لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

آسان شدن مراحل تولید فیلم و سخت تر شدن امکان نمایش: امسال 2603 فیلم سینمایی به هیات گزینش جشنواره ساندنس تسلیم شد


(rm) صدا | [ 5:22 mins ]
آسان شدن مراحل تولید فیلم شمار فیلمهای سینمایی تولید شده در آمریکا را افزایش داده، اما کار دسترسی به محل نمایش و سرمایه برای سازندگان فیلم ها آسان تر نشده است. از هزار فیلم تنها سه فیلم شانس پخش و نمایش در سینما های را بدست می آورد. جشنواره سینمایی ساندنس که هرساله در نزدیک سالت لیک سیتی در ایالت یوتا برگزار می شود، در سالهای اخیر به جشنواره معرفی استعدادهای تازه تبدیل شده است. امسال 2603 فیلم سینمایی به هیات گزینش جشنواره تسلیم شد که نسبت به سال گذشته جهشی نزدیک سی درصد را نشان می دهد. جشنواره تنها می تواند 120 فیلم نمایش دهد و از این مقدار فقط تعداد اندکی توسط پخش کننده ها برای نمایش عمومی خریداری می شوند. بهنام ناطقي (راديوفردا): جشنواره Sundance که هر سال دريک شهرک پوشيده از برف در نزديک Salt Lake City ايالت Utah برگزار مي‌شود، در سالهاي اخير به جشنواره اصلي معرفي استعدادهاي نو در سينماي آمريکا تبديل شده است اما کثرت فيلم‌هاي سينمائي توليد شده در آمريکا باعث شده است که براي فيلمسازان جديد جلب توجه کميته اين انتخاب اين جشنواره و جشنواره هاي ديگر به کاري تبديل شود سخت تر از خود فيلمسازي. امسال 2 هزار و 603 فيلم سينمائي به هيات گزينش جشنواره Sundance ارائه شده‌اند، که نسبت به سال گذشته جهشي معادل 30 درصد را نشان مي‌دهد، اما اين جشنواره فقط مي تواند 120 تاي آنها را نمايش دهد، و فقط حدود ده تاي آنها توجه پخش کننده ها را جلب خواهند کرد، يعني از هر هزار فيلم که اقبال تمام شدن و نمايش داده شدن داشتند، فقط سه فيلم قرارداد پخش مي‌گيرد. شمار کثير فيلم‌هاي توليد شده در آمريکا ناشي از ارزان شدن وسايل توليد فيلم است. هر چند بيشتر اين فيلم‌ها از نظر کيفيت و هزينه به پاي توليدات هاليوود نمي‌رسند اما دوربين‌هاي ديجيتال، کامپيوتر‌هاي ارزان و سريع و نرم‌افزار پيشرفته‌اي مثل Final Cut، فيلمسازي را که در گذشته حتي در سينماي مستقل و غيروابسته هم به سرمايه قابل توجه نيازداشت، براي عموم امکان پذير کرده است. دوهزار و 600 فيلمي که امسال به کميته انتخاب سان‌دنس عرضه شده‌اند، نماينده آرزوهاي ده‌ها هزار کارگردان، هنرپيشه و فيلمبردار تازه‌کار هستند که اکثريت قابل توجهي از آن‌ها با ناکامي روبرو مي‌شوند. تکليف آن هزاران فيلم سينمائي که در سد هيات گزينش سان‌دنس عبور نمي‌کنند اين است که در قفسه سازنده آن يا بهتر در ديسک سخت کامپيوتر سازنده آن، خاک جمع کنند، زيرا بدون قرارداد پخش، نمايش در جشنواره، نقدهاي خوب و جلب توجه روزنامه‌نگاران اين فيلم‌ها حتي شانس اينکه در مغازه‌هاي ويديو را هم پيدا کنند به دست نمي‌آورند. اما چنانکه آقاي ادم لايپزيک Adam Leipzig در نيويورک تايمز مي‌نويسد، جشنواره سان‌دنس تنها فستيوال دنيا نيست. دو هزار و 500 جشنواره ديگر در دنيا هست که نشان مي‌دهد فيلمساز جواني که بخواهد فيلم‌اش در حتي يک جشنواره انتخاب شود، بايد به طور متوسط روي هفت DVD و فرم درخواست ارسال کند. اما انتخاب شدن براي جشنواره و گرفتن قرارداد پخش هم تضميني براي ديده شدن فيلم‌هاي مستقل در سينماها نيست. سالانه 450 فيلم در آمريکا توسط دست کم 30 موسسه معتبر و شناخته شده توزيع مي‌شوند، ولي 90 درصد درآمد فروش بليط نصيب شمار معدودي از فيلم‌ها مي‌شود که استوديوهاي بزرگ، با شرکت هنرمندان شناخته شده و مشهور يا براساس کتاب‌هاي پرفروش تهيه مي‌کنند. براي علاقمندان به ورود به حرفه فيلمسازي آمارهاي ديگر از اين هم نااميد کننده تر است. مثلا 70 آژانس نمايندگي فيلمنامه‌نويسان و سايرهنرمندان سينما از 93 آژانس معتبر حاضرند فيلمنامه‌ نويسنده‌هاي ناشناس را آنهم اگر از سوي يک فيلمساز يا هنرپيشه شناخته شده به آنها توصيه شود، بررسي کنند. هر يک از اين آژانس‌ها بين 15 هزار تا 30 هزار سناريو از ميان سناريوهاي رسيده را براي خلاصه کردن و نقد شدن مي‌پذيرد. تقريبا سالانه بيشتر از 200 هزار سناريوي جديد توسط نويسندگان معروف و غيرمعروف در آمريکا نوشته مي‌شود، اما ماهيانه چيزي در حدود 20 تا 50 سناريو خريده مي‌شود که تازه شمار معدودي از آنها به فيلم تبديل مي‌شوند، زيرا تعداد فيلم‌هائي که استوديوهاي عمده توليد مي‌کنند، محدود است. مثلا در سال 2004 از 225 فيلمي که استوديوها در آمريکا پخش کردند، 39 فيلم را استوديوي Sony پخش کرد، که قبلا کلمبيا بود و اينک با خريد MGM بزرگترين استوديوي توليد و پخش فيلم آمريکا است. از اين 39 فيلم 22 را خود سوني نساخته بود بلکه از تهيه کنندگان ديگر خريده بود. بقيه فيلم‌ها يا قسمت‌هاي جديد سريال‌هاي سينمائي مثل مرد عنکبوتي بودند يا کار هنرمندان شناخته شده ومعروف، يا براساس کتاب‌هاي پرفروش. در ميان اين 39 فيلم فقط سه فيلم از نويسنده يا کارگرداني جديد وجود داشت، و تازه بخت اينکه يکي از اين سه فيلم هم فروش قابل ملاحظه بالاي 100 ميليون پيدا کند ناچيز است. سال گذشته فقط 20 فيلم که اغلب هم از هنرمندان مشهور بودند توانستند از مرز 100 ميليون دلار فروش عبور کند.
XS
SM
MD
LG