لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

گاهشمار پرونده هسته ای ايران سال ۲۰۰۵ ميلادی


ايگور ايوانف و علی لاريجانی دبيران شورای عالی امنيت ملی روسيه و ايران
ايگور ايوانف و علی لاريجانی دبيران شورای عالی امنيت ملی روسيه و ايران

مروری بر مهم ترين رويدادها در پرونده هسته ای ايران در سال ۲۰۰۵ ميلادی



۲۵ دسامبر


ايران رسما پيشنهاد روسيه مبنی بر توليد سوخت هسته ای برای ايران در روسيه را رد کرد. مقام های ايران بر حق توليد سوخت هسته ای در خاک ايران تاکيد کردند .



۲۴ نوامبر


نشست شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، هر گونه اقدامی در مورد برنامه هسته ای ايران را به تعويق انداخت. مذاکرات با ايران حول پيشنهاد روسيه برای غنی سازی اورانيويم ايران در خاک روسيه قرار دارد .



۱۵ اکتبر


کاند و ليزا رايس ، وزير امور خارجه آمريکا با سرگئی لاورف ، وزير امور خارجه روسيه ملاقات کرد. اين دو مقام در مورد برنامه هسته ای ايران اختلاف نظر دارند. لاورف تاکيد کرد که ايران به عنوان عضو پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای، حق توليد انرژی هسته ای دارد .



۱۲ اکتبر


اتحاديه اروپا طی قطعنامه ای از ايران خواست که به گفت و گو با سه کشور اروپايی ادامه دهد و وضعيت حقوق بشر در ايران را بهبود بخشد .



۷ اکتبر


جايزه صلح نوبل ب ه طور مشترک به محمد البرادعی ، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی و آژانس بين المللی انرژی اتمی اهدا شد .



۲۸ سپتامبر


مجلس شورای اسلامی به طرح پايان دادن به بازرسی های سرزده آژانس بين المللی انرژی اتمی از مراکز هسته ای ايران، رای مثبت داد .



۲۵ سپتامبر


تهران گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی را رد کرد. منوچهر متکی ، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی بر تعهد ايران به پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای تاکيد کرد .



۲۴ سپتامبر


شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را به تصويب رساند که در آن گفته شده پس از دو سال و نيم بازرسی فشرده از برنامه هسته ای ايران، هنوز ابهام هايی وجود دارد.



قطعنامه ارجاع ايران به شورای امنيت را توصيه نمی کند ، اما اشاره می کند که رسيدگی به برخی از پرسش های مطرح، در محدوده توان شورای امنيت است. قطعنامه با ۲۲ رای موافق و يک رای مخالف (ونزوئلا) و ۱۲ رای ممتنع به تصويب رسيد .



۱۷ سپتامبر


محمود احمدی نژاد ، رييس جمهوری اسلامی موضع ايران را در مورد مساله هسته ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد.



او گفت استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای بدون دستيابی به چرخه سوخت هسته ای « يک ادعای پوچ است » .



آقای احمدی نژاد از « آپارتايد هسته ای » ابراز نگرانی کرد و گفت بر اساس اصول دينی ما، پيگيری تسليحات هسته ای برای ما ممنوع است.



به عنوان يک اقدام اعتماد ساز، آقای احمدی نژاد افزود ايران به همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد. او پيشنهاد تامين سوخت هسته ای ايران توسط کشورهای ديگر را رد کرد .



۲ سپتامبر


اعضای شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، گزارشی در باره فعاليت های هسته ای ايران دريافت کردند.



گزارش حاکی از آن است که ايران در مورد بعضی از فعاليت های خود چندان شفاف عمل نکرده و نسبت به اجازه دسترسی به بعضی از تاسيسات خود، همکاری لازم را نشان نداده است.



همين گزارش می گويد با توجه به اين واقعيت که آژانس بين المللی انرژی اتمی پس از ۲ سال و نيم بازرسی فشرده ، هنوز قادر به روشن کردن برخی مسائل موجود نيست ، شفافيت بيشتر ايران در اين زمينه ضروری است.



اوت

ايران پيشنهاد اتحاديه اروپا مبنی بر همکاری سياسی و اقتصادی به ازاء توقف فعاليت های هسته ای را رد کرد.



طرح اروپا شامل پيشنهادی برای ساختن يک نيروگاه آب سبک و تامين سوخت آن می شود. سوخت نيروگاه هسته ای آب سبک، نمی تواند برای توليد سلاح هسته ای مورد استفاده قرار گيرد .




ژويي ه


محمد خاتمی ، ري يس جمهوری اسلامی گفت ايران از حق توليد سوخت هسته ای چشم نخواهد پوشيد و تعليق غنی سازی اورانيوم، دا ي می نخواهد بود.



آقای خاتمی در ۲۷ ماه ژو ي يه گفت فعاليت های مرکز تبديل اورانيويم اصفهان ممکن است در عرض روزهای آينده و بسته به امتيازهای پيشنهاد شده به ايران در ملاقات ايران و اتحاديه اروپا، از سر گرفته شود .



مه

مقام های ايران بار ديگر تکرار کردند که فعاليت های هسته ای در اصفهان ب ه زودی آغاز خواهد شد ، اما سپس در نوزدهم ارديبهشت ماه، ايران موافقت کرد که تا دو ماه ديگر اين کار را آغاز نکند .



آوريل

حسن روحانی، دبير شورا ی عالی امنيت ملی ايران در روز ۳۰ آوريل، پس از به نتيجه ترسيدن مذاکرات روز قبل در لندن با نمايندگان بريتانيا، فرانسه و آلمان ، گفت تهران در نظر دارد فعاليت های مرکز تبديل اورانيوم در اصفهان را از سر گيرد .



فوريه

ايران و روسيه قرارداد تحويل سوخت مصرف شده ايران به روسيه را امضا کردند.



اين اقدام در راستای از بين بردن امکان استفاده ايران از مواد سوخت مصرف شده هسته ای برای توليد سلاح هسته ای انجام گرفته است .



ارسال سوخت روسيه به ايران، شش ماه پيش از پايان کار تاسيسات در پايان سال ۲۰۰۶ آغاز خواهد شد .



ژانويه

بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی از سايت پارچين بازرسی به عمل آوردند. اين سايت در جنوب غربی تهران واقع شده است.



هدف از اين بازرسی ها، برطرف کردن شک و ترديدها در باره استفاده ايران از مواد منفجره قابل استفاده در سلاح هسته ای در سايت پارچين است .


XS
SM
MD
LG