لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

پنج دری: نگاهی به هنر ايران در يک هفته


مرتضی ممیزپدر گرافیک مدرن ایران پنجم آذر ماه سال 1384 بر اثر بیماری سرطان در تهران درگذشت.
مرتضی ممیزپدر گرافیک مدرن ایران پنجم آذر ماه سال 1384 بر اثر بیماری سرطان در تهران درگذشت.







ششمین دوره جایزه هوشنگ گلشیری



نامزدهای ششمین دوره جایزه ی هوشنگ گلشیری یکی از معتبرترین جوایز ادبی در ایران هفته پیش معرفی شدند.


بنیاد گلشیری در پاییز هر سال این جایزه را در چهاربخش رمان، مجموعه داستان، رمان اول و مجموعه داستان اول به آثار منتشر شده در سال قبل اهدا می کند.


فرزانه طاهری ، مترجم و دبیر جایزه هوشنگ گلشیری در گفت و گویی با رادیو فردا درباره نحوه داوری ششمین جایزه هوشنگ گلشیری گفت:« اين نامزدها به دنبال جمع بند ی امتيازها ی حاصل از نظرخواه ی از 24 منتقد و نويسنده در مرحله‌ اول معرف ی شده‌اند.»


امسال در بخش مجموعه‌ داستان، انتخاب‌ها از بين 74 مجموعه‌ داستان منتشرشده در سال 1384 انجام شده‌اند و در بخش رمان نيز گزينش از بين 44 رمان منتشرشده در سال گذشته صورت گرفته است .


خانم طاهری در گفت و گوی خود با رادیو فردا اظهار امی د واری کرد که بنیاد گلشیری در صورتی که بتواند مکانی را برای برگزا ر ی این مراسم پیدا کند ، اول دی ماه این جوایز را به برندگانش اهدا خواهد کرد.


هوشنگ گلشیری یکی از برجسته ترین نویسندگان معاصر ایران ، سال 1316 در اصفهان متولد شد و خرداد سال 1379 در تهران درگذشت.



جشنواره فيلم كوتاه تهران



بیست و سومین جشنواره ملی و یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه، که مهم ترین اتفاق در حوزه سینمای کوتاه ایران به شمار می آید ، به همت انجمن سینمای جوان کار خود را از سه شنبه، 30 آبان ماه آغاز کرد.


این جشنواره دربخش ملی شامل نگاه ملی، سینمای جوان و مسابقه ویژه و در بخش بین الملل شامل سه بخش مسابقه بخش بین الملل، مسابقه آسیا پاسیفیک و در جست و جوی حقیقت است.


بیژن میرباقری ، کارگردان سینما و یکی از داوران بخش مسابقه ایران در گفت و گویی با رادیو فردا درباره این جشنواره گفت:« به طور کلی فیلم های به نمایش در آمده در این جشنواره نشان دهنده رشد فیلم سازان است.»


وی در مقایسه بخش سینمای جوان که مختص فیلم های اول ودوم است و بخش نوعی نگاه گفت: « آثار به نمایش درآمده در بخش سینمای جوان به لحاظ موضوع، کارگردانی و مسا ي ل تکنیکی و حتی گرفتن بازی جسارت بیشتری دارند.»


به گفته آقای میرباقری ، کارگردان ها هر چه به سمت حرفه ای شدن می روند ، محتاط تر می شوند.


مروری بر آثار بیژن میرباقری، مروری بر فیلم های کوتاه آسیا، بزرگداشت مرتضی پورصمدی و مروری بر آثار فیلمسازان استان قم از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره است.


جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تا پنجم آذر ماه ادامه خواهد داشت.



جایزه هیئت داوان جشنواره آفتاب و آينه برای پروانه معصومی




پروانه معصومی ، بازیگر قدیمی سینمای ایران ، هفته پیش جایزه هیئت داوران جشنواره فیلم « آ فتاب و آینه» را بخاطرکارگردانی فیلم چشمان پدر دریافت کرد.


جشنواره آفتاب و آينه که در اصفهان برگزار می شود، به آثاری اختصاص دارد که به افکار و عقاید آیت الله خمینی ، بنيانگذار جمهوری اسلامی می پردازند.


خانم معصومی در گفت و گو با رادیو فردا درباره این فیلم گفت :« این فیلم به مساله جانبازان و کسانی که در جبهه های جنگ یکی از اعضای بدن خود را از دست داده اند ، می پردازد. »


به گفته خانم معصومی ، این فیلم با بازی چند کودک شرو ع می شود و در یک دعوای کودکانه دختر بچه 5 ساله ای که پدر جانبازش چشم های خود را در سن 19 سالگی در جبهه از دست داده است به خاطر نابینایی پدر مورد تحقیر قرار می گیرد.


خ انم معصومی افزود در ادامه این فیلم، این پدر جانباز با مهر و زبانی کودکانه ازدلایل رفتنش به جبهه با دخترش سخن می گوید.


فیلم کوتاه چشمان بابا بعد از فیلم عاشقی ، دومین تجربه پروانه معصومی در عرصه کارگردانی است.




مراسم بزرگداشت پدر گرافیک مدرن ایران




مراسم بزرگداشت مرتضی ممیز ، پدر گرافیک مدرن ایران در آستانه نخستین سالروز درگذشتش ، جمعه سوم آذر ماه همزمان در فرانسه ، تهران و مشهد برگزار شد.


مرتضی ممیز متولد سال 1315 فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود او همچنین طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی را در مدرسه عالی هنرهای تزیینی پاریس آموخت.


مرتضی ممیز اولین کتاب های آموزشی هنر گرافیک را در ایران نوشت و شاگردان بسیاری تربیت کرد. او همچنين از بنيانگذاران انجمن صنفی طراحان گرافيک ايران بود.


مرتضی ممیز در طول پنج دهه فعالیت مستمر خود توانست جوایز بین المللی معتبری کسب کند که از مهم ترین آنها م ی توان به جایزه طراح شاعر در سال 1975 از فسیتوال کان اشاره کرد.


پدر گرافیک مدرن ایران پنجم آذر ماه سال 1384 بر اثر بیماری سرطان در تهران درگذشت.



XS
SM
MD
LG