لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

۱۲۶ نفر در روز نخست‌ برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ثبت‌نام کردند


به مانند دوره‌های پیش، افراد گمنام و بدون سوابق اجرایی زیادی در روز نخست ثبت‌نام کردند.
به مانند دوره‌های پیش، افراد گمنام و بدون سوابق اجرایی زیادی در روز نخست ثبت‌نام کردند.

بیش از ۱۰۰ نفر در نخستین روز از ثبت‌نام داوطلبان دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ستاد انتخابات وزارت کشور ثبت‌نام کردند.

خبرگزاری‌های ایران گزارش‌ داده‌اند که در روز نخست ۱۲۶ نفر نامزد انتخابات شده‌اند که نسبت به دوره قبل انتخابات شاهد افزایش چشمگیری است. این رقم در سال ۱۳۹۲ برای روز نخست ۷۵ نفر بود.

داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تا روز ۲۶ فروردین فرصت دارند که در وزارت کشور نامزدی خود را به‌ ثبت برسانند.

مصطفی میرسلیم از جمله‌ چهره‌های شاخص روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین بود که با لباس آبی کارگران ایران‌خودرو نامزد این انتخابات شد. وی خود را از طرف جمعیت موتلفه اسلامی نامزد کرده، و هم‌اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

مصطفی میرسلیم پس از آنکه در میان گزینه‌‌های نهایی «جبهه مردمی نیروی انقلاب» قرار نگرفت، از طرف حزب موتلفه ثبت‌نام کرد.

«جبهه مردمی نیروی انقلاب» یا «جمنا» که یک گروه نوپای اصولگراست در آستانه انتخابات برای وحدت اصولگرایان تشکیل شد. با این حال این گروه در هدف خود ناکام مانده است، به‌ طوری که افرادی چون سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف میثاق‌نامه آن را امضا نکردند.

با این حال به‌رغم اینکه ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس نیز میثاق‌نامه جمنا را امضا نکرده است ولی از وی به‌عنوان نامزد اصلی این گروه نام برده می‌شود. این امر باعث شد که عزت‌الله ضرغامی عضو شورای مرکزی جمنا خواستار حذف او از گزینه‌های این تشکل شود که مورد پذیرش قرار نگرفت. در نهایت عزت‌الله ضرغامی گفت به تصمیم این تشکل درباره حمایت از ابراهیم رئیسی احترام می‌گذارد.

از سوی دیگر روابط عمومی جمنا روز سه‌شنبه اعلام کرد تصمیم‌گیری درباره تعداد و ترکیب نامزدهای این تشکل در نشست روز چهارشنبه شورای مرکزی این گروه با حضور نامزدها گرفته خواهد شد.

در همین روز حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی در سفر خود به مازندران گفت: «ما باید رقیب را بپذیریم و نباید نسبت به حضور رقیب اخم کنیم و نگران باشیم، نباید به گونه‌ای فکر کنیم که حضور رقیب زندگی را بر ما تنگ می‌کند و با دیدن آن، جوری حرکت و به گونه‌ای برخورد کنیم که انگار نمی‌خواهیم رقیب را ببینیم».

رسانه‌ها و چهره‌های نزدیک به حسن روحانی این روزها به‌ویژه از صدا و سیما انتقاد می‌کنند که سخنرانی‌های او را بعضا قطع می‌کند. آنان همچنین از اینکه نمازهای جماعت ابراهیم رئیسی در مشهد از این رسانه پخش می‌شود، آن را به طرفداری صداوسیما از ابراهیم رئیسی تعبیر کرده‌اند.

یکی دیگر از کاندیدای شناخته شده که قرار است با پشتیبانی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین، برای انتخابات ریاست‌‌جمهوری ثبت‌نام کند، حمید بقایی است. آقای بقایی در نامه‌ای به وزارت کشور نوشته است که محمود احمدی‌نژاد همراه با مشاورش اسفند‌یار رحیم مشایی از طرف او وکالت دارند نام او را در ستاد انتخابات برای کاندیداتوری ثبت کنند.

از سوی دیگر روز سه‌شنبه، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از پرونده مفتوح حمید بقایی در این کمیسیون درباره «تخلفات» صورت گرفته در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد.

وی گفت: «طبق پرونده آقای بقایی در کمیسیون اصل نود، حکم محکومیت علیه ایشان در دیوان محاسبات صادر شده که هم شامل انفصال از خدمات دولتی و هم برگرداندن بخشی از درآمدهایی می‌شود که به خزانه واریز نشده است».

غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه هم اسفند پارسال گفته بود که پرونده حمید بقایی «همچنان مفتوح و تصمیم نهایی و قرار نهایی درباره ایشان گرفته نشده است».

به مانند دوره‌های پیش، افراد گمنام و بدون سوابق اجرایی زیادی در روز نخست ثبت‌نام کردند که با توجه به شرایط سیاسی ایران و قوانین موجود بختی برای تایید صلاحیت ندارند.

از دیگر چهره‌هایی که روز سه‌شنبه ثبت‌نام کردند، می‌توان از مهدی خزعلی فعال سیاسی و قاسم شعله‌سعدی نماینده سابق مجلس نام برد. مهدی خزعلی و قاسم شعله سعدی هر دو در ماه‌ها و سال‌های اخیر به دلایل فعالیت‌های سیاسی در زندان بوده‌اند.

مطابق اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «رییس‏‌جمهوری باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ که‏ واجد شرایط زیر باشند انتخاب‏ گردد: ایرانی‏‌الاصل‏، تابع ایران‏، مدیر و مدبر، دارای‏ حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مذهب‏ رسمی‏ کشور».

روز سه‌شنبه یک زن نیز از جمله ثبت‌نام‌کنندگان بود. با این حال آن طور که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در همین روز گفت: با تفسیری که «تاکنون از قانون شده٬ "رجل سیاسی" شامل خانم‌ها نمی‌شود».

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز ۲۹ اردیبهشت همراه با انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG