لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

ظریف از ایجاد «خط تماس مستقیم» بین فرماندهان نظامی ایران و پاکستان خبر داد


در پی کشته شدن ۹ مرزبان ایرانی در حمله افراد مسلح در نزدیکی مرز پاکستان، وزیر خارجه ایران از توافق دو کشور برای ایجاد خط تماس مستقیم بین فرماندهان نظامی و عملیاتی ایران و پاکستان با هدف تقویت امنیت مرزهای منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران این مطلب را عصر روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت و در پایان سفر یک‌روزه خود به پاکستان عنوان کرد.

وزیر خارجه ایران در این سفر ملاقات‌هایی با پنج نفر از مقام‌های بلندپایه دولتی، نظامی و پارلمانی پاکستان انجام داد و در پی این دیدارها از توافق دو طرف برای برگزاری کمیسیون مشترک امنیتی در آینده نزدیک خبر داد.

چهارشنبه هفته گذشته در عملیاتی که به گفته مقامات جمهوری اسلامی از داخل خاک پاکستان و در نزدیکی میرجاوه در استان سیستان‌وبلوچستان انجام شد ۹ مرزبان ایرانی از هنگ مرزی میرجاوه کشته و دو نفر مجروح شدند؛ یک مرزبان هم به گروگان گرفته شد.

ایران می‌گوید گروه جیش‌العدل مسئول این حمله مرگبار است اما این گروه تاکنون مسئولیت حمله هفته گذشته را بر عهده نگرفته است.

جیش‌العدل می‌گوید برای «احقاق حقوق» بلوچ‌های سنی‌مذهب می‌جنگد، اما ایران در کنار آمریکا و تعدادی دیگر از کشورها این گروه را «تروریستی» می‌داند.

ایران پیش از این، بارها اسلام‌آباد را به بی‌توجهی به فعالیت‌های این گروه و دیگر مخالفان جمهوری اسلامی متهم کرده و خواستار برخورد جدی پاکستان با آنان شده است.

به نوشته ایرنا، محمدجواد ظریف در خصوص آزادی مرزبان گروگان‌ گرفته‌ شده ایرانی از نخست‌وزیر و از فرمانده ارتش پاکستان درخواست کمک کرده است.

بنابر این گزارش، «آنها هم قول دادند که از هیچ تلاشی برای همکاری با ایران در این زمینه دریغ نکنند. اطلاعات لازم دراین خصوص در اختیار طرف پاکستانی قرار دارد و مقامات عالی سیاسی و نظامی پاکستان قول دادند که در این خصوص اقدام کنند».

آقای ظریف در این سفر یک‌روزه از جمله با محمد نواز شریف نخست‌وزیر، ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش، چوهدری نثار عالی خان، وزیر کشور، سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی، و ناصرخان جنجوعه، مشاور امنیت ملی پاکستان، ملاقات کرد.

XS
SM
MD
LG