لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

پس از دو ماه اعتصاب غذای تر، هنگامه شهیدی اعتصاب غذای خشک کرد


خانواده هنگامه شهیدی می‌گویند که این روزنامه‌نگار زندانی پس از حدود دو ماه اعتصاب غذای تر، از روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت، اعتصاب غذای خشک خود را آغاز کرده است.

در اعتصاب غذای خشک بر خلاف اعتصاب غذای تر، فرد از آشامیدن مایعات نیز خودداری می‌کند.

خانم شهیدی به بازداشت و نحوه رسیدگی به پرونده‌اش معترض است و به این دلیل اعتصاب غذا کرده است.

این روزنامه‌نگار به گفته خانواده‌اش ناراحتی قلبی و کلیوی دارد و اعتصاب غذا برای او «خطرناک» است.

هنگامه شهیدی روز ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد، اما علت بازداشت یا اتهام او تاکنون اعلام نشده است.

پس از بازداشت خانم شهیدی، نامه‌ای از او خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که تاریخ نگارش آن به قبل از بازداشت وی برمی‌گشت.

این روزنامه‌نگار در آن نامه خطاب به رئیس جمهور ایران گفته بود: «برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری شما، پروژه مشترکی از سوی سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات توانست شکل گیرد و این دو نهاد اقدام به بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی بی‌گناهی کردند که مرغ عروسی و عزای همه انتخابات‌ها هستند و شما نیز سکوت را ترجیح دادید.»

جز هنگامه شهیدی، چند فعال مدنی و اجتماعی دیگر نیز هم‌اکنون در زندان‌های ایران اعتصاب غذا کرده‌اند.

آتنا شهیدی، فعال حقوق کودکان و اسماعیل عبدی از فعالان صنفی معلمان ایران، از جمله این زندانیان هستند که در اعتراض به وضعیت خود و دوستانشان اعتصاب غذا کرده‌اند.

طی هفته‌های گذشته شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر ازجمله عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر این بازداشت‌ها را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی زندانی در ایران شدند.

XS
SM
MD
LG