لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

مهدی کروبی: به حسن روحانی رأی می‌دهم


مهدی کروبی، از رهبران اعتراض‌های سال ۸۸
مهدی کروبی، از رهبران اعتراض‌های سال ۸۸

مهدی کروبی، از رهبران اعتراض‌های سال ۸۸، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران را «تقابلی سخت» میان جمهوری اسلامی «حقیقی» و «فرمایشی» دانست و از حمایت از حسن روحانی در انتخابات پیش‌رو خبر داد.

آن‌طور که وب‌سایت سحام‌نیوز، نزدیک به آقای کروبی روز دوشنبه (۲۵ اردیبهشت) نوشته، وی این اظهارات را در دیدار با خانواده خود مطرح کرده است.

مهدی کروبی خطاب به مردم ایران گفته که «اگر می‌خواهیم جمهوریت نظام را حفظ کنیم باید در مقابل اندیشه‌ای که قائل به نقش مردم نیست بایستیم.»

وی افزوده که این اندیشه، از «ابتدای انقلاب … در میان برخی از افراد وجود داشت» و آنها «مشروعیت سیاسی حکومت را ناشی از رأی مردم» نمی‌دانستند.

وب‌سایت سحام‌نیوز با اشاره به آنچه «فاجعه تقلب و مهندسی آرا در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸» نامیده، به نقل از مهدی کروبی نوشته که «نتایج عدم به رسمیت شناختن حق مردم را دیدیم. این روزها بحمدلله زوایای مختلف آن فاجعه که مهمترین نکته‌اش نادیده گرفتن رأی مردم بود بر همه روشن شده است.»

آقای کروبی در این دیدار افزوده که با به قدرت رسیدن حسن روحانی در سال ۹۲ «کشور در مسیر صحیح و روال عادی خود قرار گرفت، اما گویا علی‌رغم فاجعه آن هشت سال، عده‌ای هنوز نمی‌توانند بازگشت آرامش و مسیر تدریجی پیشرفت کشور را ببینند.»

اشاره وی به دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد است که در جریان این دوره از مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی‌طبا بارها از تبعات آن برای اقتصاد ایران سخن گفتند.

این رهبر اعتراض‌های سال ۸۸، با بیان اینکه عده‌ای «می‌خواهند کشور را مجدداً به همان مسیر انحرافی بازگردانند» ، خواستار شرکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری شده است.

وی افزوده که شرکت گسترده مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، باعث می‌شود «رکن جمهوریت نظام بیش از این آسیب نبیند.»

کروبی، این دوره از انتخابات را «تقابل سختی میان جمهوری اسلامی حقیقی و جمهوری اسلامی فرمایشی» دانسته و افزوده «با شناختی که از آقای دکتر حسن روحانی دارم، البته به ایشان رأی خواهم داد.»

وی همچنین گفته که از نیروهای امنیتی مستقر در منزلش خواسته «صندوق رأی را در ساعات قانونی و نه همچون انتخابات سال گذشته مجلس صندوق رأی ساعت یک و نیم بامداد… به همراه نماینده دادستان، به محل حصر ببرند» تا وی بتواند رای دهد.

مهدی کروبی همراه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از سال ۸۹ تاکنون در حصر به سر می‌برند و تلاش‌ها برای برداشتن محدودیت‌های آنها در دوره نخست دولت روحانی به نتیجه نرسید.

پیش از کروبی، محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران هم در پیامی تصویری، از نامزدی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده است.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو، بر شرکت همگان در انتخابات تأکید کرده و از مردم خواسته است رأی به روحانی را در این انتخابات تکرار کنند.

با این حال، ساعاتی پس از انتشار این پیام تصویری، برخی منابع خبری از دستور مقام‌های قضایی برای حذف این پیام از کانال‌های تلگرامی خبر دادند.

XS
SM
MD
LG