لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

یک گروه ضربت نیروی دریایی آمریکا «به نزدیکی شبه‌جزیره کره اعزام می‌شود»


کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در حال نظارت بر یکی از آزمایش‌های موشکی اخیر آن کشور است؛ بهمن ۱۳۹۵
کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در حال نظارت بر یکی از آزمایش‌های موشکی اخیر آن کشور است؛ بهمن ۱۳۹۵

رسانه‌ها به نقل از مقام‌های ایالات متحده می‌گویند ناو هواپیمابر کارل وینسون در راس یک گروه ضربت نیروی دریایی آمریکا، به نزدیکی کره شمالی اعزام می‌شود. تحولات اخیر در پی «افزایش نگرانی‌ها» از اقدامات نظامی پیونگ‌یانگ صورت می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام آمریکایی که نامش فاش نشده می‌گوید این گروه ضربت دریایی که گروه کارل ویسنون نامیده می‌شود، از آب‌های سنگاپور به اطراف شبه‌جزیره کره می‌رود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز به نقل از «ستاد فرماندهی اقیانوس آرام» ارتش ایالات متحده می‌گوید دریاسالار هری هریس، فرمانده این ستاد، دستور اعزام گروه ضربت کارل وینسون را از آب‌های سنگاپور صادر کرده‌است.

پیش از این «ستاد فرماندهی اقیانوس آرام» در توئیتر خود از پهلو گرفتن کارل وینسون در سنگاپور، پس از بازگشت از رزمایش مشترک ارتش آمریکا و ارتش کره جنوبی، خبر داده بود.

حضور کارل وینسون در رزمایش اخیر این دو کشور، با واکنش شدید کره شمالی روبه‌رو شده بود و پیونگ‌یانگ تهدید کرده بود در صورت «نادیده گرفته شدن تمامیت ارضی و یا توهین به وقار» آن کشور، «بی‌رحمانه» حمله خواهد کرد.

در پایان اسفند ماه خبرگزاری دولتی کره شمالی گفته بود «بسیاری از هواگردهای ناونشین دشمن در نزدیکی مرز هوایی و دریایی ما گشت زدند و برای بمباران و حمله غافلگیرکننده به ارتش ما تمرین کردند».

در همان زمان سخنگوی نیروی دریایی ارتش آمریکا تاکید کرده بود ناو هواپیمابر کارل وینسون، در حال انجام ماموریت معمول خود است و برنامه‌ریزی برای ورود آن به منطقه نیز از قبل انجام شده بود. سئول و واشینگتن می‌گویند رزمایش‌های مشترک آن‌ها «دفاعی» و برای مقابله با حملات احتمای کره شمالی صورت می‌گیرد. پیونگ‌یانگ، هم کره جنوبی و هم آمریکا را به انجام «حملات پیشگیرانه» تهدید کرده‌است.

طی ماه‌های گذشته کره شمالی دست به انجام چندین آزمایش موشکی زده و در عین حال یک موتور راکت جدید را نیز آزمایش کرده که مقام‌های کره جنوبی به‌طور کم‌سابقه‌ای اظهار داشته‌اند در مراحل ساخت آن «پیشرفت» دیده شده‌است.

اعزام گروه ضربت نیروی دریایی آمریکا، پس از آن است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور، در واشینگتن با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین دیدار کرده‌است؛ دیداری که در آن رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواستار افزایش اقدامات پکن، برای جلوگیری از فعالیت‌های اتمی کره شمالی شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی گفته اعزام گروه کارل وینسون، در واکنش به «اقدامات تحریک‌آمیز» اخیر کره شمال صورت گرفته‌است.

«گروه ضربت دریایی» در ارتش ایالات متحده کاربرد دارد و به طور معمول از یک ناو هواپیمابر و دست‌کم یک ناو، و نیز دست‌کم دو ناوشکن و یا دو ناوچه تشکیل می‌شود.

XS
SM
MD
LG