لینک‌های قابلیت دسترسی

جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۵:۰۶ - ۹ دسامبر ۲۰۱۶

اعتراض سلمان رشدی به تصویب لایحه منع تحریک نفرت مذهبی در بریتانیا


(rm) صدا | [ 5:31 mins ]
روز چهارشنبه رهبر جمهوري اسلامي در پيامي به مناسبت ايام حج بار ديگر گفت سلمان رشدي، نويسنده بريتانيايي کتاب «آيات شيطاني» مرتد و خون او مباح است. سلمان رشدي که از حاميان گروه «آزادي بيان براي آزردن نيست» وابسته به انجمن قلم PEN انگلستان است، امروز در مقاله اي در روزنامه اينديپندنت چاپ لندن، به مخالفت با لایحه منع تحریک تنفر مذهبی در بریتانیا برخاسته و می نویسد: گویا اروپا بايد نبردی را که در عصر روشنگري به آن دست زد از نو آغاز کند. وی می افزاید: بيشتر عقاید کنوني ما در باره آزادي بيان و تخيل، دستاورد عصر روشنگري است، و مبارزه ای که درآن عصر شروع شد، هنوز ادامه دارد. به عقيده سلمان رشدي در دموکراسي مردم سخت از يکديگر آزرده خاطر مي شوند، اما به يکديگر تيراندازي نمي کنند. رشدی می نویسد: دفاع از آزادي بيان از آن جا آغاز مي شود که شنيدن سخن ديگري تحمل ناپذير مي شود. وی می افزاید مقدس خواندن هر اندیشه ای آن را از انتقاد مصون و آزادی تفکر را محدود می کند. وی لایحه منع انگیزش نفرت مذهبی دولت بریتانیا را به ضرر مسلمانان دانست و نوشت بر ماست که در شکستن آن بکوشیم و پوچی آن را در دادگاه ها به محاکمه بکشانیم. روز چهارشنبه آيت الله علي خامنه اي در پيامي به مناسبت ايام حج بار ديگر گفت که سلمان رشدي نويسنده بريتانيايي کتاب آيات شيطاني مرتد و خون او مباح است. او گفت غرب از احترام به همه اديان و مذاهب دم مي زند اما از سلمان رشدي مرتد که خون او مباح است حمايت مي کند. در سال 1368 برابر با 1989 ميلادي آيت الله خميني در فتوايي چنين اعلام کرد : مولف کتاب آيات شيطاني که عليه اسلام و پيامبر و قرآن تنظيم، چاپ و منتشز شد همچنين ناشرين مطلع از محتواي آن محکوم به اعدام مي باشند. سلمان رشدي که از حاميان گروه «آزادي بيان براي آزردن نيست» وابسته به انجمن پن انگلستان است، امروز در مقاله اي که در روزنامه اينديپندنت چاپ لندن نوشته است به مساله دموکراسي و آزادي بيان در برابر قدرت مذهب پرداخته است. نازي عظيما (راديوفردا): سلمان رشدي مي نويسد درست پيش از درگرفتن جنگ عراق در واشنگتن بودم و به سخنراني براي گروهي از سناتور هاي هر دو حزب دعوت شده بودم. روشن ترين تمايز ميان دموکرات ها و جمهوري خواهان آن بود که جمهوريخواهان به ويژه زبان مذهبي به کار مي بردند. به هم مي گفتند چرا يکديگر را در دعاي روز يکشنبه در کليسا نمي بينند و يکي از سناتور ها با لحني سخت هراسيده به من گفت ناپسند ترين جنبه اسامه بن لادن اين است که او آمريکا را کشوري خدانشناس ناميده است. آخر چطور مي شود ما را خدا نشناس دانست؟ ما واقعا خداترس هستيم. نويسنده کتاب آيه هاي شيطاني نوشته است گفتم سناتور، اين نظر اوست و مي افزايد او صميمانه از خدا نشناس معرفي شدن خود خشمگين بود. او نگران Business بود و در سايه قدرت روز افزون آمريکاي خداترس يا همان ائتلاف مسيحي بود که سرنوشت انتخابات ماه نوامبر گذشته رقم خورد. رشدی مي نويسد حالا به بريتانياي خودمان برگرديم تا نوعي ديگر از عقب نشيني ارزش هاي ليبرالي را در برابر هجوم فزاينده مطالبات مذهبي کشف کنيم. گويا اروپا بايد نبردي را که روشنگري به آن دست زد از نو آغاز کند. نويسنده رمان هاي «شرم» و «بچه هاي نيمه شب» مي نويسد اين روشنگري براي محدود کردن قدرت کليسا مي جنگيد و با کليسا مبارزه مي کرد نه با دولت و بيشتر آراي کنوني ما در باره آزادي بيان و تخيل دستاورد عصر روشنگري است. شايد گمان مي کنيم که مبارزه به پايان رسيده اما اگر مراقب نباشيم مبارزه شکست مي خورد. سلمان رشدي مي گويد اين که در جامعه آزاد مردم حق دارند از قانون بخواهند که در برابر آزردگي و اهانت از آن ها دفاع کند، يک ياوه محض است. اگر مي خواهيم در جامعه اي آزاد زندگي کنيم بايد بدانيم که دموکراسي يک ميهماني چاي نيست که مردم در آن مودب بنشينند و معقول حرف بزنند. در دموکراسي مردم سخت از يکديگر آزرده خاطر مي شوند و با رگ هاي قوي شده از حجت، مواضع يکديگر را مي کوبند اما به يکديگر تيراندازي نمي کنند. او مي گويد در کمبريج شيوه اي شايسته از بحث را آموختيم که هرگز مساله را شخصي نکنيم. نبايد به حريف بي ادبي کرد اما مي شود به افکارش بي ادب بود. شما به محض آن که عقيده اي را چه ايمان مذهبي باشد يا ايدئولوژي سکولار، مقدس بخوانيد، دقبقا در همان لحظه گروهي از عقايد را از معرض انتقاد، طنز، استهزا و تحقير مصون داشته ايد و آزادي تفکر را نا ممکن کرده ايد. سلمان رشدي به قانون عدم تحريک تنفر مذهبي incitement to religious hatred law که قرار است در انگلستان به تصويب برسد اشاره مي کند و مي گويد اين قانون به ظاهر براي خوشامد مسلمانان است اما در نهايت به زيان آنان است چرا که مي تواند توسط گروه هاي تندروي راست و نژاد پرست عليه مسلمانان به کار رود با اين عذر که اين مسلمانان هستند که به تنفر مذهبي دامن مي زنند. نويسنده بريتانيايي هندي تبار که فتواي مهدور الدم بودن او به جرم ارتداد و اهانت به مقدسات مسلمين صادر شده مي گويد: و البته رهبران مسلماني که مترصدند تا کتابي چون آيات شيطاني را محکوم و لعن کنند نيز به ريسمان همين قانون اگر به تصويب برسد، چنگ خواهند انداخت. سلمان رشدي مي گويد بايد مردم حق داشته باشند که دامنه بحث را حتي تا سرحد آزرده کردن خاطر حريف بکشانند. دفاع از آزادي بيان، آنجا که با سخنان حريف موافق يا به آن بي اعتناييد که معنايي ندارد. دفاع از آزادي بيان از آن جا آغاز مي شود که شنيدن سخن ديگري برايتان تحمل ناپذيز مي شود. اگر از حق او براي بيان دفاع نکنيد پس به آزادي بيان عقيده نداريد. شما به آزادي بياني عقيده داريد که موي دماغتان نشود. اما آزادي بيان موي دماغ مردم نمي شود. سلمان رشدي، رئیس شعبه آمریکائی انجمن قلم PEN و حامی برنامه «بیان آزاد توهین نیست» انجمن قلم بریتانیا، در پايان مقاله خود مي نويسد و چه روز غم انگيزي است روزي که اين قانون به اجرا در بيايد. که اگر چنين شود بر ماست که در شکستن آن بکوشيم و پوچي آشکار آن را در دادگاه ها به محاکمه بکشانيم.
XS
SM
MD
LG