لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

هشدار وزیر دفاع ایران به عربستان سعودی در پی اظهارات محمد بن سلمان


حسین دهقان با شبکه «المنار» گفت‌وگو کرده‌است
حسین دهقان با شبکه «المنار» گفت‌وگو کرده‌است

در پی سخنان وزیر دفاع عربستان در مورد کشاندن نبرد به داخل ایران، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در گفت‌وگویی با شبکه «المنار» هشدار داده است اگر عربستان دست به اقدامی در این راستا بزند «جایی را غیر از مکه و مدینه سالم نمی‌گذاریم».

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، ۱۷ اردیبهشت ماه در مصاحبه خود با شبکه المنار، شبکه تلویزیونی وابسته به حزب‌الله لبنان، گفته است مقام‌های عربستان سعودی «فکر می‌کنند چون نیروی هوایی دارند، می‌توانند کاری انجام دهند».

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، او می‌گوید«به آنها توصیه می‌کنیم جهالت نکنند، ولی اگر جهالت کنند جایی غیر از مکه و مدینه را سالم نمی‌گذاریم».

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود ریاض منتظر ورود جنگ به درون عربستان نخواهد ماند و برای کشیده‌شدن نبرد به ایران تلاش می‌کند.

این مقام سعودی در گفت‌وگو با شبکه خبری ام‌بی‌سی، ایران را متهم کرده‌ بود به دنبال «دسترسی» به مکه به‌عنوان کانون جهان اسلام است، و افزوده بود مذاکره با حکومتی که در انتظار ظهور مهدی و تسلط بر دنیای اسلام است، ممکن نیست.

اظهارات مقام سعودی با واکنش مقام‌های ایران روبه‌رو شد. وزارت خارجه ایران این سخنان را «سند گویایی برای پی‌گیری سیاست‌های تنش‌ساز» عربستان سعودی در منطقه توصیف کرده بود. سفیر ایران در سازمان ملل متحد، نیز در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان، اظهارات محمد بن سلمان را «تهدیدی آشکار» و «اعتراف به همکاری با گروه‌های تروریستی در داخل ایران» نامید.

روابط ایران و عربستان طی دهه‌های گذشته با فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو شده‌است. در سال‌های اخیر، این روابط تیره‌تر شد و اعدام یک روحانی شیعه در عربستان و حمله گروهی به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد بر شدت تنش‌ها افزود. در پی حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، ریاض روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد.

عربستان و نیز شماری از کشورهای متحد آن در منطقه، ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای عربی کرده‌اند. ایران این اتهام‌ها را رد کرده‌است. ریاض و تهران در جنگ داخلی سوریه و نبردهای یمن، از طرف‌های درگیر علیه یکدیگر حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG