لینک‌های قابلیت دسترسی

یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۳:۲۴ - ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶

نمایشگاه مرکز بین المللی عکاسی در نیویورک در باره برداشت هنرمندان معاصر از نژاد


(rm) صدا | [ 4:55 mins ]
در نمايشگاهي در مرکز بين المللي عکاسي نيويورک برداشت گروهي از هنرمندان معاصر از نژا د، مورد بررسي قرار گرفته است. در عکس های این نمایشگاه، آثاری از هنرمندان معاصر برگزیده شده است که در آنها آگاهی نژادی، و برخورد اجتماعی و فرهنگی با نژاد مورد بررسی قرار گرفته است. برگزار کننده نمایشگاه در مقدمه آن می نویسد در جامعه آمریکا نژاد سفید چنان حضور غالبی دارد و چنان هنجار عظیمی است که کمتر کسی در باره آن صحبت می کند.عکس های مسیح از دید سفید پوستان، عکسهای آلمانی هائی که خود را به شکل سرخپوستان آمریکا در آورده اندو فیلم های نقاشی متحرک یک هنرمند سفید پوست آفریقای جنوبی در باره تبعیض نژادی از جمله آثار برگزیده این نمایشگاه هستند. بهنام ناطقي (راديوفردا): نمايشگاه ابتکاري «مرکز بين‌المللي عکاسي» International Center of Photography در نيويورک، که «سفيدي و نژاد در هنر معاصر» نام گرفته است، يکي از معدود نمايشگاه‌هائي است که به پديده نژاد سفيد و برداشت هنرمندان سفيد پوست از نژاد مي‌پردازد. تاکنون هر وقت عبارت «نژاد در هنر معاصر» به گوش مي‌رسيد، بلافاصله نژادهاي غير سفيد در ذهن تداعي مي‌شد. آقاي موريس برگر Maurice Berger که اين نمايشگاه حاصل تحقيق و گزينش‌هاي اوست، در مقدمه‌اي بر آن مي‌نويسد: «در جريان اصلي جامعه و فرهنگ آمريکا، سفيدي همچنان طرز فکر غالب و حاضر است و هنجاري چنان قدرتمند است که به ندرت حتي از آن اسم برده مي‌شود يا به آن اشاره مي‌شود.» تنها از سال 1990 است که دانشگاه‌ها رشته تحقيق و تدريس جديدي تحت عنوان «مطالعات سفيدي» آغاز کرده‌اند در حاليکه رشته‌هاي مطالعات نژادي در باره سياهان و ساير نژادها دهه‌هاست در دانشگاه‌ها وجود دارد. مطالعات سفيدي از تاريخ و فرهنگ به هنر معاصر کشيده مي‌شود. در مطالعات هنري – نژادي، بازتاب برداشت ذهني و فرهنگي از نژاد و آگاهي نژادي در هنر، مورد بررسي و انتقاد قرار مي‌گيرد و نمايشگاه مرکز بين‌المللي عکاسي نيويورک جلوه‌اي از اين مطالعات را به زبان تصاوير به نمايش گذاشته است. نمايشگاه حاضر در باره «سفيدي در هنر معاصر» دومين نمايشگاه مرکز بين‌المللي عکاسي نيويورک است که به مسئله برخورد با نژاد در هنر معاصر مي‌پردازد. نمايشگاه قبلي که در سال 2003 برگزار شد، تحت عنوان «فقط در سطح: دگرگوني در تصوير آمريکا از خويشتن» Only Skin Deep: Changing Visions of the American Self نام داشت که در آن سير تحول پيام‌هاي نژادي در عکاسي پرداخته شده بود. نمايشگاه حاضر کوچکتر از نمايشگاه قبلي است و بر عکاسان و هنرمندان معاصر تمرکز داده است. از جمله آثار برجسته نمايشگاه، هشت عکسي است که هنرمند Nancy Burson از تصوير اروپائي و خاورميان‌اي از چهره مسيح ارائه داده است. خانم برسون براي تهيه اين اثر در سال 2001 در روزنامه براي جلب مدل‌هائي که خود را شبيه عيسي مسيح مي‌دانند، آگهي داده بود و جالب بود که اکثر متقاضيان شبيه مسيح موطلائي و چشم آبي بودند که در تصاوير نقاشان غربي از مسيح مجسم شده است. هنرمند نانسي برسون در ميان اين تصاوير، دو تصوير ترکيبي هم از خود گنجانده است يکي از چهره مدل‌هاي اروپائي مسيح و يکي از چهره‌هاي مدل‌هاي خاورميانه‌اي. اثرهاي برجسته ديگر نمايشگاه فيلم‌هائي نقاشي متحرک هستند از هنرمند آفريقاي جنوبي William Kentridge در باره شکاف اقتصادي و سياسي ميان نژادها. عکس‌هائي که در آنها آلماني‌ها در نقش سرخپوستان آمريکا ظاهر شده‌اند، يکي ديگر از جاذبه‌هاي نمايشگاه مرکز بين‌المللي عکاسي نيويورک در باره برداشت از نژاد سفيد در هنر معاصر است. اين عکس‌ها که در نمايشگاه قبلي شمار کمتري از آنها گنجانده شده بود، کار هنرمندان آلماني ماکس بکر Max Becher و آندريا رابينز Andrea Robbins است و در جشنواره‌هاي تابستاني گرفته شده است که در آنها آلماني‌ها براي تفريح خود را به شکل سرخپوستان آمريکا مي‌آرايند. از خانم سيدني شرمن، هنرمند نيويورکي که با تغيير چهره و لباس در نقش‌هاي مختلف در عکس‌هاي خود ظاهر مي‌شود، مجموعه‌‌اي قديمي به نمايش گذاشته شده که در آنها او در نقش مسافران سياه و سيفيد و زن و مرد يک اتوبوس شهري ظاهر شده است و اظهارنظري گاه گزنده و گاه شوخ‌طبع است در باره نژاد و جنسيت. از کارهاي گزنده ديگر در باره نژاد، آثار آقاي Nayland Blake قابل ذکر است که بر تن چند خرگوش سياه لباسهاي خرگوشي سفيد رنگ پوشانده بود. کار هنرمند ديگر نيويورکي خانم باربارا کروکر که شعارهائي به رنگ قرمز روي عکس‌هاي سياه وسفيد از او معروف اند، در عکسي با شعارهائي در باره پوست، مثل پوست نازک و پوست کشيده، انگشتان دست راست را نشان مي‌دهد که غلاف سياهي را از انگشب سبابه دست چپ بيرون مي‌آورند، اثري که در عين حال هم يک کنايه جنسي است و هم يک کنايه نژادي.
XS
SM
MD
LG