختن ساختمان صادر شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، نیز روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵، در مجلس ایران اعلام کرده بود که فروریختن ساختمان پس از سه ساعت و ۳۵ دقیقه از زمان شروع آتش‌نشانی، رخ داده و ۲۲ دقیقه پیش از ریزش ساختمان، دستور تخلیه ساختمان صادر شده است.

پیشتر هم شماری از کارشناسان اعلام کرده بودند که حداکثر زمان مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش بر اساس مقررات ملی ساختمان، سه ساعت است و افراد حاضر در مجتمع، باید پس از شروع آتش‌سوزی، ساختمان را ترک می‌کردند.

به گفته کارشناسان، همچنین آتش‌نشانان نباید وارد ساختمان می‌شدند و عملیات خاموش کردن آتش باید از خارج ساختمان انجام می‌شد.

پیش از این غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران، رئیس بازرسی سازمان آتش‌نشانی را به ممانعت از خروج آتش‌نشانان از ساختمان متهم کرده بود. ادعایی که توسط مقام‌های سازمان آتش‌نشانی و شهرداری تهران رد شده است.

«مأموران آتش‌نشانی نقشه ساختمان را نداشتند»

در نشست خبری روز شنبه، باقر مرتضوی عضو هیئت ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو، همچنین گفت که چهار نفر در موتورخانه پلاسکو بودند اما «نمی‌دانم این افراد زنده بودند یا نه و من بی‌سیم‌ها را چندین بار گوش کردم و هیچ پیامکی هم مبنی بر زنده بودن این افراد نبود».

به گفته آقای مرتضوی، مأموران آتش نشانی نقشه ساختمان را نداشتند و نمی‌دانستند برای دسترسی به موتورخانه، کجا باید تونل بزنند و به همین دلیل «چند تونل حفر کردند که آخرین آن، به زیرزمین و اجساد رسید».

پیشتر روزنامه شهروند در شماره روز سه‌شنبه پنجم بهمن ۹۵، به نقل از یکی از کارگران ساختمان پلاسکو اعلام کرده بود که یکی از کارگران محبوس‌شده درموتورخانه با او تماس گرفته و از زنده بودن افراد حاضر درآن جا خبر داده بود.

این ادعا هم توسط مقام‌های آتش‌نشانی و شهرداری تهران تکذیب شده است.

در اظهارات اعضای هیئت ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو در نشست خبری روز شنبه، «وجود بار حریق بسیار زیاد در ساختمان به علت مقادیر زیاد پارچه»، «نبود پلکان اضطراری و وجود اشکال در پلکان»، «نبود هرگونه فضابندی و جداسازی مقاوم در برابر آتش»، «مشکلات فنی لوله‌های قائم آتش‌نشانی و عدم تعمیر و نگهداری صحیح از آنها در دوران بهره‌برداری» و «وجود موانع زیاد برای فعالیت آتش‌نشانان» از جمله دلایل گسترش سریع آتش در ساختمان اعلام شده است.

«هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» عصر روز چهارشنبه ۱۶ فروردین، گزارش خود درباره این حادثه را به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، ارائه و هفت سازمان و وزارتخانه را به «کوتاهی» در این زمینه متهم کرده بود.

بر اساس این گزارش بنیاد مستضعفان،‌ شهرداری تهران، وزارت تعاون، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شورای ساختمان پلاسکو، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران و راهنمایی و رانندگی از جمله نهادها و سازمان‌هایی هستند که در انجام وظایف خود «کوتاهی» کرد‌ه‌اند.

این هیئت، شهرداری تهران را در اجرای کامل و به موقع بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری و تبصره آن متهم به «کوتاهی» کرده است. مطابق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری مکلف به رفع خطر از ساختمان‌ها و اماکن خطرناک است.

مالک ساختمان پلاسکو، بنیاد مستضعفان از نهادهای اقتصادی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است و برخی از اعضای شورای شهر و اصلاح‌طلبان از پلمب نشدن آن از سوی شهرداری تهران با وجود «در معرض خطر بودن» آن انتقاد کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، همچنین شهرداری تهران، وزارت تعاون و وزارت راه‌ و شهرسازی در مورد اجرای «مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان» که به ایمنی ساختمان مربوط است مطابق این گزارش کم‌توجهی کرده‌اند.

وظیفه «بازرسی حفاظت فنی از کارگاه‌های واقع در ساختمان پلاسکو» طبق گزارش هیئت، بر عهده وزارت تعاون بوده و در این زمینه کوتاهی صورت گرفته است.

مجتمع تجاری پلاسکو در خیابان جمهوری تهران صبح روز ۳۰ دی ۹۵ در پی آتش‌سوزی گسترده در آن به طور کامل فرو ریخت و ۱۶ آتش‌نشان و شش نفر از پرسنل این ساختمان کشته شدند.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران، اعلام کرده که آتش‌سوزی این ساختمان به دلیل اتصال سیم‌های برق «روکار» که در یکی از واحدها به «هیتر» وصل بوده، رخ داده است.

XS
SM
MD
LG