لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

روسیه تحویل موشک ضد هوايی به ایران را آغاز کرد


وزارت دفاع روسیه تحویل موشک های دفاع هوايی موسوم به «تور،ام یک ، Tor- M1 » را به ایران آغاز کرده است.


به گزارش آسوشیتدپرس، یکی از مقام های وزارت دفاع روسیه که این خبر را داده، حاضر نشد بگوید که تحویل این موشک ها دقیقا از چه زمانی آغاز و یا چند موشک تاکنون تحویل داده شده اند.


پيشتر گزارش شده بود که اين موشک ها در طول دو سال، از سال 2006 تا 2008 ميلادی به ايران تحويل داده خواهند شد.


قرارداد فروش سيستم موشک های دفاع هوايی، نوامبر سال 2005 ميلادی به امضا رسيد و از آن هنگام تا کنون، به رغم انتقادهای آمريکا و اسراييل، روسيه بر تعهد خود به فروش موشک هايی که آنها را صرفا دفاعی خوانده، تاکيد کرده است.



وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که بیست و نه موشک پیشرفته را به ارزش هفتصد میلیون دلار به ایران می فروشد.


مقامات روسی در عين حال تاکيد کرده اند که اين موشک ها تنها کاربرد دفاعی دارند و گفته می شود هدف ايران از خريد اين موشک ها، محافظت از تاسيسات اتمی اين کشور در برابر حملات هوايی يا موشکی احتمالی به اين تاسيسات است.


روسيه در عين حال، در ساخت نيروگاه اتمی بوشهر با ايران همکاری می کند و بارها اعلام کرده که مخالف اعمال تحريم عليه جمهوری اسلامی و يا منزوی ساختن اين کشور است.


فروش سيستم موشک های دفاع هوايی به جمهوری اسلامی ايران در شرايطی صورت می گيرد که اين کشور به دليل برنامه های اتمی خود، تحت فشارهای بين المللی قرار دارد.


آمريکا و اتحاديه اروپا، جمهوری اسلامی ايران را به تلاش برای دستيابی به سلاح اتمی متهم کرده اند، اما اين کشور همواره اين ادعا را رد و تاکيد کرده است که برنامه های هسته ای ايران، مقاصدی صرفا صلح آميز دارند.


XS
SM
MD
LG