لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

«حمایت پوتین و اردوغان» از تحقیق درباره حمله شیمیایی در سوریه 


رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین
رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین

دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز پنجشنبه گفته است، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری این کشور و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه،در تماسی تلفنی از تحقیق و بررسی درخصوص حمله شیمیایی در سوریه حمایت کرده اند.

به گزارش رویترز ،‌ رهبران دو کشوردر این گفت وگوی تلفنی از تحقیقات نهاد بین المللی «سازمان منع تسلیحات شیمیایی»درباره حمله خان شیخون در استان ادلب که هفته گذشته دهه کشته برجای گذاشت، اعلام پشتیبانی کرده اند.

این حمله روز سه شنبه هفته گذشت روز داد و برخی از گزارش‌ها حاکی است که در جریان این حمله ۸۷ نفر کشته شدند که ۳۱ نفر آنها کودک بودند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه تصریح کرده است: رجب طیب اردوغان در این گفت وگو تلفنی تاکید کرده است که استفاده از سلاح شیمیایی جنایت علیه بشریت است.

مقام‌های امریکا و دیگر کشورهای غربی می گویند،حمله شیمیایی به خان شیخون کار حکومت سوریه بوده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در واکنش به این حمله شیمیایی، پنجشنبه گذشته دستور حمله موشکی به یک پایگاه سوریه را صادر کرد.

این در حالی است که بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در واکنش گفته است، حمله شیمیایی سه شنبه گذشته در خان شیخون یک رخداد «۱۰۰ درصد ساختگی» بود تا توجیه لازم برای حمله آمریکا به ارتش سوریه را فراهم کند.

در همین زمینه، روسیه روز گذشته پیش نویس قطعنامه شورای امنیت در باره حمله شیمیایی در سوریه را وتو کرد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی سال گذشته نیز در پایان تحقیقات ۱۳ ماهه خود اعلام کرد،‌ نیروهای دولتی سوریه در جریان حملات هوایی خود با هلی‌کوپترهای ارتش، از گاز کلر و بمب‌های بشکه‌ای علیه شهروندان سوری استفاده کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای دولتی سوریه دست‌کم در سه حمله خود در ماه‌های مارس و آوریل ۲۰۱۵ (بهار سال ۱۳۹۴) از مواد سمی علیه شهروندان این کشور در استان ادلب استفاده کرده‌اند.

سوریه در سال ۲۰۱۳ میلادی به دنبال اتهام‌های گسترده در مورد استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی،به کنوانسیون بین‌المللی بازدارندگی از به‌کارگیری جنگ‌افزارهای شیمیایی پیوست.

XS
SM
MD
LG