لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

روحانی: مردم آنهایی را که فقط اعدام و زندان بلد بودند، قبول ندارند


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، گفت: «مردم ایران اعلام می‌کنند آنهایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند.»

به گزارش خبرگزاری‌های ایسنا و ایلنا، آقای روحانی این سخنان را در همایشی انتخاباتی در شهر همدان ابراز داشت و بار دیگر از مردم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت دعوت کرد.

این سخنان تازه حسن روحانی که در گرماگرم کارزارهای انتخاباتی بیان شده می‌تواند به ابراهیم رئیسی، نامزد اصول‌گرای انتخابات ریاست جمهوری اشاره داشته باشد. ابراهیم رئیسی از سال‌های ابتدایی انقلاب ۵۷ عهده‌دار سمت‌هایی قضایی؛ از جمله دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضائیه بوده است.

او همراه با تعدادی دیگر از جمله مصطفی پور محمدی ، وزیر دادگستری دولت روحانی، از سوی آیت الله حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبری جمهوری اسلامی، در سال ۶۷ به دلیل صدور احکام اعدام برای زندانیان سیاسی مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.

ابراهیم رئیسی در آن هنگام به عنوان معاون وقت دادستان در کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌های دهه ۶۰ عضویت داشت.

آیت‌الله منتظری با اشاره به نقش او، اقدامات این کمیته را «جنایتکارانه» توصیف کرده بود.

آقای رئیسی همچنین دادستان دادگاه ویژه روحانیت، یعنی همان دادگاهی است که فرزند آیت‌الله منتظری را به دلیل انتشار فایل صوتی اظهارات او خطاب به کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌ها، به ۲۱ سال زندان محکوم کرده است که شش سال آن قابل اجرا است.

احمد منتظری پیشتر نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را «یک شوخی» و «توهین به ملت ایران» دانسته بود.

حسن روحانی روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت نیز در یک سخنرانی در شهر ارومیه رقبای اصولگرای خود در انتخابات را متهم کرد که «زبان‌ها را بریده و دهان‌ها را دوخته‌اند» و خطاب به آنان گفت که «شما دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می‌کشد».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: «آنها که زبان‌ها را بریدند و دهان‌ها را دوختند، از آزادی بیان و انتقاد سخن می‌گویند».

او اضافه کرد: «در طول سال‌های گذشته آنچه از شما صادر شد کلمه ممنوعیت بود؛ ممنوعیت قلم و ممنوعیت تصویر. لطفاً شما دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می‌کشد».

آقای روحانی تأکید کرد: «شما دم از انتقاد نزنید که در نهادی کار می‌کنید که هیچ‌کس جرئت نمی‌کند از آن نهاد حتی یک بار انتقاد کند.»

این سخنان در شرایطی مطرح شده است که منتقدان حسن روحانی، به سخنانش در مورد تظاهرات دانشجویی تیر سال ۷۸ اشاره می‌کنند.

از جمله خبرگزاری فارس در سال ۹۲ سخنان کامل آقای روحانی را در زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود منتشر کرد.

وی از جمله گفته بود: «خوشبختانه همه ارکان نظام، مسئولین همه قوا بدون هیچگونه اختلاف‌نظر نسبت به برخورد قاطع و انقلابی نسبت به این عناصر فرصت‌طلب اتفاق نظر دارند و قوه قضائیه در روزهای آینده به وظیفه قانونی، شرعی، ملی و انقلابی خود به خوبی عمل خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG