لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

سومین روز ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری ایران؛ تعداد نامزدها به ۶۳۸ نفر رسید


صف کاندیداهای ریاست‌جمهوری ایران در روز سوم ثبت‌نام
صف کاندیداهای ریاست‌جمهوری ایران در روز سوم ثبت‌نام

۳۵۷ داوطلب دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کردند که تعداد این داوطلبان تا روز سوم نام‌نویسی را به ۶۳۸ نفر رساند، افرادی عموما گمنام و از سنین زیر ۲۰ سال گرفته تا ۸۸ سال که این موضوع انتقاد برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای را برانگیخته است.

علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات ایران، به خبرگزاری ایرنا گفته است که در پایان سومین روز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، ۳۵۷ داوطلب نام‌نویسی کردند که جمعا ۶۳۸ داوطلب تاکنون در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: از تعداد ۳۵۷ داوطلبی که امروز نام‌نویسی کردند، ۲۱ داوطلب زن بوده‌اند.

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران از روز سه‌شنبه آغاز شده و تا روز شنبه ۲۶ فروردین ادامه خواهد داشت.

در همین حال، ترکیب ثبت‌نام کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری مورد انتقاد فعالان و چهره‌های سیاسی قرار گرفته و موضوع طنز در شبکه‌های اجتماعی شده است.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، نوشت: «فکر نمی‌کنم در جهان امروز کشور دیگری مثل ایران باشد که عرصه ثبت‌نام برای ریاست‌جمهوری به عنوان عالی‌ترین مسؤولیت اجرایی کشور در آن تا این حد تنزل یافته باشد».

در یادداشت آقای بعیدی‌نژاد که خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آن را بازتاب داده است به برخی از این داوطلبان اشاره شده که از جمله «مردی که کودک خود را برای ثبت‌نام آورده، خانواده‌ای که پدر و مادر به همراهی دو فرزندشان به‌طور جمعی برای ثبت‌نام آمده‌اند، مرد میانسالی که تحصیلاتی در سطح چهار ابتدایی دارد و می‌گوید فقط برای خنده آمده‌ام».

وی سپس از «نبود قوانینی که حد و حدود ثبت‌نام‌کنندگان را مشخص‌تر تعریف کند» گلایه می‌کند و می‌نویسد: «حتی قانون به خیلی از این افراد که برای ثبت‌نام ریاست‌جمهوری مراجعه می‌کنند حاضر نیست گواهینامه رانندگی بدهد».

ایسنا در گزارشی از ثبت‌نام این داوطلبان گمنام نوشته که روز پنج‌شنبه پسر دوازده ساله‌ای با شناسنامه و به همراه پدر خود برای نام‌نویسی در انتخابات به وزارت کشور رفت.

این گزارش با اظهارات علی اصغر احمدی، رییس ستاد انتخابات کشور، همراه است که گفته است: «قانون انتخابات ضعف‌هایی دارد و از جمله حداقل و حداکثر سن افراد یا حداقل مدرک تحصیلی افراد در قانون انتخابات ذکر نشده است».

آقای احمدی سپس ابراز امیدواری کرده که مجلس در قانون انتخابات تجدیدنظر کند و شرایط داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت دقیق پیش‌بینی شود.

اما همه داوطلبانی که در سومین روز نام‌نویسی کرده‌اند، گمنام نیستند، بلکه تک و توک چهره‌های شناخته شده‌ای نیز میان آنها هست، مانند محمد غرضی، وزیر پیشین پست، تلگراف و تلفن و نامزد دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری در ایران.

مصطفی هاشمی‌طبا نیز چهره دیگری بود که در این روز برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. آقای هاشمی طبا در دولت دوم هاشمی رفسنجانی، رییس سازمان تربیت بدنی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۰ بود.

انتقاد شدید قالیباف از روحانی

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، حملات اصول‌گرایان به دولت حسن روحانی نیز شدت یافته است. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که زمزمه‌هایی از تمایل او به کاندیداتوری در این انتخابات شنیده می‌شود، آقای روحانی را به «بی‌صداقتی» متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهردار تهران گفته است: «وقتی کسی بی‌هیچ مبنا و فقط برای کسب رای، وعده ۱۰۰ روزه می‌دهد مشخص است که درکی از مدیریت اجرایی کشور ندارد و مجبور می‌شود به بی‌صداقتی روی بیاورد».

اشاره آقای قالیباف به گفته‌های حسن روحانی در چهار سال گذشته است، اگرچه آقای روحانی می‌گوید او نگفته که ظرف ۱۰۰ روز مسائل را حل می‌کند بلکه گفته که گزارش کار ارائه می‌دهد.

اما شهردار تهران معتقد است که دولت کنونی در این چهار سال تنها «طرح‌ها و بسته‌های بی‌سرانجام و تبلیغاتی» ارائه داده تا امروز کشور به جایی برسد که «سونامی بیکاری فضای اجتماعی و اقتصادی را تا سرحد فروپاشی تخریب کند».

XS
SM
MD
LG