لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

آمریکا درباره به‌کارگیری مجدد سلاح شیمیایی و بمب بشکه‌ای به سوریه هشدار داد


سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که «وجود یک سوریه با ثبات و امن تحت رهبری اسد قابل تصور نیست».
سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که «وجود یک سوریه با ثبات و امن تحت رهبری اسد قابل تصور نیست».

سخنگوی کاخ سفید به سوریه هشدار داد که اگر بار دیگر از سلاح‌های شیمیایی یا بمب‌های بشکه‌ای استفاده کند آمریکا اقدامات بیشتر علیه رژیم بشار اسد را برای خود محفوظ می‌داند.

شان اسپایسر روز دوشنبه ۲۱ فروردین به خبرنگاران گفت که چنین حملاتی غیرقابل قبول است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او اظهار داشت: «اگر علیه کودکان گاز (شیمیایی) استفاده کنید یا روی مردم بی‌گناه بمب بشکه‌ای بیاندازید، باید شاهد پاسخی از سوی این رئیس‌جمهوری باشید».

اشاره آقای اسپایسر به حمله شیمیایی هفته گذشته به شهر خان شیخون در استان ادلب سوریه است که ایالات متحده و متحدان آن گفته‌اند حکومت بشار اسد در آن دست داشته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۸ فروردین در واکنش به این اقدام دستور حمله به پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص را صادر کرد که گفته می‌شود حملات شیمیایی یاد شده از این پایگاه صورت گرفته است.

در جریان حمله آمریکا به پایگاه شعیرات، ۵۹ موشک تام هاوک از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه به آن شلیک شد.

اما این نخستین بار است که یک مقام دولت جدید آمریکا به استفاده از بمب‌های بشکه‌ای اشاره می‌کند که تلفات بالایی بر جای می‌گذارد.

حکومت بشار اسد استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا بمب‌های بشکه‌ای در سوریه را رد کرده است.

سخنگوی کاخ سفید در سخنان خود بار دیگر بر کناره‌گیری اسد از قدرت تأکید کرد و گفت که «وجود یک سوریه با ثبات و امن تحت رهبری اسد قابل تصور نیست».

او در عین حال سیاست اصلی ایالات متحده در سوریه را معطوف به شکست دادن گروه حکومت اسلامی دانست و گفت که این فرایند، «فضای سیاسی برای مردم سوریه ایجاد می‌کند تا در آنجا شاهد یک رهبری جدید باشند».

به گفته آقای اسپایسر، «مقابله با گروه حکومت اسلامی بزرگترین کاری است که ایالات متحده می‌تواند برای کمک به مردم سوریه انجام دهد».

وقتی که از سخنگوی کاخ سفید پرسیده شد آیا دونالد ترامپ به دنبال تحریم بیشتر روسیه است، او در پاسخ گفت که رئیس‌جمهوری نمی‌خواهد همه کارت‌های خود را رو کند.

روسیه همراه با جمهوری اسلامی ایران و گره حزب‌الله لبنان از متحدان اصلی بشار اسد در جنگ داخلی این کشور هستند و پول، کمک‌های نظامی و نیرو در اختیار رژیم این کشور قرار می‌دهند.

وزیران امور خارجه گروه هفت کشور صنعتی که از روز دوشنبه نشست خود را در ایتالیا آغاز کرده‌اند قرار است تحریم بیشتر روسیه و سوریه را بررسی کنند.

در همین حال، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفته است که واشینگتن هنوز این امکان را دارد تا از درگیری با روسیه درباره سوریه پرهیز کند ولی او نگفت که قرار است چطور این اتفاق رخ دهد.

خبرگزاری روسی اینترفاکس روز دوشنبه به نقل از یک سخنگوی وزارت دفاع روسیه گزارش داد روسیه به پنتاگون اطلاع داده خط ارتباطی‌اش با وزارت دفاع آمریکا را که از آن برای جلوگیری از هرگونه برخورد غیرمترقبه در سوریه میان نیروهای دو طرف استفاده می‌شد، بسته است.

به گزارش رویترز، سرهنگ جان تامس، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، گفت: «ما به سیاست ضروری پرهیز از درگیری با روس‌ها ادامه می‌دهیم چون وقتی که هواپیماهای‌مان پرواز می‌کنند ناچاریم از تمام ابزارهای در دسترس استفاده کنیم تا مطمئن شویم که برخورد هوایی پیش نمی‌‎آید».

XS
SM
MD
LG